Ombyggt fordon och 4-link

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av anglia-61 »

Jag vill minnas mig ha läst om detta här, men har inte lyckats finna någon tråd om det.

Som jag har förstått det så skall stagen vara lika långa, parallela med varandra och med marken.
Hur exakt skall detta vara? En justering av körhöjden +/-1cm gör ju att stagen inte blir parallela med markplanet längre.
Sedan bör man använda bussningar istället för uniballs. Så långt är jag med och skall inte vara någon svårighet att få till.

Men sedan har jag ett minne av att det rekomenderas 1000mm bredd mellan stagen, isåfall får jag ha däck med en bredd av max 100mm.
Så i mitt fall, med frigång för hjulen, ca 245 breda däck så får jag ca 650 c/c på stagen, kanske någon cm till är möjlig. Kan det bli godkännt vid sfro besiktning?

En liten tilläggs fråga: rambalkar bakom infästning för hjulupphängning, är det ok att flytta en orginal balk eller skall man kapa bort allt och göra nytt istället?
De har ju inte någon större bärande funktion utan skall mest förstärka bagagegolvet.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av Kwirk »

Pm
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av therealpinto »

Grundrekommendationen är som du skriver, lika långa stag, parallella med varandra och med marken i körläge. För att få till det är det klokt med justerbara fästen åtminstone i karossen, så man kan få stagen parallella med lite olika ride height. Det finns förstås lite marginal i bedömningen där, i de flesta fall sätter man upp bilen så stagen sluttar lite nedåt mot hjulen utan last.

1000 mm mellan stagen är också en grundrekommendation, främst för den som börjar med ett blankt papper och bygger sin bil. I senare utgåvor av boken har vi kompletterad med en "brasklapp" om att den som bygger på en smal bil, ombyggt fordon, sällan klarar 1000 mm. Då får man avgöra varje fall för sig, men "så brett som möjligt" och helst inte smalare än runt 75% av spårvidden är riktlinjer. Men ta upp dialogen med din besiktningsman så brukar man kunna lösa det mesta.

Oftast är det bra att flytta befintliga balkar, det är då tydligare som ombyggt fordon. Bygger man allt för mycket helt nya balkar kan det bli diskussion om klassningen, det kan närma sig amatörbyggt fordon.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av anglia-61 »

Tack!
Precis det svaret jag önskade mig. Ville veta så det inte var något som satte käppar i hjulen.
Så bra då kan jag fotsätta som jag har planerat.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av anglia-61 »

Fortsätter att fråga lite här, bussningar är att rekomendera framför uniballs, men tätade uniballs är väll godkännt? Fast bussningar har bättre hållbarhet, komfort etc.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av therealpinto »

Tätade uniballs av bra kvalitet och i rätt dimension accepteras normalt sett, ja. Men bussningar är i de flesta fall ett bättre val för en bil ska användas på väg.

En kompromiss kan vara bussning i ena änden av staget och uniball i andra änden.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av redheat »

"En kompromiss kan vara bussning i ena änden av staget och uniball i andra änden."

Men frestar det inte uniball mycket då .vi infjädring ena sidan bil, så bottnar ju uniball först innan det kan vrida sig i bussningen, men kanske är så farligt på landsvägsbilar , men jag har sett att en del gör så på offroadbilar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av therealpinto »

På en gatbil tror jag inte det är något problem. Det finns en hel del kit som ser ut så till Escort MkII och jag har aldrig hört om den typen av bekymmer.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av anglia-61 »

Finns det något riktmärke för hur mycket sidoförskjutning (mellan fulla utslag på fjädringen) som är aceptabelt med panhardstag?
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Inlägg av therealpinto »

Nej, det kan jag inte säga.

"Så lite som möjligt" är ju vad man bör designa efter men alla som mekat till exempel Volvo 740 vet att det "fungerar" även med ganska betydande förskjutning. Det handlar mer om att bygga så bra det är praktiskt möjligt (=panhardstag som är så långt som möjligt och parallellt med vägen i körläge).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar