Tvärspolning B230

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Jag kör B230 8v och funderar på att bygga tvärspolning av kylvattnet med elektrisk vattenpump så jag söker bilder och information på ett väl fungerande system för tvärspolning i en B230. Har varken tid eller råd att chansa så jag vill inte bygga någon ny oprövad lösning utan söker som sagt någon lösning som man vet fungerar bra!

Har letat runt både på nätet och i min bekantskapskrets utan att bli riktigt nöjd, alla kör ju 16v på sina B230 nu för tiden :) Kikade på en kompis PV med B230 16v och han kör 4st nipplar i toppen på insugsidan och 4st nipplar längst upp på sidan av blocket på avgassidan med betong upp till nipplarna (ca 20mm vatten längst upp i blocket+vatten i toppen) och det har fungerat bra för honom, inga fler spräckta block och stabil vattentemp och den har ändå gått många race och även körts lite på gatan. Men det är ju som sagt ingen 8v för annars hade jag kopierat den lösningen rakt av.

Hade helst haft alla nipplar i toppen men har upptäckt att det kan bli svårt att få dit nipplar på avgassidan på toppen så antar att jag får lov att montera nipplarna i blocket på avgassidan jag med i så fall?

Har ju spräckt block två år i rad nu så jag måste väl göra något för att förbättra det nya blocket så jag funderar på om man ska köra betong så högt det går och sedan tvärspolning eller om man ska nöja sig med endast tvärspolning för att öka vattenflödet och på så sätt få ner tempen på kylvattnet då min motor gått lite för varmt (motorn har inte kokat men onödigt nära gränsen).

Är som sagt intresserad av bilder och information gällande tvärspolning på främst 8v men även 16v är intressant (gärna både med och utan betong i blocket) :)
Även vilka elektrisk vattenpumpar ni kör med och vart man kan köpa dessa, eller kör alla med Davies Craig? I så fall vilket flöde ska man välja på den pumpen?

Vore mycket tacksam om någon vill dela med sig av sina fungerande lösningar gällande tvärspolning!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

krångla inte till nått se till att få ned tempen 40 grader från det du haft med bättre fläkt och eventuellt kylare?

sen att det flödar mera hela tiden i hela systemet (pluggade termostat kanaler och utan termostat) så kommer du långt!

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kadett4wd »

Eller sänk tändningen lite på högre varv, eller ja.. öka inte lika mycket efter vridmax som du ev gör nu.
Hög tändning gör att kolvar slamrar hårdare i övre dödpunkt, synnerhet kolvar utan offset på kolvbulten.
b230 blocken vill inte ha kolvslammer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:krångla inte till nått se till att få ned tempen 40 grader från det du haft med bättre fläkt och eventuellt kylare?

sen att det flödar mera hela tiden i hela systemet (pluggade termostat kanaler och utan termostat) så kommer du långt!

mvh jens
Egentligen så vill jag inte göra dessa modifieringar men jag tänkte om det kanske var bra att ha ”både hängslen och livrem” för att slippa fler spräckta block.
Vet inte om plånboken eller psyket ger sig först om det händer igen, haha :hihi:

Fungerar det med original vattenpump och varva som mest runt 8000rpm? Ligger iofs ganska kort stund på dom varven så det kanske inte har så stor betydelse.
Bättre fläkt har jag planerat in och kylare har jag en helt i aluminium, kan återkomma med vad det är för märke på den.
Kadett4wd skrev:Eller sänk tändningen lite på högre varv, eller ja.. öka inte lika mycket efter vridmax som du ev gör nu.
Hög tändning gör att kolvar slamrar hårdare i övre dödpunkt, synnerhet kolvar utan offset på kolvbulten.
b230 blocken vill inte ha kolvslammer.
Kanske är det en kombination av mappning och sänkt arbetstempratur som är lösningen på mina spräckta block då?
Skulle vara klockrent!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av StefanM »

Fast rent konkret så kan man inte se en original pump på någon bil som en pump egentligen. Mer som en visp som sätter lite fart på vattnet och sen när motorn går och termodynamiken arbetar för fult cirkulerar ju vattnet ändå tillräckligt för vardagskörning.
Kör man rakt fram i några hundra meter kanske man mer skulle titta på nåt som verkligen pumpar och får fart på vattnet?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Tjernell »

Jag har kört med 5 nipplar på avgassidan och 2st på insugssidan i blocket.
Tog ut extra i bak på toppen samt 2st till på insugssidan som leddes in i termostathuset.

Körde betong 20mm under däckplan.

Edit: hittade bilder.
Bild

Bild

Bild

Edit igen.
Hittade den sista versionen ja körde med.
Bild
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av anglia-61 »

Min variant.

Bild
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för att ni delar med er av bilder och info. Jäkligt fina installationer ni har!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Har lämnat blocket på toppdeckning m.m så nu har jag haft lite tid att fundera mer på det här med tvärspolning, trots att det medför en del arbete och pengar så funderar jag på att bygga tvärspolning på min motor.
(har även funderingar på att ha betong i blocket upp till ca 20mm från deckplanet). Med lite tur så kanske någon snäll "sponsor" kan hjälpa till och bidra med något :wink:

Ni får ursäkta kvalitén i mina illustrationer men jag tycker att det förenklar med bilder när man ska förklara något. Toppen ska så klart sitta på motorn men det blev så krångligt att skissa så, hehe!

Det kalla vattnet trycks antingen in via frostpluggarna eller högst upp på sidan av blocket beroende på om jag ska ha betong eller inte, men det kanske inte spelar någon roll vart på sidan man trycker in vattnet om jag nu skulle välja att köra utan betong?
Kanske skulle man ta ut vatten på fler ställen än bak och fram i toppen? Tex även på sidan av toppen vid 4ans cylinder där givaren för vattentemp sitter idag och flytta tempgivaren till antingen mellan termostathuset och kylaren eller på röret som i så fall kommer att gå från baksidan av toppen och fram till termostathuset, eller blir det dåligt?

Förslag nr1:
Trycka in vatten vid samtliga cylindrar på avgassidan och insugssidan och ta ut vattnet bak i toppen och även där termostaten är placerad idag
Bild

__________________________

Förslag nr 2
Trycka in vatten vid samtliga cylindrar på avgassidan och vid 4an och 2ans cylinder på insugs sidan och ta ut vattnet bak i toppen och även där termostaten är placerad idag
Bild

__________________________

Förslag nr 3
Trycka in vatten vid samtliga cylindrar på avgassidan och vid 4an och 3ans cylinder på insugs sidan och ta ut vattnet bak i toppen och även där termostaten är placerad idag
Bild

Anledningen till att jag har fler alternativ:

Förslag 1
Om jag ska ha betong så blir det ganska svårt att trycka in vatten på samtliga cylindrar på båda sidorna om man ska ha inloppen högst upp i sidan på blocket pga klackar osv (måste ha placeringen högst upp om jag ska ha betong)

Förslag 2
Räcker det så vore det bra då det medför lite mindre krångel (ungefär så som du Tjernell hade löst det på dina bilder bortsett från att du hade 5st inlopp på avgassidan)

Förslag 3
Tänkte att det oftast är varmast vid 3an och 4an men det problemet kanske man inte får när man bygger den här typen av kylning?

Vilket alternativ är bäst? Eller finns det ännu bättre lösningar?
Lösningarna jag sett hittills gäller ju mest 16V, men man kan nog kanske använda sig av vatten in oavsett om det är 8V eller 16V?

Ingen av mina funderingar är ”hugget i sten” så finner jag ingen bra lösning som man vet fungerar så får jag helt enkelt chansa med att förbättra den befintliga kylningen med original mekanisk vattenpump som motorn körts med hittills
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kadett4wd »

http://forumbilder.se/FBD6N/69626d45943 ... 4aee9c49e6

Sådär gjorde vi på brorsnsmaskin, men vi har vänt vattenflödet så kalla vattnet går in i toppen och blir lagomt ljummet nere vid cylindrarna, för att undvika ev bekymmer med olika värme deformation mellan vatten och betong.

Vi inbillar oss att den också kan bli mindre spikkänslig.
GM gjorde ju så i smallblock chevorna för att kunna köra högre komp på macksoppa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av TurboRickard »

Hej Kim.

På min motor så trycker jag endast in vattnet på 4st ställe på avgassidan typ som Tjernell gjort med gängade nipplar i blocket.
Sen plockar jag ut det via termostathuset på toppen precis som vanligt.
Jag har aldrig haft problem med hög temp på min maskin jag har mellan 60 - 65 grader vid mållinjen.
Dock så har jag kylaren där bak vilket gör att jag har mer kylvatten än andra.
Samt en stöddig elpump som ser till att förflytta värmen snabbt.

//Rickard
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Tjernell »

Rickard tänk på att du åker mettis med :thumbright:
Det blir jävligt varmt längst bak vid 4an.
Så iden med att ta ut vatten på fler ställen tycker jag är bra, ni ser ju på bilden hur jag gjorde. Bak-2st på sidan och termostat huset.

Dom blocken jag har spräckt har det vart mitt på, så jag personligen gillar att betong nästan hela vägen upp till plan.
På den sista varianten vi hade när vi åkte E85 va bara kylning i toppen.
Svetsade vatten kanaler i topp plan sen tryckte vi in vatten mellan avgaskanalerna och bak på toppen.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av anglia-61 »

Rickard kör E85.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Kadett4wd skrev:http://forumbilder.se/FBD6N/69626d45943 ... 4aee9c49e6

Sådär gjorde vi på brorsnsmaskin, men vi har vänt vattenflödet så kalla vattnet går in i toppen och blir lagomt ljummet nere vid cylindrarna, för att undvika ev bekymmer med olika värme deformation mellan vatten och betong.

Vi inbillar oss att den också kan bli mindre spikkänslig.
GM gjorde ju så i smallblock chevorna för att kunna köra högre komp på macksoppa.
Intressant att vända flödet så där, är det på en 8v motor?

På kompisens motor är flödet också omvänt men med en ganska enkel uppbyggnad men det är med en 16v topp så jag vet inte om den toppen har en bättre konstruerad kylning så den tillåter en enklare uppbyggnad av tvärspolning pga det, vad tror du/ni?
TurboRickard skrev:Hej Kim.

På min motor så trycker jag endast in vattnet på 4st ställe på avgassidan typ som Tjernell gjort med gängade nipplar i blocket.
Sen plockar jag ut det via termostathuset på toppen precis som vanligt.
Jag har aldrig haft problem med hög temp på min maskin jag har mellan 60 - 65 grader vid mållinjen.
Dock så har jag kylaren där bak vilket gör att jag har mer kylvatten än andra.
Samt en stöddig elpump som ser till att förflytta värmen snabbt.

//Rickard
Hej Rickard!

Låter ju som du har en enkel och riktig bra lösning, hade varit klockrent om man kunde kopierat den! Precis som du säger så påverkar nog din större mängd kylvätska och en bra pump möjligheten att bibehålla en låg temp.

Jag har dessvärre ganska liten mängd kylväska i och med att jag har expansionkärlet "inbyggt" i kylaren (har aluminium kylare med lock mitt på ovansidan).
Tjernell skrev:Rickard tänk på att du åker mettis med :thumbright:
Det blir jävligt varmt längst bak vid 4an.
Så iden med att ta ut vatten på fler ställen tycker jag är bra, ni ser ju på bilden hur jag gjorde. Bak-2st på sidan och termostat huset.

Dom blocken jag har spräckt har det vart mitt på, så jag personligen gillar att betong nästan hela vägen upp till plan.
På den sista varianten vi hade när vi åkte E85 va bara kylning i toppen.
Svetsade vatten kanaler i topp plan sen tryckte vi in vatten mellan avgaskanalerna och bak på toppen.
Ja din lösning ser riktigt bra ut, tror du den fungerar lika bra på en motor med 8v topp?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Glömde bort att tacka så mycket för era svar, det uppskattas att ni som har mycket kunskap och erfarenhet tar er tid att försöka hjälpa till med detta :thumbright:

Imorgon när jag sitter vid datorn så kan jag skissa upp den enklare konstruktionen av tvärspolning jag skrev om tidigare så får vi se vad ni tycker om den lösningen.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar