Anders blå PV turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Jag har googlat och läst väldigt mycket de senaste veckorna och detta forum verkar vara fyllt med kunskap kring mitt senaste projekt så jag provar att starta en byggtråd för att kunna få lite tips och råd.
För ett par veckor sedan åkte jag och köpte en volvo pv utan motor och låda, den är reggad som ombyggt fordon med volvo 164 drivlina så den är reggad med 200hk, fullbur och fuelcell. Tidplanen är att ha en körbar och reggad bil nästa sommar.
Bild

Planen var att sätta i en turbomotor och valet landade på en b230ft så en rostig 940turbo inhandlades och motor, låda, kardan och kabelhärva/styrboxar demonterades innan resten av bilen transporterades bort.
Bild

Planen var att renovera motorn och stoppa i original motorstyrning och hålla den ganska standard, kabelhärvan i volvo 940 är dock en hemsk best som fyller upp hela famnen och då jag håller på lite med elektronik så fastnade jag för Megasquirt. Planen nu är att köpa ett DIY kit av ms2v3 och löda ihop tillsammans med deras reläkort så slipper jag den gamla härvan.

Hängde i motor för att testa:
Bild

och insåg att original grenrör inte passar då turbon och ramen krockar:
Bild

Så nu har jag beställt delar för att svetsa ihop ett enkelt grenrör så turbon får plats, men om jag ändå skall köpa intercooler, dra 3" tryckrör, eget sprut, bygga 3" avgassystem och grenrör så är steget ganska kort till större turbo och spridare.
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:11 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Jag kan väl börja med några frågor direkt.
Jag behöver korta av kardanen, har fått prisuppgift från svea kardan på 4500:- för kortning och balansering av båda kardandelarna, det svider lite så jag funderar på att försöka själv eller har ni några andra tips?

Är det någon som har erfarenhet av denna lambdakontroller? http://www.14point7.com/products/slc-free
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Steve »

Dina bilder funkar inte. Måste vara länkar med fil-ändelser på slutet, t.ex. .jpg

Tror att du bara behöver luta motorn litegrann mer mot insugssidan för att rymma original grenrör men större turbo låter iofs som en bättre idé :)

Du lär väl bara behöva korta den främre delen och det är inga problem att göra själv. Bara snitta av svetsen vid medbringarern till hardyn och sen slå ut medbringaren. Är lång styrning på den inne i röret så är inga problem att få den rak men man kan ju med fördel sätta axeln i svarven innan man svetsar
På bilden är det från medbringaren som sitter mot knutkors men är lika lång styrning på den som sitter mot hardyskivan
http://i1176.photobucket.com/albums/x32 ... do1avs.jpg
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Nu skall bilderna vara åtgärdade.
Problemet med att luta över mer är att jag då behöver annat insug då det krockar med bromsservot, slutar väl med att jag byter båda ändå.
Det sitter ett fäste för lagerhållare på mitten så om jag skall nyttja det behöver jag korta båda, men det får bli en avvägning om jag skall bygga om tunneln eller kardan.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Steve »

Använd lagerhållaren från 940 och gör ett nytt fäste, sitter bara med två M8

Annars är det iofs inga problem att korta bakre biten heller
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Har hunnit med att köpa breddade plåtisar till den med 15x10" bak och 15x9" fram, har inte riktigt bestämt mig för vad jag skall ha för däck än.
Bild
Har också börjat snickra på en hastighetsmätare till besiktningen då m90 lådan ej har anslutning för vajer till originalmätaren. Tänkte försöka få igång den med servo eller stegmotor sen.
Bild
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av jonas landin »

Ser kul ut!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av bop »

Hade nästan varit fränare med sexan, även om det är en 'sämre' motor.
arduino som hastighetsmätare?
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Jag har aldrig plockat isär en motor helt så då känns en b230 8v som en bra start, billigare och enklare är svårt att hitta, en riktig svensk arbetarklasshotrod när man slänger på turbo.

Arduino med Shield för under hundralappen, jag tog kåpan med sensor från bakaxeln på 940 så skall jag fixa en ring så givaren får något att läsa. Det skulle vara kul med en thorsendiff men jag har så mycket annat att köpa samtidigt så det får bli om jag får tag på begagnad.
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av bop »

Jag förstår helt klart varför du valde en b230, inte på nå vis en dålig motor/ett dåligt val.
Smidig lösning med hastighetsmätaren!
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av anglia-61 »

Kommer denna ifrån skåne tro?
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av pv seldahl »

Hej och välkommen
Vad satt det för motor i den tidigare?
Vi börjar ju bli ett gäng med pv turbo kanske dags för en träff alternativt att vi åker på svenska Volvo pv klubbens nästa möte, men där kanske man inte är välkommen då man byggt om den lite :hihi:
Hade bra mvh Daniel
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

anglia-61 skrev:Kommer denna ifrån skåne tro?
Det stämmer bra, blev en 120mils utflykt och hämta den, vad vet du om den?
pv seldahl skrev:Hej och välkommen
Vad satt det för motor i den tidigare?
Vi börjar ju bli ett gäng med pv turbo kanske dags för en träff alternativt att vi åker på svenska Volvo pv klubbens nästa möte, men där kanske man inte är välkommen då man byggt om den lite :hihi:
Hade bra mvh Daniel
Tack! Det satt en b30 i den innan, men jag köpte den utan motor och låda.
Ja, det är riktigt kul att se alla byggtrådar, men det skulle vara ännu roligare att inspektera på riktigt! I detta sällskap känns min pv riktigt enkel och tam.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Svetsade ihop motor och växellådsfästen idag, ingen svetsporr, men de bör hålla tycker jag.
Bild
Bild
Bild

Jag hoppas utrymmet till hardyskivan räcker.
Bild
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Kunde inte låta bli att beställa lite delar från KL-racing.
Lite fina (och lätta)remhjul:
Bild

Delar till grenrör. Jag läste någonstans att 48mm rör skulle vara bra till motorer på 2,3l så jag beställde det, tog en t3 fläns för dual entry så jag kan bestämma om jag vill bygga pulssplittat eller kapa upp och göra ett vanligt. T3 med adapter till originalturbo förenklar också om jag vill uppgradera. Adapter för spjällägesgivare så jag kan montera en sådan när jag skall bygga sprut. Köpte en ny oljepump då de hade ett bra pris.
Bild

Folkraceshop verkar ha bra priser på servicedelar, jag tänkte köpa alla packningar och lager därifrån med topplockspackning från elring.
Jag tänkte kolla om motorn behöver borras eller om det räcker med honing och nya kolvringar(jag håller tummarna) när jag tar isär den. Tanken är original kolvar och stakar då jag siktar på en ganska blygsam effekt i första steget och få allt att lira med originalturbo och spridare (~200hk?) och regga in den med motorbytet och senare kanske uppgradera de grejerna + kam och kanske sikta på 300hk om det första känns tamt.

Koppling och svänghjul har jag sett att många byter men jag har inte riktigt fått klart för mig vilken som är den lämpligaste vägen för lättare svänghjul och robustare koppling.
Låter något dumt eller att ni har bättre förslag får ni gärna komma med tips.
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar