Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

*lol*,,, så är det väl jämt då man trimmar.
Uppgraderar man till nåt värre nånstans försämras nåt annat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dennis Öhman skrev:Är det inte en Stefan-topp i Lars motor?
nej det är en göran topp som är mycket fin och en viktig pusselbit i varför denna motor går så bra som den gör :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Ställ bänken korrekt, även om du anser det är till din fördel Jens.
Finns minsta tvivel så skapar det snack hos 3dje part, som i slutänden missgynnar alla bromsörer.

I övrigt, grattis, bra jobbat!
Upp med filmen nu ;)
jag är mycket noga med både last cellen och hur jag väder kompenserar men jag kalibrerar alltid den sista nm på lastcellen så det hellre ger en nm för lite än för mycket. det sista jag skulle vilja är att få en stämpel här att det är glädje bänk!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Ja, jag förstår din tanke.
men det kan ändå skapa missnöjen hos 3dje part när ringarna på vattnet möter ringar på vattnet från en annan bromsör.

Precis lika som när ni lät de där kalibreringsplattorna till flödesbänkarna cirkulera.
Ni ville få bort tvivel.

Måste fråga.
Din 70020, det är väl den 'Europeiska' standarden?
Det är väl motorn monterad i bilen med exakt den setup som den ska användas i bilen?
Körde du fullt avgas,luftfilter, mm mm?
Körde du 'motorhuven stängd' ;)
Om inte så är väl Din 70020 fel korrektionsstandard, eller tänker jag fel?

När jag dynade mercan för ett tag sedan(inte förra veckans dyno) så skiljde det över 10hk med huven stängd mot öppen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför skulle man vilja kalibrera så man får glädje siffror?? det får andra syssla med inte jag!

om man kollar på vridet som på denna motor va pik 132nm så blir det 108nm/liter och det visar att det inte är nå fantasi vridmoment eller medeltryck också.

om du kollar lite på bilder i tråden så ser du att det är en motor bänk inte en rullande. 70020 DIN det är en standard på hur man korrigerar väder framförallt i detta fall. men enkelt förklarat så är det 20 grader C och 1013pa tryck som är vädret (den skiter i fukt som bara strular till det hela) man jämför med sen korigerar man svängmassan på ett klokt sätt som jag gillar och ger siffror som går att jämföra med andra här omkring.

jag har en väderstation med fläkt som blåser imot förgasarna så det blir exakt rätt temp som korrigeras mot som åker in i motorn. många gör olika där och det påvärkar både mätningen och viktigast repeterbar-noggrannheten.

vi kör alltid med avgassystem och luftfilter och laddning och ett kylsystem som liknaar det i bilen. så det blir så likt som möjligt som i bilen. vill kunden sen ha andra siffror typ race SAE så trycker man bara på en knapp så byter man. på v8 så ska man nog köra med det då det är en standard i den värden.

att köra med olika temp in i förgasarna hela tiden (stängd huv) är dåligt då får men väldigt dålig repeterbarhet och man lär sig ingenting i slutändan då man testar grejor :thumbdown:

man väljer den temp man kan få för dagen sen försöker man hålla sig till den så bra det går. denna dag va det 25 grader då det inte går att hålla ned tempen med vent fläktarna. på vintern kan det va 15 då det är svårt att hålla uppe tempen men det ska va lika hela tiden sen kompensera det sista mot 20 grader i detta fall.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Räknar du med eller utan motorns accelerationsförlust?
Jag fick 13 hästar i skillnad mellan 16 och 17 tums hjul i min rulle.
Intressant att se hur mycket vikt särskilt roterande gör.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:varför skulle man vilja kalibrera så man får glädje siffror?? det får andra syssla med inte jag!
Det skrev jag inte om du kikar en gång till.
Jag undrade lite om Din70020, pga använder jag den faktorn får jag ganska höga siffror.
Fuktkorrigering kan ställa till det ja, men jag har loggat att det faktiskt också ställer till det på riktigt också.
En motor lämnar inte alls samma mos okorrigerat, även om tempen och trycket är lika om fuktigheten skiljer.
Jag blötte ned golvet runt bänken och blåste runt med tryckluft så jag såg luftfuktigheten ökade mellan två pull(från 27% till 53%).
Har nog kört runt 300-350 pull i vinter bara i studiesyfte, det har gått åt 6 kolvar och två cylindrar *S*(tvåtaktare).
De gillar inte att varvas långt förbi toppeffekten *S*
I övrigt så kör man ju med motorhuven stängd på de flesta bilarna, så ska man trolla fram en maskin som ger bra pulver i karossen ska man nog fasen ge den dåliga förutsättningar i dynorummet ;)
Addera värmestrålning från grenrör mm mm, bökigt, men det går.

Erland, tyngre rullar så det blir längre pull är bra, då slipper du kompensera så mycket för svängmassa i det du bromsar, vilket kan vara svårt att räkna på beroende på hur en vevaxel ser ut exempelvis.
Och den reciprocerande massan måste man ju veta om det ska bli exakt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Rullarna väger över 1000kg och har en roterande massa på 840kg.
Det går att köpa till en broms om man vill men den repeterar bra som den är nu.
Med tyngre rullar får man mer effekt eftersom motorn förbrukar mindre
energi med att öka sin roterande massas vikt.
2000 varv till 7000 varv tar ca 10 sekunder så 500 varv per sekund ungefär.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Fördelen med att inte kompensera för roterande massa är att man ser
vad man tjänar i effekt på att använda lättare delar.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland problemet med det är att den inte kommer att repetera om man inte sväng masse kompenserar och vad lär man sig då då man testar olika grejor?
jag skulle säga att nästan alla gör det som har vatten turbin broms de som inte gör det låser på ett varv och läser av mätaren på det varvet. (endel dyno operatörer vet inte ens om det då det ibland sköts bakom kuliserna på vissa bänkar)

men man kan stänga av den och se skillnader i efterhand om man vill men då måste acc va exakt samma! ja det kan bli stora skillnader och det är ingen hemlighet. vad väger en prostock vevaxel och svänghjul koppling? inte många kilo med tanke på att det är 1400hk och 8 liters motorer :shock:

kadetten jag vill se små skillnader då jag testar olika grenrör trattar mm inte vad som händer då motorn får dålig luft för det vet jag redan hur det blir :) samma förutsätningar och se till att man kan se skillnader på 1-2 hk då är jag nöjd :thumbright:

en rullande lands väg acc väldigt lika och det är bra men fins andra nackdelar mot en motorbänk som däck slir, tryck mm

vi har en MC dyno också med en massa mät ingångar som bara står den ska jag försöka få igång men tappat gnistan efter 2 mc döds olyckor här på två år. men ska köra igång den efter semestern riktigt intressant med fräna 4 takts mc (ok 2 takt är fränt också :) )

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jarmo Y »

[/quote]

Jag undrade lite om Din70020, pga använder jag den faktorn får jag ganska höga siffror.
[/quote]

Då måste du använda SAE korrigering i programmet. Det skiljer bara 1 % från DIN. Inte stor skillnad.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av OttoB »

Våran lab har sånt HVAC-system att den ger Din-luft! Det behövs inte att göra korrgeringsräkningar alls. Var nyttig på 60-talet, då slippte man massa arbete.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kollade lite på olika korrigeringar

din 70020 214.99hk

STD race 218.17hk

SAE 1002 208.75hk

skillnaden i temp är att den korrigerar mot 15C i race istället för 20 grader C i 70020 och 25C i SAE.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

OttoB skrev:Våran lab har sånt HVAC-system att den ger Din-luft! Det behövs inte att göra korrgeringsräkningar alls. Var nyttig på 60-talet, då slippte man massa arbete.

Det måste ju vara det absolut bästa om man vill ha exakt repetition.
Jag har hört om nån Pro Stock byggare i USA som har byggt ett sånt system.

Jens, hur mycket skiljer det mellan effekten om du drar av accelerationsförlusterna
jämfört om du sveper på ungefär 600 varv per sekund?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

23 hk vid 7400rpm på denna motor vid 550rpm/sek på denna motor. så det är viktigt att kompensera för om acc hastigheten varierar lite som det gör i en vatten turbin broms samt om man vill jämföra effekten mot andra bänkar och andra motorer.

men jag har en ganska stor dyno+ platta+ axlar mm så det är inte bara motorn, snarare mer bänken än motorn nästan eller kanske lika mycket iallafall?

mvh jens
Skriv svar