Volvo Pv 16V turbo
Re: Volvo Pv 16V turbo
Kan bara hålla med föregående talare
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo Pv 16V turbo
Det ser MYCKET bra ut!
Vad blir det för bakaxel? Och kommer infästningarna från samma bil?
Hade varit intressant att veta hur du gick till väga när du mätte in bakaxeln.
Vad blir det för bakaxel? Och kommer infästningarna från samma bil?
Hade varit intressant att veta hur du gick till väga när du mätte in bakaxeln.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo Pv 16V turbo
Hej tack för bra respons,
Bakaxeln och rambenen kommer från en Volvo 244.
Jag monterade som sagt framvagnen först och mätte in den efter bästa förmåga
Skall tillägga att krysslasern jag använder när jag mäter allt har varit otroligt användbar
Vid alla dessa mätningar kostade runt 500 på Jula,
Sedan tejpade jag A4 papper på golvet och mätte ut centrum på bilen och sedan mättade jag in och gjorde kryss på papperna på golvet (felmarginalen är bredden på själva laserstrålen) och de rör sig väl även lite vid svetsningen, och sedan justerade jag in axeln med rambenen monterade på axeln med hjälp av papperen på golvet och lasern när allt stämde punktade jag fast rambenen som jag redan hade gjort lite svetsning på för att få axeln att komma lite längre bak för att stämma
Kort och gott
Bakaxeln och rambenen kommer från en Volvo 244.
Jag monterade som sagt framvagnen först och mätte in den efter bästa förmåga
Skall tillägga att krysslasern jag använder när jag mäter allt har varit otroligt användbar
Vid alla dessa mätningar kostade runt 500 på Jula,
Sedan tejpade jag A4 papper på golvet och mätte ut centrum på bilen och sedan mättade jag in och gjorde kryss på papperna på golvet (felmarginalen är bredden på själva laserstrålen) och de rör sig väl även lite vid svetsningen, och sedan justerade jag in axeln med rambenen monterade på axeln med hjälp av papperen på golvet och lasern när allt stämde punktade jag fast rambenen som jag redan hade gjort lite svetsning på för att få axeln att komma lite längre bak för att stämma
Kort och gott
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo Pv 16V turbo
Fränt bygge! Kul o följa, gillar också folk med egna ideer o lösningar!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo Pv 16V turbo
ja,då är du i samma läge som jag med buren! det är rätt knepigt att
lista ut var plattorna på karossen ska stå och hur man ska komma åt att
helsvetsa runtom och samtidigt få buren tight mot karossen!
man vill dessutom få stöttor att gå mellan logiska punkter för det blir
fruktansvärda krafter med mycket motor, höga varv, slicks och arg koppling
/Fredde
lista ut var plattorna på karossen ska stå och hur man ska komma åt att
helsvetsa runtom och samtidigt få buren tight mot karossen!
man vill dessutom få stöttor att gå mellan logiska punkter för det blir
fruktansvärda krafter med mycket motor, höga varv, slicks och arg koppling
/Fredde
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo Pv 16V turbo
Hej Fredde
Hur kommer du göra kapa upp hål i golvet eller bygger du boxar och ställer buren på?
De är väl de varianterna man har att välja på för att kunna helsvetsa buren
Hur kommer du göra kapa upp hål i golvet eller bygger du boxar och ställer buren på?
De är väl de varianterna man har att välja på för att kunna helsvetsa buren
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo Pv 16V turbo
Tror jag kapar runda hål för buren så den tillfälligt går ner genom golvet för att komma åt
att svetsa i överdelen vid taket och sen blir det bockade 3mm plåtar med yta motsvarande 150x150mm!?
jag vet inte vad som är godkänt riktigt? tex om man får göra en t-formad plåt och vika upp ändarna?
eller om man kan göra en remsa på kanske 80x290mm bocka den som en trappa som följer kaross och golv och ställa röret på ett steg typ??
jag pratar om ett 8.5-chassie för dragracing i mitt fall
att svetsa i överdelen vid taket och sen blir det bockade 3mm plåtar med yta motsvarande 150x150mm!?
jag vet inte vad som är godkänt riktigt? tex om man får göra en t-formad plåt och vika upp ändarna?
eller om man kan göra en remsa på kanske 80x290mm bocka den som en trappa som följer kaross och golv och ställa röret på ett steg typ??
jag pratar om ett 8.5-chassie för dragracing i mitt fall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo Pv 16V turbo
Ok jag vet inte vilken variant jag gör än.
Men jag köpte en drifting bur och skall läsa på tekniska reglerna ett par gånger så man inte klantar sig
Tänkte köpa en gat bur först men det är inte så stor vits att ha en bur som inte klarar nåt reglemente
tänkte jag sedan därför blev de en drift bur och jag kompletterade den med ett stag under instrumentpanelen
Men jag köpte en drifting bur och skall läsa på tekniska reglerna ett par gånger så man inte klantar sig
Tänkte köpa en gat bur först men det är inte så stor vits att ha en bur som inte klarar nåt reglemente
tänkte jag sedan därför blev de en drift bur och jag kompletterade den med ett stag under instrumentpanelen
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo Pv 16V turbo
ok,jag vet inte vad drifting kräver för rör men min har 45mm i nästan alla rör
det är bara några stöttor som är 38.
Nä det är svårt att bestämma hur man vill göra
för bultbar bur är i princip bara glömma!(den går hursomhelst inte rubba på plats)
lådor, speciellt i framdelen tar plats och i pv finns ingen extra
tror det är 1050mm mellan dörrarna och om kardantunneln är lite bredare än kopplingskåpan
så kan man räkna ut hur mycket man har kvar, och sen dela det i två
vi kan hålla kontakt och spåna hur vi gör eftersom om du vill, det skulle jag uppskatta iallafall
/Fredde
det är bara några stöttor som är 38.
Nä det är svårt att bestämma hur man vill göra
för bultbar bur är i princip bara glömma!(den går hursomhelst inte rubba på plats)
lådor, speciellt i framdelen tar plats och i pv finns ingen extra
tror det är 1050mm mellan dörrarna och om kardantunneln är lite bredare än kopplingskåpan
så kan man räkna ut hur mycket man har kvar, och sen dela det i två
vi kan hålla kontakt och spåna hur vi gör eftersom om du vill, det skulle jag uppskatta iallafall
/Fredde
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo Pv 16V turbo
Hej huvudbågen är 45 de vet jag sen är förmodligen resten 38.
Absolut ska vi de 2 huvuden är bättre än ett sägs det
Absolut ska vi de 2 huvuden är bättre än ett sägs det
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Volvo Pv 16V turbo
Varm underredsmassan med gasolbrannare sa den blir mjuk sa ar den latt att skrapa av. Gor det nu for guds skull inte inomhus for om du brassar pa for mycket sa det tar eld; anvand sunt fornuft. Tvatta det sedan underredet med thinner eller dylikt i val ventilerat utrymme med allskons skyddsutrustning sa blir det rent.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo Pv 16V turbo
Jag körde med varmluftspistol de funkar rätt så bra