Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

Inlägg av chrillee »

Hej hej.

Wastegate Actuator alltså vacumklockan med styrarm osv, någon som vet var jag får tag på detta till en VNT-turbo utan att blåsa hål i plånboken?

Sen när man ändå lyfter på huven så tänkte ja rycka bort hela ERG-skrotet ink kyldel osv.
Någon som vet var jag får tag på ett paket med plugg på grenröret samt ersättningsrör för där returen kommer in innan insuget?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

Inlägg av Björn/242power »

Har en 00a oxå med 115 hästars motorn, jag har bara gjort en ny packning till egr-röret (nere på grenröret) utan hål så avgaserna kommer inte igenom, funkar kalas och kostar gratis, bilen blev faktiskt märkbart piggare också. Ang vnt klockan, är det en standardklocka du letar efter eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

Inlägg av chrillee »

ha ha humor så såg ja ditt svar nu först men har faktiskt gjort precis detsamma själv. Mallade av packningen som satt på grenrörssidan av EGR-röret, borrade upp hålen med 12ans borr och tryckte på tillsammans med EGR-röret. Klippte sen lyftarmen som sitter kopplad till vakuumklockan som reglerar påsläppet av avgaser in i insuget samt pluggade hålet som blir med en försänkt skruv sedan bult o bricka på undersidan.

När jag ändå höll på så plockade jag loss insuget och tryckrören, rengjorde dem samt eldade ur insuget från allt skit som EGRen släppt in och som kloggat insuget.

i samband med detta så bytte jag alla vakuumslangar som hade med motorstyrningen att göra samt kopplade bort lite onödigt skräp, det jag märker är ju att turbon svarar och går som den skall och bilen svarar riktigt bra på gasen nu mer... men.... det är satt fel turbo på den... jag har turbon från 3bg som troligen laddar snäppet mer än va min ska göra när man snyter ur den så den går in i limpmode om man varar den för högt.... funderar dock på hur ja ska kringgå detta så ECUn inte förstör allt de roliga... kanske en KCR-box? :O

Nu har jag dock andra problem, tror vattenpumpen gett upp för jag får stenhårda kylslangar om man far ut och kör en stund men dom blir inte speciellt varma samtidigt som jag inte får någon värme i kupén och varningslampan för tempen lyser i instrumenten. så kamremsbyte och byte av vattenpump nu då... snart har man bytt tamefan allt.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

Inlägg av Björn/242power »

Låter som vattenpumpen är gången.. Ang turbon så har jag en extra liggandes om de skulle behövas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Wastegate Actuator & ERG Passat TDI -00

Inlägg av chrillee »

Jo jag misstänker oxå att vattenpumpen har gjort sitt nu och pensionerat sig. Väntar på delar just nu så ikväll tänkte jag börja riva. Om det finns tips på vad man bör tänka på eller passa sig för att göra eller inte göra så mottages dessa med glädje.

Jasså har du en turbo liggande? Va tänkte du dig för kurs på den då?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Skriv svar