Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 6:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 15, 2016 2:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 176
halloj Boys.
Jag har köpt lyyski´s vattenbänk.
Mitt användningsområde kommer vara mest Rally och Rallycrossmotorer, nån turbo slinker troligen in med!
Så nu skall man ju få till nåt ställe o husa skiten i.
Ytan finns, o bättre för stort än för litet. Det är jag med på.
MEN, för den som orkar o tycker. Vill ni göra en enkel ritning "ovanifrån" på hur era bromsrum ser ut och gärna skriva vad ni skulle ändrat på om ni hade gjort det igen.
Kommer göra ett rum som manöver, med dörr in i självaste actioncenter.
Jag förväntar mig inga cadritningar utan ett a4 o bläckpenna med mått på räcker gott.
Tacksam för alla svar.

BTW vattenbroms, Gopower DA-312.

Tack / Matti, LIDKÖPING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 6:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
Detta är bland det utförligaste som jag sett på nätet: http://www.theoldone.com/articles/Dyno_ ... mfinal.htm

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 10:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 176
Ja den e bra, men inga mått tyvärr:-( no-one?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 4:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag var nere vid Verdi för nån vecka sedan och kikade i hans dynorum.
Det var väldigt genomtänkt.
Han har köpt Bo Redins gamla bänk.
I korta drag: ett rum typ 2x4m som kontrollrum, långsidan mot dynorum med ett rejält panoramafönster.
Dynorummet var ca 4x6m med garageport på motsatt vägg mot kontrollrummet.
På högersidan var dörren in i dynorummet, och bredvid var dörren till kontrollrummet.
Mao man måste gå genom två dörrar för att komma in till dynorymmet om man satt i kontrollrummet(brandsäkerhet).
Bredvid var ett garage, därifrån tog han luften till dynorummet för att kunna ha hyfsad kontroll på lufttempen, garaget funkar som 'luftbuffert' och drog luft från hela hans verkstad där maskiner att göra vevstakar står.
Med ganska kraftig AC anläggning till verkstan så kunde han hålla 20 grader konstant sommar som vinter.

Bredvid dörren på väggen i dynorummet var all mätutrustning placerad snyggt på väggen, ja utom själva bromsen då ;)
Sprinkler i taket, avlopp med oljeavskiljare under motorn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 7:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 176
Tack Patrik.
Skitbra målande beskrivning, tror inte jag kommer nå hans klass riktigt. Men vi har väl lite olika förutsättningar kanske ;-)
Han har ett smart upplägg som jag faktiskt tänkt på i några detaljer. ex vis dörrarna o port.
Hur bred skall man syfta till själva motor/bromspaketet? tänkte på när man skissar, (min broms står undanställd) men 1 meter-1,1 borde räcka va? o längden beror ju på bygget.
Kablar i tak eller på golvnivå? (nersänkt)

Tack ni som engagerar er!!

/ Matti


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 7:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det var draget från taket.
En ide jag nämnde var att man kunde ha en svängbar kran från väggen med alla kablar i.

Jag skulle sikta på att försöka få 1.5-2m runt motorn att röra sig på

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 8:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag gillade hur bortre väggen hade garageport direkt ut ur verkstan, väldigt smidigt att lasta in och ut motorer.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 17, 2016 9:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 176
Mätte lite snabbt på en 230 o den blir i runda slängar runt 70cm bred med allt till (rallymotor)
tror ni att själva dynoenheten behöver mer bredd?? 80cm så har man de flesta motorer inom måttet gissar jag.
Vinkelmaskiner vet jag inte om jag kommer ägna mig åt, så dom kan jag förbise.
Nu skall jag bara hitta tiden till att rita lite.....

/ Matti


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010