BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Då har jag varit och kört på Driftbash på Malmby.
Superbra dag med mycket körning och inga missöden :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Sträcker på benen mellan körpassen :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Ser det här ok ut.
Mappades på 1bar (med läckande WG) för en månad sen. Den har jag fixat.
Nu laddar den visst 2bar.

https://vimeo.com/165051662

https://vimeo.com/165051793

https://vimeo.com/165051934


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av Steve »

200 kpa på filmerna? = 1 bar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Steve skrev:200 kpa på filmerna? = 1 bar

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Bild

Är det inte samma kilo pascal?
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av Steve »

Tänk lite logiskt. Tror du den laddar typ 0,5 bar på tomgång?

Atmosfärstryck är 100 kpa

Googla lite om absolut tryck, atmosfärstryck, laddtryck, övertryck, m.m.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Steve skrev:Tänk lite logiskt. Tror du den laddar typ 0,5 bar på tomgång?

Atmosfärstryck är 100 kpa

Googla lite om absolut tryck, atmosfärstryck, laddtryck, övertryck, m.m.
Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av fugazi »

Steve skrev:...Atmosfärstryck är 100 kpa...
Jaa.... ibland! :hihi:
_TH_ skrev:Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.
Jag tycker absolut inte du behöver be om ursäkt.
Jag jobbar med MAP-maskiner (överkurs i det här fallet!) inom livsmedelsindustrin och det kan vara väldigt svårt att få en del kunder att "tänka rätt".
Feltänket kommer från grundskolan där man lär sig att atmosfärtryck är "normalt" tryck, det är det inte, bara "ett" tryck av många möjliga!

Den enklaste förklaringen till det tryck vi har vid 20°C och havsnivå=1000mbar är:
"Den luftpelare du har stående på ditt huvud (ända upp till rymden) väger 1kg/cm² vilket anges till 1000mbar"

Då funderar dom flesta en stund... och sen kommer det ofta ett "jahaaaaaa"....

På Mount Everest topp är pelaren inte lika hög, och således inte heller "lufttrycket/atmosfärtrycket"... men man väger liksförbannat lika mkt!

Edit: La till /cm²
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

fugazi skrev:
Steve skrev:...Atmosfärstryck är 100 kpa...
Jaa.... ibland! :hihi:
_TH_ skrev:Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.
Jag tycker absolut inte du behöver be om ursäkt.
Jag jobbar med MAP-maskiner (överkurs i det här fallet!) inom livsmedelsindustrin och det kan vara väldigt svårt att få en del kunder att "tänka rätt".
Feltänket kommer från grundskolan där man lär sig att atmosfärtryck är "normalt" tryck, det är det inte, bara "ett" tryck av många möjliga!

Den enklaste förklaringen till det tryck vi har vid 20°C och havsnivå=1000mbar är:
"Den luftpelare du har stående på ditt huvud (ända upp till rymden) väger 1kg/cm² vilket anges till 1000mbar"

Då funderar dom flesta en stund... och sen kommer det ofta ett "jahaaaaaa"....

På Mount Everest topp är pelaren inte lika hög, och således inte heller "lufttrycket/atmosfärtrycket"... men man väger liksförbannat lika mkt!

Edit: La till /cm²
Jahaaaaa.. :)

Jag älskar bra förklaringar!
Tusen tack.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Älskar den här bilden.
Det ser ut som att "vingen" fungerar 8)

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Lite fix i garaget.

Gjorde en skyddsplåt framför påfyllningsröret

Bild

Bild


Sen tog jag en sväng och rastade den!!
Blev några bilder.

Bild

Bild

Bild



Hoppas att jag kan köra på Gröndal den 22:a





Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Skulle byta hardyskiva idag men hittade ingen som hade på lager i Linköping.
Blir att beställa.

Men jag fixade mitt handbromsfärste som börjat ge med sig.

Bild


Bild


Bild


Och så monterat i bilen igen.


Bild






Lyckades kränga av ett däck vid lite testkörning

Bild

Men fick tillbaka det igen efter att ha hoppat lite på det :D

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

TIPS.

Köp delar hos L_M_R så får du godis :D

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Skaffade mig ett par bättre beg, topplagringingar (Groundcontrol)
Lägre en de jag har nu. De gamla kan man använda med original fjäderbenstallrik och glappar inte i lagrena.


Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Här har det ju inte hänt skitmycket.
Men planer smids inför meksäsongen.

*fixa buren så att den kan vara godkänd för någon form av tävlande.

sen kanske jag ska fixa lite färg på den oxå.

Vad tycks?

Tur att jag inte jobbat med photoshop:
Bild


Hittade ett par roliga stobe-lampor som kan blinka i olika mönster.
Rolig fjärrkontroll iaf, älskar den.

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Tjena godag.

Ja här händer ju inte skit mycket.
Men jag har fixat läckaget på trycksidan genom att slipa till utgången på turbinhuset till turbon, beställt hem nya tryckslangar o bättre klämmor.
Så nu håller det 1bar. hoppas på lite tidigare laddtryck än förut.
Inga bilder o visa på de.

Har installerat mina blinkande lampor.
Har inte film på de men nu kan ju föreställa er.

Bild

Bild

Har satt på en lite mjuk läpp.
Och satt på en par 205 40 17 toyo R888 fram.

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Skriv svar