Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
En liten racerapport från körningen på Anderstorp eller Scandinavian Raceway som den faktiskt heter. Tyvärr blev det inte så många bilder då jag fokuserade på körningen.
75 bilar var anmälda men då väderleksrapporten sa att det skulle bli regn så dök väl ca 50 bilar upp. Mer plats på banan för oss som dök upp!
Körningen började klockan 12 och en mindre regnskur hade precis fallit ner, då jag aldrig kört på banan tidigare så tar jag det väldigt försiktigt för att känna greppet. Märker att det är ganska halt och rumpan tittar ut ett par tre gånger när man trycker på lite kurvorna. Det torkade upp lite på slutet och man känner att greppet börjar komma. 6 varv blev det i första passet, kul men inte superexhalterande då det inte gick att köra på attack.
Andra passet är det helt torrt och helt andra förutsättningar, ett uppvärmningsvarv sen försöker man köra så gott det går på attack utan att göra bort sig. Tar följe på en Porsche som jag håller jämna steg med ett par varv och till slut lyckas komma om, den känslan var riktigt härlig
Det var nästan så man kunde varva ut den på rakan, med lite mer mos hade det inte varit några problem. Kom upp i 210km/h sen vågade jag inte pressa bilen mer, allt går så vansinnigt fort och man är inte särskilt sugen på en avåkning. Bromsarna kändes bra men det finns mycket att jobba med bromspunkterna. Landade på en hög 2:04 tid och ca 10varv i andra passet.
Tredje passet hade man mer förtroende för bilen och gick ut hårdare direkt, vågade mer och bromsade senare. Lyckades få till en låg 2:03 tid vilket kändes väldigt bra. Pressade på 10 varv även detta passet. Oerhört imponerade av Federal RSR-däcken då dem höll greppet hela tiden, kanske på slutet som man kände av att det blev lite halare, men för det priset är de oerhört prisvärda
Efter tredje passet och parkerat bilen hör jag ett missljud när motorn står på tomgång. Låter lite som en mindre stenkross, efter lite felsökning kunde jag konstatera att det är lådan som låter. Har förmodligen pressat lådan lite för hårt och nåt lager eller liknande har nästan gett upp. Efter detta vågade jag inte köra mer på banan utan ville prioritera att kunna ta mig hem då jag kört med bilen till banan. Kunde ta mig hela vägen hem till garaget utan problem, väl vid garaget börjar lådan krångla och jag får ibland inte ur växlarna.
Ska kolla oljan i helgen och se om man något uppenbart gått sönder, oavsett blir det nog i slutändan att byta låda. Så om ni har en ZF 5-växlad och skräpar kan ni höra av er
Sammanfattningsvis var det grymt skoj att köra på Anderstorp, bilen har garanterat potentialen att ta sig en bit ner under 2:00 sträcket men det gäller att föraren vågar lite mer.
Så sjukt nöjd att bilen funkar så bra som den gör även om växellådan verkar ha gett upp, men där får jag nog skylla mig själv då jag inte hade koll på växellådstempen.
75 bilar var anmälda men då väderleksrapporten sa att det skulle bli regn så dök väl ca 50 bilar upp. Mer plats på banan för oss som dök upp!
Körningen började klockan 12 och en mindre regnskur hade precis fallit ner, då jag aldrig kört på banan tidigare så tar jag det väldigt försiktigt för att känna greppet. Märker att det är ganska halt och rumpan tittar ut ett par tre gånger när man trycker på lite kurvorna. Det torkade upp lite på slutet och man känner att greppet börjar komma. 6 varv blev det i första passet, kul men inte superexhalterande då det inte gick att köra på attack.
Andra passet är det helt torrt och helt andra förutsättningar, ett uppvärmningsvarv sen försöker man köra så gott det går på attack utan att göra bort sig. Tar följe på en Porsche som jag håller jämna steg med ett par varv och till slut lyckas komma om, den känslan var riktigt härlig
Det var nästan så man kunde varva ut den på rakan, med lite mer mos hade det inte varit några problem. Kom upp i 210km/h sen vågade jag inte pressa bilen mer, allt går så vansinnigt fort och man är inte särskilt sugen på en avåkning. Bromsarna kändes bra men det finns mycket att jobba med bromspunkterna. Landade på en hög 2:04 tid och ca 10varv i andra passet.
Tredje passet hade man mer förtroende för bilen och gick ut hårdare direkt, vågade mer och bromsade senare. Lyckades få till en låg 2:03 tid vilket kändes väldigt bra. Pressade på 10 varv även detta passet. Oerhört imponerade av Federal RSR-däcken då dem höll greppet hela tiden, kanske på slutet som man kände av att det blev lite halare, men för det priset är de oerhört prisvärda
Efter tredje passet och parkerat bilen hör jag ett missljud när motorn står på tomgång. Låter lite som en mindre stenkross, efter lite felsökning kunde jag konstatera att det är lådan som låter. Har förmodligen pressat lådan lite för hårt och nåt lager eller liknande har nästan gett upp. Efter detta vågade jag inte köra mer på banan utan ville prioritera att kunna ta mig hem då jag kört med bilen till banan. Kunde ta mig hela vägen hem till garaget utan problem, väl vid garaget börjar lådan krångla och jag får ibland inte ur växlarna.
Ska kolla oljan i helgen och se om man något uppenbart gått sönder, oavsett blir det nog i slutändan att byta låda. Så om ni har en ZF 5-växlad och skräpar kan ni höra av er
Sammanfattningsvis var det grymt skoj att köra på Anderstorp, bilen har garanterat potentialen att ta sig en bit ner under 2:00 sträcket men det gäller att föraren vågar lite mer.
Så sjukt nöjd att bilen funkar så bra som den gör även om växellådan verkar ha gett upp, men där får jag nog skylla mig själv då jag inte hade koll på växellådstempen.
Re: Volvo 242 T6 -82 Anderstorp
En ZF ska låta som en stenkross, annars är den trasig
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Anderstorp
Efter Anderstorp har det varit väldigt dålig fart i garaget, känns som man är nere i en svacka för tillfället och inte särskilt mycket meksug finns. Förhoppningsvis dyker det upp snart igen.
Lite har jag dock fått gjort, började med att tömma växellådsoljan för att se om det var något uppenbart som orsakde missljudet. Hörde två små dunsar när oljan tappades ur, visade sig vara två skruvar. Den ena har fått smaka kugg ordentligt
Delade senare på lådan och upptäckte ytterligare lösa saker, 2 skruv och 2 lagerhållare. Skruvarna till hållarna till det övre bakre lagret måste ha vibrerat loss och har skavt mot bakre kuggparet. Ser inte ut att vara något allvarligt för kuggarnas del då jag inte har hittat några skador ännu.
Tycker det är väldigt märkligt att dessa skruvar har lossnat då jag inte har varit där och skruvat när jag svetsade lådan, någon som har någon liknande erfarenhet. Kan det vara ett "måndagsex" man har lyckats få tag på?
Var och köpte mig en likadan låda så det blir att föra över det bakre partiet till mitt omsvetsade svep, nu när lådan ändå är i sär så tänkte jag passa på att svetsa dit en nippel för tempsensor så man kan hålla lite bättre koll på det vid nästa bankörning.
Sista körningen för säsongen blir Falkenberg om ca 2 veckor, även detta arrangerat av SVKG.
Lite har jag dock fått gjort, började med att tömma växellådsoljan för att se om det var något uppenbart som orsakde missljudet. Hörde två små dunsar när oljan tappades ur, visade sig vara två skruvar. Den ena har fått smaka kugg ordentligt
Delade senare på lådan och upptäckte ytterligare lösa saker, 2 skruv och 2 lagerhållare. Skruvarna till hållarna till det övre bakre lagret måste ha vibrerat loss och har skavt mot bakre kuggparet. Ser inte ut att vara något allvarligt för kuggarnas del då jag inte har hittat några skador ännu.
Tycker det är väldigt märkligt att dessa skruvar har lossnat då jag inte har varit där och skruvat när jag svetsade lådan, någon som har någon liknande erfarenhet. Kan det vara ett "måndagsex" man har lyckats få tag på?
Var och köpte mig en likadan låda så det blir att föra över det bakre partiet till mitt omsvetsade svep, nu när lådan ändå är i sär så tänkte jag passa på att svetsa dit en nippel för tempsensor så man kan hålla lite bättre koll på det vid nästa bankörning.
Sista körningen för säsongen blir Falkenberg om ca 2 veckor, även detta arrangerat av SVKG.
Re: Volvo 242 T6 -82 Växellådsmek
Jag har samma stenkrossar ljud i min zf, har dock inte rivit den än.
Patric Larsson Volvo 940 Drifter
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: mån sep 16, 2013 10:22 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Växellådsmek
WOW! Dette er vell et av di mest fascinerende og gjennomførte volvo byggene jeg noen gang har sett. Eneste jeg vil sette en finger på er avsluttningene på wg rørene dine. Di burde gått mer langs med eksosen for bedre flow. Men det er kanskje litt dårlig plass
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Växellådsmek
Hör gärna av dig om du hittar vad felet är min din låda så får vi se om det är samma sak.dalar skrev:Jag har samma stenkrossar ljud i min zf, har dock inte rivit den än.
Tack! Alltid kul när man får glada tillropAmundsen T5r skrev:WOW! Dette er vell et av di mest fascinerende og gjennomførte volvo byggene jeg noen gang har sett. Eneste jeg vil sette en finger på er avsluttningene på wg rørene dine. Di burde gått mer langs med eksosen for bedre flow. Men det er kanskje litt dårlig plass
Om du menar anslutningarna i downpipen så försökte jag göra dem så det gick med flödet så gott det gick men det är som du säger, inte jättegott om utrymme att göra precis som man vill
Lådan är nu bytt, den nya lådan kändes generellt bättre ur mekanisk synpunkt.
Till slut blev det en låda av det hela
Som ni också kan se på bilden ovan passade jag på att svetsa i en anslutning för en tempsensor i växellådan så man kan hålla koll på temperaturen där framöver.
Så nu är bilen race-ready för Falkenberg imorgon, håller tummarna för bra väder bara!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Det är väl inte denna pärlan som ligger på blocket väl?Vill ju läsa mer om denna pärlan i denna tråden ju..
Andreas Nilsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Nej, det är inte denna som ligger på blocket. Finns ingen planer på att sälja, förutsatt om ingen kommer med en alldeles för stor pengapåsekymi skrev:Det är väl inte denna pärlan som ligger på blocket väl?Vill ju läsa mer om denna pärlan i denna tråden ju..
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Skönt det inte var denna,men den jag såg var i Halmstad tror jag,och du håller väl till åt det hållet?Den var jävligt lik iaf Då är det 2 med samma goda smak iaf.
Andreas Nilsson
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Kul bygge, det skulle vara roligt att få se den på bana även om det "bara" är på film
Patrik Dahlström
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Länge sen det var någon aktivitet här? Saknar dina uppdateringar
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Hi Daniel!
I have read your theme and I want to say that you have a great car!
I am also interested in the installation of a turbo on the B6304 on my Volvo 965. If I understood correctly, did you still drill a channel for supplying oil to the turbo under the water pump? What drill diameter did you use? There is a risk of getting into the through hole in the block, which is under the oil pump.
I have read your theme and I want to say that you have a great car!
I am also interested in the installation of a turbo on the B6304 on my Volvo 965. If I understood correctly, did you still drill a channel for supplying oil to the turbo under the water pump? What drill diameter did you use? There is a risk of getting into the through hole in the block, which is under the oil pump.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Re: Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Hej, Wow vilket bygge Så jævla vill ha faktor
Har det hänt nå mer?
Har det hänt nå mer?