Turbo BelAir.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Loggfil på 9.22 repan, räknade lite på converter slip ca.8% är det.
Ska testa nästa säsong att lägga in lockupen vid 6500rpm på 3an.
Lite andra saker ska testas redan när bilen kommer hem, mäta tryck och insugstemp vid turbon och strax före IC.
Även mottryck ska kollas, borde vara rätt lågt med tanke på att avgastempen i turbon är strax under 700grader vid målgång.
Lite nya delar är beställda, blev nya AFR 227cc toppar med 2.10" insugsventiler och 1.6" avgasventiler, 8mm skaft.
75cc förbränningsrum. Får 9.4:1 i komp med .043" tjocka kopparpackningar.
Luftfilterlåda ska byggas, känns som att lufttempen vid turbon blir väldigt hög under gatkörning.
Få in kallare luft till filtret från undersidan av bilen. Nytt större filter är beställt.
Jake ska skicka transbrake ventilhuset till mej, han bad om ursäkt att han missade det.
Ville inte skälla på honom, då kanske jag inte hade fått något alls.
Kommer att montera transbrake i nya lådan och köra med lustgas under transbrake för att stalla upp snabbare till önskad varvtal och laddtryck.
Sedan tänkte jag börja banta.. jo jag med.. men bilen en aning, byta ut till glasfiber stötfångare från Glasstek.
Kanske får bort 50-60kg.
Ev. försöka få plats med aningen bredare slicks typ 10.5x30.
Mycket planer och nya idéer som vanligt
Ska testa nästa säsong att lägga in lockupen vid 6500rpm på 3an.
Lite andra saker ska testas redan när bilen kommer hem, mäta tryck och insugstemp vid turbon och strax före IC.
Även mottryck ska kollas, borde vara rätt lågt med tanke på att avgastempen i turbon är strax under 700grader vid målgång.
Lite nya delar är beställda, blev nya AFR 227cc toppar med 2.10" insugsventiler och 1.6" avgasventiler, 8mm skaft.
75cc förbränningsrum. Får 9.4:1 i komp med .043" tjocka kopparpackningar.
Luftfilterlåda ska byggas, känns som att lufttempen vid turbon blir väldigt hög under gatkörning.
Få in kallare luft till filtret från undersidan av bilen. Nytt större filter är beställt.
Jake ska skicka transbrake ventilhuset till mej, han bad om ursäkt att han missade det.
Ville inte skälla på honom, då kanske jag inte hade fått något alls.
Kommer att montera transbrake i nya lådan och köra med lustgas under transbrake för att stalla upp snabbare till önskad varvtal och laddtryck.
Sedan tänkte jag börja banta.. jo jag med.. men bilen en aning, byta ut till glasfiber stötfångare från Glasstek.
Kanske får bort 50-60kg.
Ev. försöka få plats med aningen bredare slicks typ 10.5x30.
Mycket planer och nya idéer som vanligt
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Med det lilla jag tror mig förstå så tycker jag kurvorna ser fina ut. Det skulle möjligen vara Lambdan då som dippar lite på slutet?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- GustafsMats
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
- Ort: Årsunda
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Väldigt fina toppar, såna har vi:)
Vi köpte dom kompletta men fick byta ventiler då insug blev längre och tog bort ventilspelet och lite till.
Tror det sitter Manley i men kanske inte av toppkvalite. Bra pris på dom dock.
Vi köpte dom kompletta men fick byta ventiler då insug blev längre och tog bort ventilspelet och lite till.
Tror det sitter Manley i men kanske inte av toppkvalite. Bra pris på dom dock.
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Ja någonstans runt 6500rpm och uppåt går det aningen för fett samt i början av repan.Performance_seeker skrev:Med det lilla jag tror mig förstå så tycker jag kurvorna ser fina ut. Det skulle möjligen vara Lambdan då som dippar lite på slutet?
Vi fick bara 0.15bar i laddtryck i början, lustgasen ligger i drygt hela ettans växel,
det ser man på den tjocka svarta linjen ovanför lambdakurvan, den svarta innan är launchcontrol.
Tanken är att starta med minst 0.5-0.7bar i laddtryck.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Aha, bra att veta ska kolla kvalitén på ventilerna när jag får hem topparna.GustafsMats skrev:Väldigt fina toppar, såna har vi:)
Vi köpte dom kompletta men fick byta ventiler då insug blev längre och tog bort ventilspelet och lite till.
Tror det sitter Manley i men kanske inte av toppkvalite. Bra pris på dom dock.
Jo var riktigt bra pris på dom.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Nu är den episka DragWeek filmen klar.
Vart drygt 42minuter, lämpar sig bara för äkta race fans
https://youtu.be/PJ-VDeHbWmI
Vart drygt 42minuter, lämpar sig bara för äkta race fans
https://youtu.be/PJ-VDeHbWmI
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Mycket bra film, tack för den!
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Välgjord och fint klippt film.
Skaffade ni en amerikansk försäkring på bilen när ni vart där, eller åkte ni på den Svenska ?
Skaffade ni en amerikansk försäkring på bilen när ni vart där, eller åkte ni på den Svenska ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Tack för kommentarerna!
Vi skaffade försäkring via Hagerty, dom har en speciell försäkring för utländska bilar som ska köra olika events.
Tog försäkring så att den gällde hela våran resa och alla delstater vi tänkte åka genom.
Kostade drygt 500$
Vi skaffade försäkring via Hagerty, dom har en speciell försäkring för utländska bilar som ska köra olika events.
Tog försäkring så att den gällde hela våran resa och alla delstater vi tänkte åka genom.
Kostade drygt 500$
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Var till Aros Swapmeet härom veckan, träffade Lelle från nitroz där.
Han vill att vi skulle vara med på motorsoffan, jag själv tyckte att det skulle bli pinsamt.
Sa ändå okay jag ställer upp på det, fick med Emil Larsson dit.
Gick rätt skapligt ändå.
Onsdagens repris finns på http://www.nitrozplay.se/
Chevan är på väg hem, planeras komma till Stockholm 28:e
Han vill att vi skulle vara med på motorsoffan, jag själv tyckte att det skulle bli pinsamt.
Sa ändå okay jag ställer upp på det, fick med Emil Larsson dit.
Gick rätt skapligt ändå.
Onsdagens repris finns på http://www.nitrozplay.se/
Chevan är på väg hem, planeras komma till Stockholm 28:e
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
kul ska se den i morgon
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Jag har lite funderingar om växellådan. Om jag tolkar rätt så körde ni alltså med ett 'standard' ventilpaket med solenoider för växlingarna? Och ni går in i stage samt stallar upp på 3an och växlar till 1an när bromsen släpps? Detta för att få mindre än halva momentet till drivaxlarna så att bromsarna ska orka hålla emot på högre stallvarv. Var detta ett eget påhitt eller finns det fler som gör så?
Det är alltså 'Direct Clutch' och ' 'Intermediate Clutch' som ska släppa och 'Low Roller Clutch' ska nypa fast.
Hur snabbt släpper trean? Hur mycket mer belastas lådan jämfört med att starta på ettan som vanligt? Det är ju 'Low Roller Clutch' som får ta smällen.
Det är alltså 'Direct Clutch' och ' 'Intermediate Clutch' som ska släppa och 'Low Roller Clutch' ska nypa fast.
Hur snabbt släpper trean? Hur mycket mer belastas lådan jämfört med att starta på ettan som vanligt? Det är ju 'Low Roller Clutch' som får ta smällen.
Jonas Bylund
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Så länge bilen står still med foten på bromsen ska det tydligen inte göra någon skada alls.
Trean går ur direkt när jag släpper bromsen.
Ventilpaketet och resten av lådan är från Jake´s Preformance, är vanligt atomathus med någon shiftkit (tror det)
Sök om det på yellowbullet forumet hittade någon tråd om det tidigare.
Smidigt sätt att kunna stalla bra mycket högre än på 1ans växel.
Trean går ur direkt när jag släpper bromsen.
Ventilpaketet och resten av lådan är från Jake´s Preformance, är vanligt atomathus med någon shiftkit (tror det)
Sök om det på yellowbullet forumet hittade någon tråd om det tidigare.
Smidigt sätt att kunna stalla bra mycket högre än på 1ans växel.
Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!
Intressant, jag har också 4L80E som jag har preppat med PATC kit, samma som Bionic 80 stage 2/3 samt en 9.5" turbin med flerskivig lockup från Precision Industries.
När jag stallar upp i närheten av 3000 rpm går den inte att hålla kvar på bromsen längre.
http://converter.com/vigilante.htm
https://transmissioncenter.net/shop/tra ... level-2-3/
När jag stallar upp i närheten av 3000 rpm går den inte att hålla kvar på bromsen längre.
http://converter.com/vigilante.htm
https://transmissioncenter.net/shop/tra ... level-2-3/
Jonas Bylund