Volvo 242 v8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

icklas skrev:vad kör du med för utväxling i bakaxeln?
Kör med 3,73 och Torsen-diff
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

gammal gubbe skrev:Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran
Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på tråden
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av icklas »

Stifler skrev:
icklas skrev:vad kör du med för utväxling i bakaxeln?
Kör med 3,73 och Torsen-diff
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av OlavT »

Stifler skrev:
gammal gubbe skrev:Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran
Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på tråden
Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.[/quote]

Blockhuggers hade varit enkelt. Det krävde mycket tid och pysslande för att få dit fullängds.
Det går fritt överallt, men med endast 5-10mm på sina ställen...
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av icklas »

Stifler skrev:Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en del :thumbright:

Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?

(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)

/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

icklas skrev:
Stifler skrev:Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.

Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en del :thumbright:

Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?

(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)

/Nicklas
Okey, jo 3,54 verkar sitta i var och varannan axel märkte jag då man sökte utv. fast tillslut hittade jag en ny Volvo original 3,73.

Är 400 som satt i ifjol jag säljer i delar. Topparna är från en annan motor till 305/350 vad jag har fått fram. 72cc uppmätt har jag för mig!
johansh
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 12, 2016 2:42 pm

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av johansh »

precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den :)

tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?

ska du köra förgasare eller insprutning sen ?
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

johansh skrev:precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den :)

tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?

ska du köra förgasare eller insprutning sen ?
Okey, tack! Känner igen fenomenet skulle ta 3 månader att bygga... fast tog 3 år :whistle:

Kör med elektrisk mätare och givaren sitter på originalutgången på växellådan båda är från Autometer. Men om man tänker köra originalinstrument är det nog enklast att skaffa en bakaxel där givaren sitter i axeln (lite nyare 240) och instrumenthuset från samma. Tror att min mätare hade gått att köra på det sättet oxå. mot original givaren.

Kör med förgasare och nu är den dimensionerad för att kunna bygga vidare - Holley 750dp. Insprutning blir nog först aktuellt om man tar steget och går över till nyare gen. motorer.
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Hade nästan glömt bort tråden...

Men nu har Volvon rullat en sommar iaf. men det vart bara typ 60mil.
Mest för att känna på hur den funkar, sen har det inte blivit mycket mer än så.
Är inte nöjd med den än och funderar hur man skulle gå vidare...

Fast det vart iaf. en omgång bakdäck och ett par hundra meter svartstreck! :hihi:

Bild

Bild

Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av The »

3.31:1 är ju inte direkt så svårt att hitta
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Lillen »

Fått till chassiet?
Såg att du skrivit på annat forum.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Steve »

En roots-kompressor upp genom huven löser alla andra små problem :P
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 242 v8

Inlägg av Stifler »

Lillen skrev:Fått till chassiet?
Såg att du skrivit på annat forum.
Har bytt till betydligt mjukare fjädrar, så nu är den körbar iaf.
Men funderar på att bygga 3-länk eller riktigt 4-link bak och ev. hänga dit en stadigare axel.
Ska även göra nya ben fram för att få mer fjädringsväg.
Skriv svar