Motorkudde i polyuretan
Motorkudde i polyuretan
Jag har tröttnat på att motorkudden under insuget går av.
Har börjat fundera på bättre lösning.
Som ett första prov har det tagits fram och provgjutits motorkuddar i polyuretan både 80A och 90A (A=hårdhets grad)
Nu ska jag ta vidare detta och funderat lite på.
Varför är inte skruvarna i mitten på motorkudden? På240
Vore det inte bättre att ha förskruvningar i centrum?
Har styr stiftet nån mer funktion än stoppa rotation vid åtdragning?
Tanken är att göra en motorkudde som passar både 240,740 och 940
Med så lite modifiering som möjligt.
//Dan
Har börjat fundera på bättre lösning.
Som ett första prov har det tagits fram och provgjutits motorkuddar i polyuretan både 80A och 90A (A=hårdhets grad)
Nu ska jag ta vidare detta och funderat lite på.
Varför är inte skruvarna i mitten på motorkudden? På240
Vore det inte bättre att ha förskruvningar i centrum?
Har styr stiftet nån mer funktion än stoppa rotation vid åtdragning?
Tanken är att göra en motorkudde som passar både 240,740 och 940
Med så lite modifiering som möjligt.
//Dan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Motorkudde i polyuretan
Gör annars helt nya fästen och kör bakaxelbussningar.
funkar klockrent
funkar klockrent
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Motorkudde i polyuretan
Hur ser dom ut? varifrån?
Tanken var att ändvänd original motorfästen.
Tanken var att ändvänd original motorfästen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Motorkudde i polyuretan
funkar med PU, men det är inte det bästa materialet för den applikationen. PU deformeras/kryper en del under konstant belastning och kuddarna kommer att sätta sig. Det blir lite pest eller kolera...med hård PU så blir det som hockeypuck ..med mjuk PU så sätter det sig ordentligt med tiden
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Motorkudde i polyuretan
Och normala volvokuddar, samt lika konstruktion baseras på att motorn med mediokert vrid ska vila på kuddarna.
Har man lite mer fjong i maskin lär man ha nåt som håller i maskin i alla riktningar.
Har man lite mer fjong i maskin lär man ha nåt som håller i maskin i alla riktningar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Motorkudde i polyuretan
Andersson Steel &speeding har färdiga fästen med bussningar. Dock lite väl stumma.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Motorkudde i polyuretan
Tror inte Polyuretan är så dåligt, det ändvänds precis på såna ställen där statisk med vibrerande laster förekommer.
Det ändvänds mellan elmotor och växellådor inom industrin som ett ex.(Rotexkoppling) Det säter sig inte om man jämför med det gummi som är i motorkuddar.
Ska klara från -30 till +80 graders, God beständighet mot vatten och resistens mot olja, bensin.
Polyuretan är ju det man ändvänder i typ alla eftermarknads bakaxelbussningar, Och där säter sig dom inte eller.
Fördelen är med att man kan bestämma hårdheten efter eget tycke. Dom jag har provat var på 80A o 90A kan håla med om att det blev lite hårt,
Men utan problem att byta till en med lägre hårdhet om så.
Frågan var mer riktad till förskruvningar på motorkudden, varför har man dom inte cc är det bättre?
För att förbättra den motorkudde som jag ska ta fram härnäst.
//Dan
Det ändvänds mellan elmotor och växellådor inom industrin som ett ex.(Rotexkoppling) Det säter sig inte om man jämför med det gummi som är i motorkuddar.
Ska klara från -30 till +80 graders, God beständighet mot vatten och resistens mot olja, bensin.
Polyuretan är ju det man ändvänder i typ alla eftermarknads bakaxelbussningar, Och där säter sig dom inte eller.
Fördelen är med att man kan bestämma hårdheten efter eget tycke. Dom jag har provat var på 80A o 90A kan håla med om att det blev lite hårt,
Men utan problem att byta till en med lägre hårdhet om så.
Frågan var mer riktad till förskruvningar på motorkudden, varför har man dom inte cc är det bättre?
För att förbättra den motorkudde som jag ska ta fram härnäst.
//Dan
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Motorkudde i polyuretan
Varför inte gör momentstopp upptill istället? Det sämsta med lite mos och volvo motorfästen är väll placeringen? Dessutom vid montering.
Re: Motorkudde i polyuretan
Jag håller med Kadett 4wd se länken hur dom gör med rally escorterna i England och kopiera det till din bil.
http://www.burtonpower.com/world-cup-cr ... mp178.html
http://www.burtonpower.com/engine-mount ... mp184.html
Håller för hårda tag kompletera även med en stötta på höger sida av motorn till inner skärmen om du vill.
/ Peter
http://www.burtonpower.com/world-cup-cr ... mp178.html
http://www.burtonpower.com/engine-mount ... mp184.html
Håller för hårda tag kompletera även med en stötta på höger sida av motorn till inner skärmen om du vill.
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Motorkudde i polyuretan
Vill man krånga till det rejält så kan man köra mercedes motorkuddar.
AMG och mer motorstarka maskiner har en hydraulisk kudde med elektronisk broms.. den ni
Mao, när motorn ger fullast så skickas en signal till motorkuddarna att strypa oljeflödet i dem, då hårdnar de.
Skämt åsido.
Volvos konstruktion är inte bra med såna där kuddar, största problemet är att de rycks isär vid vrid.
Och tyvärr tror jag polyuretan kommer bara flytta upp den gränsen marginellt.
Opel har sina motorkuddar på äldre bilar, de ser ut som 'v-block' men har en tunga ut genom en plåt som fångar upp stora rörelser.
De går att montera med enkla modden att borra nya hål bara i fästena du har.
AMG och mer motorstarka maskiner har en hydraulisk kudde med elektronisk broms.. den ni
Mao, när motorn ger fullast så skickas en signal till motorkuddarna att strypa oljeflödet i dem, då hårdnar de.
Skämt åsido.
Volvos konstruktion är inte bra med såna där kuddar, största problemet är att de rycks isär vid vrid.
Och tyvärr tror jag polyuretan kommer bara flytta upp den gränsen marginellt.
Opel har sina motorkuddar på äldre bilar, de ser ut som 'v-block' men har en tunga ut genom en plåt som fångar upp stora rörelser.
De går att montera med enkla modden att borra nya hål bara i fästena du har.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Motorkudde i polyuretan
När dom sitter i princip under har du ju ingen hävarm att hålla emot, därav förslag till momentstopp upp till. Eller varför inte ett kombinerat fjädertornsstag med sånna där bakvagns bussningar i.
Re: Motorkudde i polyuretan
skall testa industri motorkudde från esska finns 2 modeller som kan funka, 75x25xm12 och 50x30xm10. Båda är ju förtunna mot original men med en hålsåg och lite plåt har man ju brickat ut den lite.
Jag valde att köra på den som är 75x25xm12 för att man får borra upp hålet till m12 då hålen ibland är allt annat än runda
Har även denna kudde som växellådskudde till bmw lådan, skall undersöka om de går att få dit en på den sida som har förskjutna bultar
https://www.esska.se/esska_se_s/Stoetda ... 11030.html
Jag valde att köra på den som är 75x25xm12 för att man får borra upp hålet till m12 då hålen ibland är allt annat än runda
Har även denna kudde som växellådskudde till bmw lådan, skall undersöka om de går att få dit en på den sida som har förskjutna bultar
https://www.esska.se/esska_se_s/Stoetda ... 11030.html