Framvagn pv/duett

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Undrar vilken framvagn som går att yxa dit på dom bilarna? 140 verkar ju poppis men är det bara för att bredden stämmer bra? Problemet är ju att moderna bilar är ju byggda som bilar och inte lådbilar. Gissar att man inte får ändra nåt i en balk i framvagn.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av therealpinto »

Jag har besiktat flera PV med 140 framvagn och någon med Opel (Ascona A eller B om jag inte minns fel).

Ingen av varianterna är bolt on men det krävs inte så stora ändringar för att få dit dem. Som ombyggt fordon är det inga formella problem att ändra varken bilens rambalkar eller framvagnsbalken man sätter dit. Det gäller förstås att det är vettigt gjort och att man inte ersätter precis all bärande plåt i bilen med nya balkar.

Opelframvagnarna är ganska bra och har ju kuggstång, det är en fördel.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Man får alltså korta av en framvagnsbalk? Ponera att man kastar i både fram och bakvagn med drivlina från en 940, det skulle alltså godkännas om det är gjort rätt?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av Guson »

Det blir inte helt enkelt att få in fjäderbenen under skärmarna på PV eller Duett. Fördelen med de andra Gustaf nämner är att de bygger mindre på höjden.

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Just det ja det var den variabeln med.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av therealpinto »

Ja, visst kan man korta en framvagnsbalk om man gör det på ett vettigt sätt.

Avsmalnade framvagnar kräver smalare kuggstång också, värt att tänka på. Det kan vara smart att leta rätt på en kuggstång först som är lagom bred och så smalna av till det måttet (man kan ju anpassa annat för att bredden ska stämma exakt mot skärmarna).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av The »

Annars så om jag inte minns fel så har en kadett c och på 544 "samma" spårvidd (+-någon cm)
Ascona B framvagn med Volvo 240 nav, skivor och ok borde även den hamna väldigt nära i bredd.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Finns det nån how to guide for dummies om man skulle börja med ett projekt? Eller ger det sig när man börjar?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Nu ska dummien ut i garaget och börja yxa. Vill minnas jag läste i nån tråd att framvagnen ska luta nån grad åt nåt håll då det skulle vara bättre för nåt. Solklart vad jag menar va[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Minns inte vilken tråd jag löst det i givetvis men är det så att den ska vinklas? Eller minns jag helt galet?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av therealpinto »

Pratar vi om att sätta i en 140 framvagn i något annat så kan man överväga att luta balken "bakåt" (ger bättre caster) men det man verkligen bör göra är att flytta inre infästningen för övre bärarmen. Som den ser ut original är camberkompensation och caster alldeles för dåligt för moderna däck.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Bild

Menar du luta den sådär? Hur mycket isf?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av therealpinto »

Ja, precis.

Lagom? :-) Man behöver ha chassit i våg för att räkna och mäta, jag skulle inte ta så mycket, ett par grader kanske. Men hela chassits lutning eller "rake" påverkar ju vilken castervinkel du får i slutänden.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Tror jag kör på lagom, blir nog bra ;)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska du ha bilen till?

mvh jens
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Framvagn pv/duett

Inlägg av MatsN »

Bara på gatan.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skriv svar