Cheva 350 block 4-2bult?
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
Finns ju skillnad på Vortec och Vortec också. Kopiorna som satt på min gamla Blueprint Crate-motor var ju inte direkt fina om man säger så
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
ANAB har nya 4-bultade 400 block, som skall vara bra. Dom tar 10.000:- för ett sånt block, och om dom är bra, så är det rätt billigt tycker jag. Det är naturligtvis Kina block, men som sagt, dom skall vara bra.
Dom har vevstakar och vevaxlar också, men dom har jag inte hört någonting om.
Dom har vevstakar och vevaxlar också, men dom har jag inte hört någonting om.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
Skillnad på överfall på Dart little m blocket jag köpte och original tvåbultat överfall ...
Större bild: http://joby.se/corvette/mods/2009-11-02 ... C04083.JPG
Andra fördelar på eftermarknadsblocket är bättre oljekanaler där oljan går direkt tillveven samt blinda hål till topp-bultarna så att man slipper täta gängorna för kylvattnet.
Dessutom är hela blocket en kraftigare gjutning.
Mitt är med samma borr som en 400CUI (4.125") och jag byggde med samma slag som en 350CUI (3.48").
Väldigt kortslagig och jag fick dessutom plats med långa 6.125" stakar.
Ett prisvärt nytt block tycker jag är Dart SHP som dessutom funkar med original GM rull-lyftare.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Större bild: http://joby.se/corvette/mods/2009-11-02 ... C04083.JPG
Andra fördelar på eftermarknadsblocket är bättre oljekanaler där oljan går direkt tillveven samt blinda hål till topp-bultarna så att man slipper täta gängorna för kylvattnet.
Dessutom är hela blocket en kraftigare gjutning.
Mitt är med samma borr som en 400CUI (4.125") och jag byggde med samma slag som en 350CUI (3.48").
Väldigt kortslagig och jag fick dessutom plats med långa 6.125" stakar.
Ett prisvärt nytt block tycker jag är Dart SHP som dessutom funkar med original GM rull-lyftare.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Jonas Bylund
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
Nu har jag iaf kommit så lång att jag bestämt mig att bygga på ett 2bultat i första steg.
Kommer köpa kolvar och stakar, Ska jag hålla mig till standard måtten eller tycker ni jag ska ändra på något?
Kolvar blir förstås första öd då någon tidigare sa att man ska va varsam med att borra.
Tänker låta det gå som det går och sätta varvstoppet på 7000rpm.
Topp och kam försöker jag matcha så jag inte behöver varva mycket mer än 6000rpm men ändå ha varvstoppet på 7000 så jag har lite marginal uppåt.
Jag har ett vems med Färdig härva för 8cyl så troligtvis blir det jag använder det, Har totalt tappad när det gäller dessa förgasare.
Tillsammans med en 6växlad bmw låda så kan det bli en kul "lekmotor"
Mvh
Kommer köpa kolvar och stakar, Ska jag hålla mig till standard måtten eller tycker ni jag ska ändra på något?
Kolvar blir förstås första öd då någon tidigare sa att man ska va varsam med att borra.
Tänker låta det gå som det går och sätta varvstoppet på 7000rpm.
Topp och kam försöker jag matcha så jag inte behöver varva mycket mer än 6000rpm men ändå ha varvstoppet på 7000 så jag har lite marginal uppåt.
Jag har ett vems med Färdig härva för 8cyl så troligtvis blir det jag använder det, Har totalt tappad när det gäller dessa förgasare.
Tillsammans med en 6växlad bmw låda så kan det bli en kul "lekmotor"
Mvh
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten.
Vad det gäller kamaxel, så är det bara att titta i någon katalog, eller skicka en fråga till någon kamaxeltillverkare, då de flesta har frågeformulär, som det bara är att fylla i och skicka.
2-bultat räcker långt, men jag skulle nog inte varva ett 2-bultat block så mycket över 7000.
Vad det gäller kamaxel, så är det bara att titta i någon katalog, eller skicka en fråga till någon kamaxeltillverkare, då de flesta har frågeformulär, som det bara är att fylla i och skicka.
2-bultat räcker långt, men jag skulle nog inte varva ett 2-bultat block så mycket över 7000.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Re: Cheva 350 block 4-2bult?
"Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten" +1
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*