På vår rallymotor b230 evo som erland filat på åker vi standardvev o varvar 8300. Lilltobbe, en rallyförare i 240 varvar bortåt 9000
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Vevaxlar rödblock
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vevaxlar rödblock
Det är verkar vara lite missuppfattningar (som jag tolkar det) angående svängningsdämpare och varvtal. Svängningsdämparen har inget att göra med om man kan varva 6000 eller 8000 rpm.
Svängningsdämparen är anpassad för att självsvänga vid det mest kritiska varvtalet (alltså bara ett varvtal) för vevaxeln och dämpa svängningarna i veven vid det varvtalet. Slipar man om veven som erland nämnde på långloppsbilar så får man ett annat kritiskt varvtal och då blir svängningsdämparen felanpassad och veven kan gå av efter ett tag eftersom långloppsbilarna ligger långa tiden på höga och relativt konstanta varv.
Det är tiden och amplituden på svängningarna vid det kritiska varvtalet som bestämmer när veven går av om man ser till utmattning/brott pga självsvängningar.
Svängningsdämparen är anpassad för att självsvänga vid det mest kritiska varvtalet (alltså bara ett varvtal) för vevaxeln och dämpa svängningarna i veven vid det varvtalet. Slipar man om veven som erland nämnde på långloppsbilar så får man ett annat kritiskt varvtal och då blir svängningsdämparen felanpassad och veven kan gå av efter ett tag eftersom långloppsbilarna ligger långa tiden på höga och relativt konstanta varv.
Det är tiden och amplituden på svängningarna vid det kritiska varvtalet som bestämmer när veven går av om man ser till utmattning/brott pga självsvängningar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vevaxlar rödblock
Va de jag ville påvisa!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Vevaxlar rödblock
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Vevaxlar rödblock
kör lättad / yxad std b230 vev i min busmotor , halva vikten på motvikter , lätta h- profil och gasportade JE kolvar , 4,3kg svänghjul och 120mm alu remskiva i andra änden , varvar 10700v/m och har aldrig haft problem med vevaxlarna , lagren ser som nya efter ett år när motorn ses över , detta är en sugmotor på bromsade 267hp , nästa motor går jag ner till 2lit för att kunna varva mer
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevaxlar rödblock
Det skulle vara kul att höra mer om den motorn. Varför ska du varva så mycket?
Erland
Erland