Dynorum Ritningar ideer osv.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Matti johansson »

halloj Boys.
Jag har köpt lyyski´s vattenbänk.
Mitt användningsområde kommer vara mest Rally och Rallycrossmotorer, nån turbo slinker troligen in med!
Så nu skall man ju få till nåt ställe o husa skiten i.
Ytan finns, o bättre för stort än för litet. Det är jag med på.
MEN, för den som orkar o tycker. Vill ni göra en enkel ritning "ovanifrån" på hur era bromsrum ser ut och gärna skriva vad ni skulle ändrat på om ni hade gjort det igen.
Kommer göra ett rum som manöver, med dörr in i självaste actioncenter.
Jag förväntar mig inga cadritningar utan ett a4 o bläckpenna med mått på räcker gott.
Tacksam för alla svar.

BTW vattenbroms, Gopower DA-312.

Tack / Matti, LIDKÖPING
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Erland Cox »

Detta är bland det utförligaste som jag sett på nätet: http://www.theoldone.com/articles/Dyno_ ... mfinal.htm

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Matti johansson »

Ja den e bra, men inga mått tyvärr:-( no-one?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag var nere vid Verdi för nån vecka sedan och kikade i hans dynorum.
Det var väldigt genomtänkt.
Han har köpt Bo Redins gamla bänk.
I korta drag: ett rum typ 2x4m som kontrollrum, långsidan mot dynorum med ett rejält panoramafönster.
Dynorummet var ca 4x6m med garageport på motsatt vägg mot kontrollrummet.
På högersidan var dörren in i dynorummet, och bredvid var dörren till kontrollrummet.
Mao man måste gå genom två dörrar för att komma in till dynorymmet om man satt i kontrollrummet(brandsäkerhet).
Bredvid var ett garage, därifrån tog han luften till dynorummet för att kunna ha hyfsad kontroll på lufttempen, garaget funkar som 'luftbuffert' och drog luft från hela hans verkstad där maskiner att göra vevstakar står.
Med ganska kraftig AC anläggning till verkstan så kunde han hålla 20 grader konstant sommar som vinter.

Bredvid dörren på väggen i dynorummet var all mätutrustning placerad snyggt på väggen, ja utom själva bromsen då ;)
Sprinkler i taket, avlopp med oljeavskiljare under motorn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Matti johansson »

Tack Patrik.
Skitbra målande beskrivning, tror inte jag kommer nå hans klass riktigt. Men vi har väl lite olika förutsättningar kanske ;-)
Han har ett smart upplägg som jag faktiskt tänkt på i några detaljer. ex vis dörrarna o port.
Hur bred skall man syfta till själva motor/bromspaketet? tänkte på när man skissar, (min broms står undanställd) men 1 meter-1,1 borde räcka va? o längden beror ju på bygget.
Kablar i tak eller på golvnivå? (nersänkt)

Tack ni som engagerar er!!

/ Matti
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Kadett4wd »

Det var draget från taket.
En ide jag nämnde var att man kunde ha en svängbar kran från väggen med alla kablar i.

Jag skulle sikta på att försöka få 1.5-2m runt motorn att röra sig på
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag gillade hur bortre väggen hade garageport direkt ut ur verkstan, väldigt smidigt att lasta in och ut motorer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Dynorum Ritningar ideer osv.

Inlägg av Matti johansson »

Mätte lite snabbt på en 230 o den blir i runda slängar runt 70cm bred med allt till (rallymotor)
tror ni att själva dynoenheten behöver mer bredd?? 80cm så har man de flesta motorer inom måttet gissar jag.
Vinkelmaskiner vet jag inte om jag kommer ägna mig åt, så dom kan jag förbise.
Nu skall jag bara hitta tiden till att rita lite.....

/ Matti
Skriv svar