Building B284T

Diskussioner för erfaret folk
ImportTuning
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:41 am

Building B284T

Inlägg av ImportTuning »

Hello, i can search but not seeing any discussion of building up b230 94,5mm crank and 16v head with turbo?

Parts list what i think to buy to my engine:
B230 with oil squirts -already got-
94,5mm crank -already got-
16v head -already got-
holset hx40super -already got-
Kl racing intake plenum manifold
arp bolts on head -already got-
Cometic mls head gasket
Pistons???
Rods i think Spm rods are good or is it?

I try to get 500-600hp and good maybe 650-700nm? on large area with gasoline (no e85) i think rpm limiter is somewhere 7000rpm around.
i know i can get that power out of 2,3 liter engine but i want to make something different than anyone else here in Finland.

My question is which pistons i have to take, i already have crank and block and head but pistons are my biggest problem. I know diameters of pistons but which is best/good choice SPM, Wiseco, Wössner or something else why? My old 8v turbo basic engine had spm pistons but now the engine is broken so then i built that stroker engine with 16v head.

I have many friend but no one can say why spm pistons are not so good...because they are with original piston rings??

Can someone of you help me to get on the target and help to tell me which pistons i have to buy, i´dont want to buy shit with 1000euros and destroy my engine because pistons are not so good :?

Thanks for answers

-Panu-
------------------------------------------

Hej, jag kan söka men inte ser någon diskussion om att bygga upp B230 94,5mm vev och 16v huvudet med en turbo?

Delar lista vad jag tror att köpa till min motor:
B230 med olje sprutar -already GOT
94,5mm vev -already GOT
16v head -already GOT
Holset hx40super -already GOT
Kl racing insugningsrör plenum
ARP bultar är -already GOT
Cometic MLS topplockspackning
Kolvar ???
Stavar Jag tror SPM stavar är bra eller är det?

Jag försöker att få 500-600hp och bra 650-700nm kanske? är ett stort område med bensin (utan E85) Jag tror rpm begränsare är någonstans runt 7000rpm.
Jag vet att jag kan få den kraft ur 2,3 liters motor men jag vill göra något annat än någon annan här i Finland.

Min fråga är vilka kolvar jag måste ta, jag har redan att veva och block och cylinderhuvuden men Pistons är mitt största problem. Jag vet diametrar kolvarna men som är bäst / bra val av SPM, Wiseco, Wössner eller något annat varför? Min gamla 8v motor Turbo Basic SPM Pistons hade men nu motorn bryts så då jag byggde Det stroker motor med 16v huvud.

Jag har många vän, men ingen kan säga varför SPM Pistons är inte så bra ... Eftersom de är med ursprungliga kolvringar ??

Kan någon av er hjälpa mig att komma på målet och bidra till att berätta vilka kolvar jag måste köpa, i'dont vill köpa skit med € 1000 och förstöra min motor Eftersom Pistons är inte så bra?

Tack för svar

-Panu-
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Building B284T

Inlägg av MVA-Productions »

Spm's kolvar verkar rätt bra tycker jag men lite skeptisk över att dom inte är av "full skirt" typ samt är vad jag minns något kortare än standard kolvar? Detta gör så att kolven lättare kantrar i cylindrarna med större slitage/haveri som följd.
Kan vara så att jag har fel i mina påståenden då jag verkligen inte är någon expert så någon annan får gärna rätta mig.

Mvh
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Building B284T

Inlägg av Tjernell »

If i have to choose i would go with CP or DP pistons. I think PPF have pistons that will fit. The brand doesn’t make much difference, it’s the spec you fill out when ordering it.
We run SPM rods in our motor, in the next one it will be DP rods as well.
I would not chose the mls gasket.
I think the biggest challenge you have is prevent the block from cracking.
ImportTuning
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:41 am

Re: Building B284T

Inlägg av ImportTuning »

Thanks for answers! I have to ask PPF do they have pistons of my engine.
Is there something wrong of a Spm rods or why your next engine comes with dp rods?
Why you not recommend MLS gasket? What should i have to use?
i´m scaring of that cracking and need to do something that maybe...or crack first one block and then hardened second...car is only street legal car and only couple thousand kilometers on summertime, no 1/4mile or anything racing.
---------------------------------------------------------

Tack för svar! Jag måste fråga PPF har de kolvar min motor.
Är det något fel på en SPM stavar eller varför din nästa motor kommer med dp stavar?
Varför du inte rekommendera MLS packning? Vad ska jag måste använda?
Jag är att skrämma Att sprickbildning och behöver göra något som kanske ... en eller knäcka det första blocket och sedan härdas andra ... bilen är bara Street Legal bil och bara par tusen kilometer är sommartid, nr 1 / 4mile eller något racing .

-Panu-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Building B284T

Inlägg av Kadett4wd »

The B230 engineblock is weak and actually quite thin casted in liners.
This also deforms the deck when tightening the headstuds, and a gasket like MLS that dont allow deformations won´t seal properly.

And finally,, when filling block with blockfiller it might deform crankline.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Building B284T

Inlägg av Tjernell »

I have never noticed any deforming in crankline yet.
Wen i fill the blocks i always have crank in it with right torque and assembly a head with right torque after filling.

I think the DP rods are stonger than SPM.
I have always run SPM in my engine but if i build a new i will go with DP

The headgasket i would go with 'skärringsspackning' like this on page 46. http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Building B284T

Inlägg av Kadett4wd »

My nephew´s block is warped after blockfiller.
We had all bolts torqued when filling, crank was in, but head was replaced with stressplate.
If we loosen the torque on mainbearing, the crank doesn´t spin anymore, rock solid *lol*
I have measured the play, all is good when torqued.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ImportTuning
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:41 am

Re: Building B284T

Inlägg av ImportTuning »

Hi again for everyone!

Now it´s time to think which piston/rod set i have to take so i can get compression to 8,5-9,0:1.

Everyone who has make engine like that can says what is the rod lenght and pistons compression height? I only know 2 options for that, and these are 155mm rod and 30,5mm compression height piston or 152mm rod and 32,5mm piston which are better and how i can calculate how up the piston comes on tdc. After that i can think how thick head gasket i have to take so i can get that compression to there where i want it.

This is my first stroker engine what i built and there is not much information of big stroker engines, is every big stroker engine some kind of secret or why there is no topic of these?

Thanks for everyone who can help.

-Panu-

------------------------------------------------

Hej igen för alla!

Nu är det dags att tänka vilken kolv / kolvstång uppsättning jag måste ta så jag kan få kompression till 8,5-9,0: 1.

Alla som har att göra motorn som kan säga vad som är staven längd och kolvar kompression höjd? Jag vet bara 2 alternativ för det, och det är 155mm stång och 30,5mm kompressionshöjd kolv eller 152mm stång och 32,5mm kolv som är bättre och hur jag kan räkna ut hur upp kolven kommer på TDC. Efter att jag kan tänka på hur tjock topplockspackning jag måste ta så jag kan få det kompression till det där jag vill ha det.

Detta är min första stroker motor vad jag byggt och det finns inte mycket information om stora Stroker motorer, är alla stora stroker motor någon form av hemlig eller varför det inte finns någon tråd av dessa?

Tack för alla som kan hjälpa till.

-Panu-
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Building B284T

Inlägg av Kulan »

I vote for stock Pistons maby Take down 1 or 2 mm on the top for the right kompression. and H beam rods, brands on rods someone else should awnser, why stock piston?? IF i see a craked block, it's always been A aftermarket piston in there, they seem to not be stabel enough. And they seem to be up to the task for 600hk IF the engine runs properly.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar