MarcusM - 242 Turbosmurfen
MarcusM - 242 Turbosmurfen
Hej allesammans.
Jag har tidigare haft projekttråd under över 5 års tid på ett annat forum.
Kommer under kvällen 22/7 - 2016 att klippa och klistra in samtliga inlägg från gamla forumet.
En kortsammanfattning, jag köpte en Volvo 242a 1975a som Jimmie i Team Bonnmeck haft och kört med, då var den rollad matt rostskydds "röd".
Sedan hamnade den i andra händer och blev rollad svart.
Min tanke från början var att ha en rolig busbil, men sen...
Bilen ifråga är känd sen tidigare, såhär såg han ut när jag köpte honom.
Jag var klar över att jag ville ha en 242:a från 75 pga de föredelaktiga reglerna vid besiktning och så blev denna till salu och det hade minst sagt gått utför för bilen och eftersom det är en äkta 75:a kände jag att den var värd att räddas.
Såg ju lite trevligare ut med finfälgarna runt om.
Jag fick en tvåa hos Bilprovningen pga kapade fjädrar, kom över löjligt billiga sänkfjädrar fram..så tänkte jag att när jag nu ändå ska greja där så är de ju lika bra att byta dämparna också så hittade hårda dämpare till mycket bra pris och när ja ändå hade länk och bärarmar nere så bytta ja bussningarna också och när jag ändå hade allt nere så kastade ja en skvätt färg på de hela. Grövre hämmare fram och svetsade ihop dubbel bak. Så fram och bakvagn blev nyrenoverad och uppgraderad väldigt billigt, allt köptes begagnat omonterat.
Besiktigad som den står utan bystiga blondiner eller annat trams.
Detta var väl i stora drag det som hände förra året, har mycket kvar inför denna säsongen, jag spenderat mycket tid för Team Pony Drift med filmer, hemsida, sponsorer, kontakt med arrangörer osv så 242:an har blivit lidande och så gjorde jag mig illa i högernäven så har gått med ett par stygn i några veckor nu så flytet är inte direkt på topp.
Och jag vill klargöra att det är inte samma motor-setup nu som när Jimmie bromsade 519hk.. så slipper du påpeka det Matte
Jag har tidigare haft projekttråd under över 5 års tid på ett annat forum.
Kommer under kvällen 22/7 - 2016 att klippa och klistra in samtliga inlägg från gamla forumet.
En kortsammanfattning, jag köpte en Volvo 242a 1975a som Jimmie i Team Bonnmeck haft och kört med, då var den rollad matt rostskydds "röd".
Sedan hamnade den i andra händer och blev rollad svart.
Min tanke från början var att ha en rolig busbil, men sen...
Bilen ifråga är känd sen tidigare, såhär såg han ut när jag köpte honom.
Jag var klar över att jag ville ha en 242:a från 75 pga de föredelaktiga reglerna vid besiktning och så blev denna till salu och det hade minst sagt gått utför för bilen och eftersom det är en äkta 75:a kände jag att den var värd att räddas.
Såg ju lite trevligare ut med finfälgarna runt om.
Jag fick en tvåa hos Bilprovningen pga kapade fjädrar, kom över löjligt billiga sänkfjädrar fram..så tänkte jag att när jag nu ändå ska greja där så är de ju lika bra att byta dämparna också så hittade hårda dämpare till mycket bra pris och när ja ändå hade länk och bärarmar nere så bytta ja bussningarna också och när jag ändå hade allt nere så kastade ja en skvätt färg på de hela. Grövre hämmare fram och svetsade ihop dubbel bak. Så fram och bakvagn blev nyrenoverad och uppgraderad väldigt billigt, allt köptes begagnat omonterat.
Besiktigad som den står utan bystiga blondiner eller annat trams.
Detta var väl i stora drag det som hände förra året, har mycket kvar inför denna säsongen, jag spenderat mycket tid för Team Pony Drift med filmer, hemsida, sponsorer, kontakt med arrangörer osv så 242:an har blivit lidande och så gjorde jag mig illa i högernäven så har gått med ett par stygn i några veckor nu så flytet är inte direkt på topp.
Och jag vill klargöra att det är inte samma motor-setup nu som när Jimmie bromsade 519hk.. så slipper du påpeka det Matte
Senast redigerad av MarcusM den tis aug 02, 2016 9:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Så ja!
Vitt i taket och ljust ljust grått på väggarna, håller det väl i 30 år till
Skåp, krokar, hängare m.m ska byggas om eller målas om.
Gjort några nya slang/sladd-hängare...yrkesskadad.se
Har slängt upp ett gäng lysrör, imorron kopplar min vän Martin in dem och jag klamrar kablar! Ser mycket fram emot resultatet, allt är snart återställt sen blir det till att bruka allvar med 242an
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Det rullar på!
Titta den flyger!
Det händer mycket kring husplanerna, som det ser ut nu bär det av senast i mitten av November.
Träffat, tittat ringt och googlat mycket nu sista dagarna kring detta men jag har iallafall varit och hämtat lite speedparts!
Fjäderbensstag och ambulansstag från SAM, köpegrejer som kommer modifieras.
Hårdare motorkuddar, de som satt på var lite...va ska vi säga...lite "hängiga"
Har kollat på annan utväxling för att kompensera för utväxlingen som upphandlarna på BMW bad om när de köpte in sina växellådor från Getrag/ZF.
Exakt samma fabrikat och utväxlingsförhållande som jag tittat på från Summit dök upp på blocket!
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Epoxiprimer på. Fyfan starka grejer, lärde mig fort att inte ta av helmasken inne i garaget..
Topplack istället för body där det ska sitta komponenter an emot karossen, ex bakvagnsinfästningar, motorbalk, fjäderbenstorn. m.m
Första omgången body på...blir svart när den torkar.
Första omgången torkad. Blev ett par omgångar.
Nu har jag gett mig på bagagerummet inuti..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Helvete va många updates
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Bättrade litta här när jag vänt upp henne.
Det blev sent i Måndags men primern SKULLE på helt enkelt...
Kittat i bagaget idag, topplack imorron!
För läängesen köpte jag stolarna som satt i 142an av Conny, dessa har nu passats in på originalskenorna.
(Kände att jag behövde göra något annat än slipa för en stund)
De första aluminiumprofilerna har hittat in i bygget, fler kommer det bli
Det blev sent i Måndags men primern SKULLE på helt enkelt...
Kittat i bagaget idag, topplack imorron!
För läängesen köpte jag stolarna som satt i 142an av Conny, dessa har nu passats in på originalskenorna.
(Kände att jag behövde göra något annat än slipa för en stund)
De första aluminiumprofilerna har hittat in i bygget, fler kommer det bli
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Detta är samtliga inlägg på annat forum sen 2011.Oskar Johansson skrev:Helvete va många updates
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Marcus Möller - 242 Turbosmurfen
Jaha då förstår jag
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90