Oljespår? i vevstaken storända
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Oljespår? i vevstaken storända
Precis som topic,
Så här ser stakarna ut på min V12a, någon som vet syftet med dom två fördjupningarna?
Är ca 0.5mm djupa. Tror själv att det är för att minimera en eventuell oljetrycksuppbyggnad mellan stakarna så att dom inte pressas mot veven??
Något att bry sig om eller ska man fram med vinkelslipen på dom nya stakarna
Blir ju ännu större yta på dom nya Chevastakarna...
Så här ser stakarna ut på min V12a, någon som vet syftet med dom två fördjupningarna?
Är ca 0.5mm djupa. Tror själv att det är för att minimera en eventuell oljetrycksuppbyggnad mellan stakarna så att dom inte pressas mot veven??
Något att bry sig om eller ska man fram med vinkelslipen på dom nya stakarna
Blir ju ännu större yta på dom nya Chevastakarna...
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Hur stort är sidospelet mellan originalstakarna mot veven?
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Enligt Verdi vad han sade åt mig för massa år sedan.
'Det är för det ska skvätta runt lite olja i vevhuset'
'Det är för det ska skvätta runt lite olja i vevhuset'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Kommer inte ihåg exakt vad axialspelet ska ligga på men är runt 0.35-0.5mm någonstans, men spåren påverkar ju inte det......Erland Cox skrev:Hur stort är sidospelet mellan originalstakarna mot veven?
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Kadett4wd skrev:Enligt Verdi vad han sade åt mig för massa år sedan.
'Det är för det ska skvätta runt lite olja i vevhuset'
Hehe ja ok och så fick dom sälja en skraplåt som minimerade det sen då
Var inne på att fräsa ett spår rakt upp mot kolven istället, "kolvkylning"
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Jo men det måste ju upp lite olja för att smörja kolvbulten och cylinderväggarna.
det som piskas runt sedan tar skrapplåten hand om.
det som piskas runt sedan tar skrapplåten hand om.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Visst är det så.Jo men det måste ju upp lite olja för att smörja kolvbulten och cylinderväggarna.
det som piskas runt sedan tar skrapplåten hand om.
Enligt Carillos hemsida så fräser dom liknande spår för vikt och friktionsreducering.
Dom har tydligen en variant med ett borrat hål i storändan inne i "H"et att agera som kolvkylning...låter lite läskigt iofs.
Blir nog att slänga upp dom i fräsen och dra ett spår uppåt mot kolven istället
http://www.cp-carrillo.com/p-30878-rods.html
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Opel har hål i sina stakar std som ska skvätta upp olja under kolven där du förklarar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Oljespår? i vevstaken storända
tobmag skrev:Kommer inte ihåg exakt vad axialspelet ska ligga på men är runt 0.35-0.5mm någonstans, men spåren påverkar ju inte det......Erland Cox skrev:Hur stort är sidospelet mellan originalstakarna mot veven?
Utan dom spåren får du nog kunna få in ett 0,5mm:s bladmått mellan stakarna.
Erland
//Tobmag
Jo, dom evakuerar olja från lagren.
Är sidospelet för litet så får du för dåligt flöde på oljan förbi lagren.
Det innebär att oljan kokar och resten kan du räkna ut själv.
Erland
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Ok Erland du menar att man antagligen lagt spelet väldigt tajt och sedan fräst ner spåren för att öka oljeflödet...
Missförstod nog ditt första inlägg, du menar att utan spåren så bör man ha minst 0,5mm i spel mellan storändarna?
//Tobmag
Missförstod nog ditt första inlägg, du menar att utan spåren så bör man ha minst 0,5mm i spel mellan storändarna?
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Kolla i länken så ser du direkt var dom borrar (ibland).Kadett4wd skrev:Opel har hål i sina stakar std som ska skvätta upp olja under kolven där du förklarar.
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Det är vad jag tror.
Med spåren i nedre halvan minskar dom stänket på cylinderväggarna.
Erland
Med spåren i nedre halvan minskar dom stänket på cylinderväggarna.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Mina Irmscher EVO500-stakar har ett liknande spår på vardera sidan av storänden, de sitter lite förskjutna från centrum och pekar rakt upp mot lilländen. Längst upp på lilländen finns det ett hål där det antagligen är tänkt att oljan ska drälla in och smörja kolvbulten.
Dessa stakar saknar alltså det lilla oljehålet i storänden som Kadett4wd nämner.
Dessa stakar saknar alltså det lilla oljehålet i storänden som Kadett4wd nämner.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Hmm intressant, du har inga bilder?Anders_Karlsson skrev:Mina Irmscher EVO500-stakar har ett liknande spår på vardera sidan av storänden, de sitter lite förskjutna från centrum och pekar rakt upp mot lilländen. Längst upp på lilländen finns det ett hål där det antagligen är tänkt att oljan ska drälla in och smörja kolvbulten.
Dessa stakar saknar alltså det lilla oljehålet i storänden som Kadett4wd nämner.
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Oljespår? i vevstaken storända
Vet inte om det här funkar, men här är en länk till min Dropbox. https://www.dropbox.com/sc/tal6qknh934m ... JIMZGNvO3a
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V