Bygger garage. Behöver tips om el

Tjata om vad som helst .
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Kulan »

Jag är ingen elektriker. Men har frågat en om hur mycket det kostar att pilla ihop ett elsystem i garaget.
(80m2) och runt 80k sku det kosta.

Men då är ju frågan, t.ex lysrören, 180kr kostar ju ett lysrörsarmatur på biltema, jula säljer säkert ett motsvarande för nå samma peng, Kostar säkert 2500:- för ett lysrör på valfri elfirma,
Är det någon stor skillnad mellan dom?? Annat än potensiell livslängd?? Behövs ju inget värsting då det är hobbymekning jag ska ha garaget till men vill ju att det ska fungera någorlunda,

Detsamma med säkringsskåpet, behövs det tas ett "riktigt" dyrskåp eller duger det med ett jula för 1k. Är det någon större skillnad mellan ett "ordentligt" och ett billigare från typ jula??

Har tänkt spika upp elkablarna efter väggen och taket och dra in dom dit dom ska själv. Sen får en elektriker besikta och skruva ihop skiten.

Alla vill vi ju komma undan så billigt som det går men jag har verkligen inte tänkt "rackla" och orsaka nåt helvette i ren dumdristig snålhet men där det går komma hyffsat billigt undan löns det ju inte sprida pengarna runt om sig i onödan :-)

Tack på förhand :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av MatsN »

Har julas central i hus och garage, funkar bra till bra peng. Problemet med billiga lysrörsarmaturer är att drosslar bla brukar börja rackla. Vet för jag har julas i garaget :-P Kolla på nån återvinning om det finns nåt vettigt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av jonas landin »

Har dragit mitt i garaget själv, och har malmbergscentral(som jula mfl har) i både hus och garage!

Däremot ska du kolla lite noggrannare på armaturer, jag har 15st jula 2x36w i garrat, och dom surrar ganska friskt, va visst nått som saknades i dom, googla lite på det så hittar du nog!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av mattias »

Kolla på Malmbergs, det har börjat säljas LED-armaturer som inte var helt fel pris på. Pratar vi "bara" 80 kvm garage så kan det vara en bra investering.
När det gäller ljusrör så har man ju lite olika slitage och fördelar/nackdelar, HF-don eller trafo och glimtändare..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av zurfer »

visst e led framtiden. men jag tycker om 2x58w arna med ordentlig refelektor. plus att man får lite värme av dom ;)
sen funkar väl de billiga centraleran. dock kanske inte samma kvalité på centralerna. mest är de väl jordfelsbrytarna som skiljer.
jag hade nog satt trådstege på väggarna o lagt kabel i, smidigt att fästa upp luftslangar o dylikt i sen. lite snyggare än att klamra massa kablar jämte varandra. smidigt om man vill ha mer uttag i efterhand.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av The »

Billiga lysrör är väl inte faskompenserade vilket man får tänka lite på när man drar kabel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Anders N »

Jag har biltemas centraler och automatsäkringar hemma, de fungerar utmärkt. Skillnaden ligger i att dyrare centraler är robustare och förenklar installationen, men när de väl sitter på plats är skillnaden minimal.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Nicklas Eriksson »

T8 lysrör, gamla hederliga, ej hf rör håller på att fasas ut till fördel för T5 hf lysrör.

När jag köpte mina armaturer a-collection 2x49w t5 hf för 3-4 år sen var led sämre Lumen/w än denna typ av lysrör. Brytpunkten låg strax under.
Billiga lysrörsarmaturer är framförallt mycket jobbigare att montera än dyrare.

Annars för eluttag, montera ett uttagscentraler. Minst kabelkostnad och enklast installation i övrigt.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Kulan »

Perfekt mången tack för alla svar :-)
En till:
Eluttag, kabel, "skarvdosor", lysknappar osv borde väl fungera bra på jula / biltema??

Någon fallgrop man bör undvika??

Matarkabeln: Tror ni på 5x10mm2 mellan hus och garaget som mätarkabel eller behöv man ännu grövre?? Kommer sätta in även 380v eluttag och kunna kräma på med nåt energikrävande verktyg och ha på lyset om det skulle spela någon roll för matarkabeln :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Performance_seeker »

Saker som jag tänker på:
- sprid ut lysrören på alla 3 faserna, för att undvika att de "blinkar" i takt.
- lysrör med "varmt" ljus ger sämre ljus än de med kallt, vitt ljus.
:thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Nicklas Eriksson »

5x10mm2 räcker långt. Men utan att veta avståndet mellan hus och garage samt huvudsäkringar är det omöjligt att säga om det räcker.

Jag har fasfördelat lysrören någorlunda i min verkstad. Jag har än så länge 10 armaturer uppe (100m2 verkstad) blinkandet i takt är väl tänkvärt men med hf lysrör vet jag inte om det är möjligt att registrera. Däremot så skapar ett lysrör en väldigt liten fasförskjutning. I teorin så med extremt många lysrör på en fas så kan tre-fas grejer som svets, motor mm bete sig konstigt.

Ett billigare alternativ till rena uttagscentraler är byggcentraler som man bygger om, tar bort inkommande tre-fas handske och ersätter med en utgående eller lock. Sen en vanlig kabelförskruvning på lämplig plats. Säkringar och jordfelsbrytare vid uttagen. Lätt att felsöka när nåt stannar. Jag har inte gjort såhär, men det hade varit mycket enklare och billigare än det jag nu byggt.

Edit: Har beställt en del från elbutik.se men det mesta är från Ahlsell.

Edit2: Ska du ha en elektriker som kopplar färdigt alla uttag mm kan det vara värt att köpa lite bättre uttag och dosor som inte har skruvplint utan snabbplintar. Tar mindre tid för elektrikern = billigare för dig. Vissa uttag jag köpt tidigare på Jula har jag svurit själv över hur bökiga de är att koppla i.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av fugazi »

Och dra 2,5mm² kabel till uttagen så kan du säkra av med 16A, förutsatt att uttaget är märkt med det!
Om du ska ha skitmånga (självklart för mig...) uttag så får du räkna på prisskillnaden kontra fördelen....
Mellan huset och garaget tycker jag du ska "konsultera" en elektriker med behörighet, beroende på längd, förbrukning,förläggningssätt, antal ledare o.s.v.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Johan Posth »

Du får ju vad du betalar för desvärre, och en armatur för 2500kr st tror jag inte han kommer att sälja dig, då det är däromkrinh vi ger på jobbet för atexsäkra armaturer(godkända i utrymmen med lösningsmedel etc. Du får en bra märkesarmatur med ljuskälla 2x49w t5 rör och hf-don för runt 500kr styck. Malmbergs/jula/biltemas armaturer i plast har tendens att bli sköra i plasten efter några år och då bli känsliga för vibrationer/slag som då får plasten att spricka. Även inatallationsmaterial typ vägguttag osv är tyvärr oxå lite som innan, du får vad du betalar för. Billigare brytare har du inte lika bra kontaktbleck i brytaren som i långa loppet kan ge fenomen som ihopbränd brytare och konstant tänt, då de blir en liten gnistbildning varje gång du tänder/släcker. Och skruvplint vs instick/snabb så även där. En korrekt använd snabbplint fungerar, men de är tyvärr lätt att få varmgång i just snabbplintarna pga dålig kontakt. Och ska du nu köra med elverktyg osv så skulle jag rekomendera skruvplint. Då den är svårare att misslyckas med och är den åtdragen så har du större och bättre kontaktyta. Har bytt åtskilliga brytare/vägguttag med snabbplint som det gått varmt i. Och ett schneider ip54 2-vägs uttag med lock går på runt 100kr. Å biltemas halva priset och 1/5 del av livstiden på uttaget.
Bara min åsikt i de hela, och jag jobbar som elektriker så detta är de ja ser nästan dagligen..

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Performance_seeker »

Bra info Johan. Jag har också dålig erfarenhet av de billigaste elprylarna. :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Bygger garage. Behöver tips om el

Inlägg av Kulan »

Statusuppdatering:

Det blev via elektriker. Han fick sätta in sånt som han ville. Automatsäkringar osv. Dock kabel för 16A till enfas uttagen, blev vanliga klassiska lysrör fast modernare utan glimtändare. Resonerade som att det var dumt att bygga så fint och påkostat garage sen snåla in och riskera Brandrisk. Dessutom så när man kolla på kvittot var elektrikerns priser för varje enskild grej typ samma som dom billigare jula / biltema grejerna. Så resultatet blev helt perfekt. Det jag snålade in på var att sätta ut eluttag och lysrörsarmaturerna osv sj. Men kablarna fick han dra.

Men tack för alla tips
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar