Köpa eller bygga CSB?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Jag tänkte att jag skulle vara lite udda och bygga rod med CSB.. :roll:

Men man får ju ett problem som jag inte är van vid, det finns ju hur mycket grejer som helst att välja på.
Jag har en gammal 350 som jag har rivit, men det mesta är dåligt.
Det är dessutom ett gammalt 2 bultat block.

Det bästa verkar vara att borra och byta vev, tänkte då på en 383 sats från eagle.
Till det vill jag ju ha lite roligare toppar etc. Har främst tittat på de här satserna från edelbrock:

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2022

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2098

Eller de här från trick flow:

https://www.summitracing.com/int/parts/tfs-k314-350-400

https://www.summitracing.com/int/parts/tfs-k314-420-395

(Tar gärna emot åsikter och kanske tips på vad man borde satsa på istället)

Men det verkar ju vara samma pengar att köpa en komplett motor annars, som tex. en sådan här:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... ews=Newest

Frågan är ju bara då, går det lita på blue print, eller ATK eller dyl. amerikanska firmor?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Kadett4wd »

Räkna genom vad det kostar.
Jag såg GM säljer nya LT4 med över 600hk för en bra peng.
Iofs fel utseende kanske i en rod, men jäklar så bekymmerslöst =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Jo visst, men lite mer pengar än jag tänkt mig. Priset jag såg var väl minst något på 15k $
Jag tänkte mig något enklare också, troligen blir det fördelare och förgasare
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Jim Holmgren »

Blir väl alltid billigast att bygga eget och sen om det är en rod (t23?) så vill du har lite bling kan jag tänka mig?

Bling finns ju att hitta lätt begagnat, om det är så på veteranmarknad eller online.

De bruka räkna med att de två bultade blocket ska klara 550hk på 6500rpm med bra bultar och ifall du har svårt att sova så gå det ju att köpa 4 bultade överfall och hona om dem.

Du kan ju bygga en 377 med 4 tums borr och 3.75 i slag, då slipper du borra.
Eller så kan du behålla original botten del.
JoBy hade väl 800hk+ i sin original botten.

Tänk på att 420ci räcker för 1000hk i en sbc som sugmotor, så en 350 räcker långt den med.

Men tror absolut inte på vad de skriver på vissa forum i USA, då en del är 100% säkra på att allt måste vara smitt för det ska hålla över 400hk och ett två bultat block håller för max 350hk, SKITSNACK!

Vad du vill har för motor, effekt, överladdning/sug, storlek användningsområde?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Det är en diskret rod, jag vill inte ha en massa krom och dylikt. Det ska gärna se gammalt ut.
Tanken är sugmotor. En 350 räcker säkert utmärkt, men jag behöver byta vev och borra. Då känns det vettigt att handla en 383 sats med kolvar, stakar och vev.
Den ska vara bruksvänlig, dra bra på låga varv. Men gärna vara hyfsat rapp endå.

Jag är lite sugen på att köra på gengas, i så fall får man satsa på långvarigt. Men det är väl inte speciellt troligt att det blir något av med det.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Jim Holmgren »

Då är frågan om du renovera motorn eller köpa en ny.

Verka vettigt att köpa ett kit för 383cui om du ändå behöver byta bottendelen och någon skillnad i pris var det inte sist jag tittade.

Vad det gäller topplock antar jag att du har tråkiga smog toppar?
Men jag tror att de topplock som du har räcker till en glad bruksmotor ändå, 300-350hk skall väl dom klara.

Sen så funka ju performer insug väl med en holley 600 och lite roliga headers bra till de effekterna.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Ja, det är smogtoppar. 76cc har jag för mig att det står att förbränningsrummen ska vara. Jag tror kompressionen blir sisådär även med 383 och flata kolvar? Det går ju förstås att köpa kolvar med dome, men jag är lite inne på alutoppar i alla fall.
Det står iaf. i summitkatalogen att med 383 flata kolvar och toppar med 64cc förbränningsrum ger 10,7:1 och det tycker jag låter ganska lagom.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Måste säga att jag blev mer sugen på patriot, dart eller jegs toppar nu :)

http://www.hotrod.com/articles/ccrp-120 ... -shootout/
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

DART SHP finns med mindre kanaler också (180cc har jag för mig), vilket jag tror passar bättre på en 350, sedan beror det naturligtvis på hur "raceig" man ha sin motor.
Vill man ha en motor som tappar i bottenvrid, men ger mer topp effekt, så är dom större kanalerna att föredra, men då gäller det också att anpassa kamaxeln till det.

Jag har ett 406cuin. sbc projekt, och jag valde DART SHP med 200cc kanaler till den, och då med en snäll hydraulrulle, som kommer att ge ett lyft på .517" på insug.
Borde kunna funka hyfsat.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Bert-Ola »

Finns faktiskt prisvärda nya motorer från GM.
https://shop.kwparts.com/MediaBinaryLoa ... +SE_V2.pdf
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Jim Holmgren »

Bert-Ola skrev:Finns faktiskt prisvärda nya motorer från GM.
https://shop.kwparts.com/MediaBinaryLoa ... +SE_V2.pdf
Jag är skeptisk, är det så prisvärt att med crate engines?
30000kr för ett longblock låter som mycket pengar tycker jag och så är ju frågan om man vill har topplocken med mera som sitter på.
Runt 5000kr är väl standard för en komplett fungerade begagnad 350?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av j björk »

Kan man få hem motorn vettigt så blir det betydligt billigare om man tar den från usa, dock gäller inte garantierna då som jag har förstått det.

Något jag funderat lite på är en av de billigare motorerna, antingen grund 350:n för 1500$ och köra en sommar och utveckla sedan.
Eller nyare vortec maskinen för lite drygt 2000$. Men den kanske var renoverad, lite osäker. Men det var iaf. org. Gm båda.

Vortec ska ju tydligen funka rätt bra med bara lite mod på topparna för att klara mer lyft. Men det klart, då har man ju fortfarande tunga gjutjärnstoppar.

Men om man återgår till bygga själv alternativet så blir det ju en 383:a, tror du 200cc Dart topparna blir stora på en sådan också Jokern? Tänkte på att du skrev att det nog blir lite stort på en 350. (andras åsikter är ju förstås också intressanta)
Dock blev jag tveksam ändå på de topparna, såg att flera inte var så nöjda med kvaliteten. Hål till stötstänger som inte linjerade och sådant.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Falkenrejsing »

30000:- för ett komplett longblock är väl inga pengar? Om du köper en fungerande 350 för 5000:- och borrar, slipar vev, renoverar topparna, byter alla lager,renoverar stakar, planar deckplan mm så är man rätt fort i fatt. Är min egen erfarenhet iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Jim Holmgren »

Falkenrejsing skrev:30000:- för ett komplett longblock är väl inga pengar? Om du köper en fungerande 350 för 5000:- och borrar, slipar vev, renoverar topparna, byter alla lager,renoverar stakar, planar deckplan mm så är man rätt fort i fatt. Är min egen erfarenhet iallafall.
Jo men de kommer väl med standard borr? Får ju borra och vev köper man ny ändå om man ska har en 383, dessutom så ska man byta toppar så är det ju en sak ytligare som man får skruva av sin kartong-motor.

Vad det gäller lager och sånt så var det billigare att renovera 350in än att renovera b23an, runt hälften vill jag minnas fast det var några års sedan.
Och så säger de att Volvo är billigt :shock: ,tur att det finns gott med begagnat till volvo då :thumbright: .

Sen om man inte har en motor eller om motor är riktigt dålig och behöver en djävla massa maskinarbeten så är det väl trevligt att kunna får hem en kartong på trappen med en liten motor i :thumbright: .
Om man har pengar och viljan så är det ju inget att fundera på, tänk om allt var så smidigt!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Köpa eller bygga CSB?

Inlägg av Falkenrejsing »

Anledningen till att ts pratade om 383 verkade väl vara att det ändå behövdes en renovering av hans befintliga motor? I ett senare inlägg konstaterade han ju att en 350 säkert räcker, men att det inte är lönt att renovera std-prylar när nytt kostar så lite.

Och vill man ha en 383:a så kan man säkert köpa den som crate den med, och jag tror inte man har stora chanser att bygga den särskilt mycket billigare själv om man inte ska handla begagnade delar, och då är ju jämförelsen åt skogen igen då man inte kan jämföra nytt med begagnat.

Bygger egna motorer gör man för att det är kul, man ljuger nog för sig själv om man påstår att det är det billigaste alternativt. Speciellt när vi pratar cheva.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar