vw transporter -96 5cyl dieselpump

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

vw transporter -96 5cyl dieselpump

Inlägg av T Fahlgren »

Hej! Har satt ihop en motor efter ett kamremshaveri. Vevaxel, kamaxel är i nolläge. Kamremmen är på plats. Problemet är då det kommer till pumpens läge. Finns enbart en liten fyrkantig försänkning på svänghjulet på pumpaxeln som jag gissar kan vara en markering. Men vad ska den gå mot i så fall? Har inte tillgång till indikatorklocka. Tänker att det ändå inte går att avgöra vilken cylinder som får diesel om man använder indikatorklocka. Utan att det är mer för fininställning. Gissar på att jag har lyckats kugga den rätt efter ca 30st uteslutningsomkuggningar. Då startade den klockrent två gånger, för att sedan sluta starta. Trodde då det berodde på att den ändå inte var rätt kuggad, så började om och experimentera och har helt tappat bort mig igen. Har kommit fram till att det mest troligt berodde på luft i systemet. Så skulle aldrig ha rört nått sen den börjat starta :lol:

Är det nån snäll människa som vet hur det ska kuggas? Är inte så sugen på att kugga om kugg efter kugg igen för att försöka hitta rätt läge. Kanske finns luft kvar som gör att jag kuggar förbi i tron om att det är fel!