Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av therealpinto »

Det finns inga regler mot stumt monterad motor om det bara är vettigt utfört men jag skulle aldrig bygga så i en täckt bil.

I många fall kan det funka bra att stötta mot skruvar till insug eller avgasgrenrör. Krafterna blir inte så stora där uppe.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av coupe76 »

Samma typ av motor egentligen som i v70n och den har ju ett övre motorfäste i kamkåpan.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Gustav, jag håller med dig ang stummontering. Men det som talar för är att raksexor är naturligt balanserade så vibrationerna är väldigt små. Jag har åkt bilar med stummontering 4cyl motor och det är hemskt.

Coupe76, Jag tror, med betoning på tror, att 960 motorerna har en annan gjutning på topp/ventilkåpa än de tvärställda motorerna. Gick ut och tog en bild på hörnet där de tvärställda har sitt övre motorfäste. Tyvärr har jag inte någon motor eller bil att jämföra med. Om någon har en Volvo med tvärställd vitmotor så uppskattas en bild på övre motorfästen.

Bild
Bakkant på toppen

Bild
Jag var och tittade på min lösa topp (också 960). Den ser likadan ut. Jag noterade att det finns tre bultar som kanske skulle passa mitt ändamål i bakkant på toppen.


Bild
Passade på att ta lite fler bilder,
Så här ser det ut i motorrummet, inga stora förändringar ha väl skett här de senaste åren.

Bild
Grillen som jag snickrade ihop i all hast för ett par (tre?) år sen av aluminiumrester från den stora tratten som synts mycket tidigare i den här tråden och ett nät från feltema. Tillverkad med skruvstäd och plåtsaxen.

Bild
Det var ett snabbjobb för att bilen skulle se lite mer färdig ut. Det finns lite idéer på hur en ny grill skulle se ut, men det är långt ner på listan...
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Modlendingen »

Her er en Norsk Rekord C Coupe, med Opel sin C30SE med turbo :) 670 hk, og gjennomført stil. Rekord C er tøffe biler.
Bild
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Tuff bil!

Jag hade lite annat för mig igårkväll så det blev inte så mycket tid till bilen. Därför lämnade jag det övre motorfästet för tillfället och började med detta...

Bild
Bygga om mittkonsoll... Många sladdar blir det...

Bild
Ett fäste för värme- och fläkteeglage tillverkades. Det var steg 1.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Garagekväll igår. Jag monterade fästet för värmereglagen. Trasslade ur kablaget för fläktvredet och gjorde om det en aning för ny position. Jag beställde ratt till vredet från elektrokit förra som också kom på plats. Jag blev riktigt nöjd med resultatet men glömde ta en bild... Återkommer med det.

Bild

Påbörjat arbetet med mittkonsoll. Jag flyttar ner strömbrytarna till mittkonsolen som tidigare suttit till höger om mätarna. Även plc:t för växellådsstyrningen åker ner en våning. Mer plats för surrplattan.

Bild
Tabellen är härifrån: http://cokebottle-design.de/commodore_a ... edern.html

Orginalfjädrar till rekord c och commodore a. Jag blir inte riktigt klok på enheten? kp/cm? Känns som att värdena är likvärdig med N/mm? Men kp = Kilopond = N.

Tänkte jag skulle hitta nåt vettigt i den här listan: http://hoftware.com/erally/index.php/an ... mafjaedrar som är minst 2ggr hårdare än orginal.



Edit: Bilder på värmereglage
Bild
Värme t.v, fläkt off/halv/full, defrost/golv t.h. Framgår inte så bra på bilden, reglagen är ganska långt in under röret så de märks knappt. Orsaken att detta hamnade separat var pga att skjutreglagen inte går att montera utan slits i fästet annat än att lossa de från andra ändan.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bild

Nya mittkonsolen och ny panel med platta på plats.
Rensat ut lite i det nog så röriga elsystemet och tagit bort 4 säkringar. Har ändå alldeles för många, men tiden att reda ut mina egna dumheter är begränsad... Kommunikationen funkade inte mellan platta och boxen, men det visade sig handla om förarfel efter lite support från Sävarmotor, i Lycksele även kallad Svärfarmotor :)
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av TomKorkeakoski »

Snyggt som fasen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Tackar! det kändes väldigt skönt att få bli av med plywooden som var meningen att den skulle sitta nån vecka...

Blev till slut sommarens första provtur... Bättre sent än aldrig. Trevligt med instrument att titta på!
Bilen kändes stummare med krängningshämmarna och nya stötdämpare bak. Men det är uppenbart att bak fjädrarna måste bytas till hårdare.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av TomKorkeakoski »

Grattis till provturen. Jag har inte hunnit montera mina nya fjädrar på min Commodore men dom jag köpte låg på 220 lbs./in i hårdhet.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Okej, vad grundar du hårdheten på, vad ska du ha bilen till? Ingen kritik jag vet inte om det är hårt eller mjukt för den här karossen. Ska försöka ta mig på en våg och möta axeltryck så man får lite att gå på.

Bild
Putsade fönster igår så jag krånglade mig in i "baksätet", passade på och ta en bild. De gamla tärningarna försvann tyvärr nån gång under bygget, så ett nytt par har nu fått ta plats.
Tvättade av bilen och åkte på en längre provtur.

Bild
Blev ett uppskattat inslag på en bekants 30-års fest med rockabilly-tema.

Lärdomar av resan, stort som smått:
-Otroligt bekvämt med plattan och all info! Lite buggigt upplever jag det, men med tanke på kostnaden av programvaran går det inte att klaga. Ibland connectar den inte om när man startar bilen, men går man in i settings och backar ur igen utan att göra nåt funkar det direkt.

-Hårdare fjädrar bak är ett måste, det kändes som att de orkar inte trycka ut stötdämparna i lite kraftigare gupp, och den känns generellt för mjuk bak jämfört med fram.

-Krängningshämmarna och nya bakstötdämpare gav resultat. Upplever att det blev stor skillnad i hur den betedde sig. Framförallt i bakvagn. Men hela bilen kändes bättre när man vred lite hårdare på ratten.

-Ljusinställning behövs! Skämdes när mörkret kom på...

-Måste fixa slang från värmepaketet till rutan. En gammal bortglömd synd...

-PWM styrning av oljetrycket i växellådan känns nödvändigt. När man ligger i 80-90 och glider på med lite lätt gas och vill växla mellan 3:an och 4:an så hugger växlingen onödigt. Spontant tänker jag att man kopplar det mot TPS om möjligt? Andra idéer mottages tacksamt.
-Heljusindikeringslampan måste målas på med en spritpenna eller nåt, fick tejpa den, blev bländad.


Bild
Idag blev det besök på All-weekend i Luleå med fruns sommarbil, en riktig familjebil. Dubbla barnstolar och barnvagn går i.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Steve »

Har kopplat min platta så den laddas direkt man slår på tändningen. Kommer jag bara ihåg att döda plattan med knappen på sidan efter jag vridit av tändningen startar den alltid på en gång när jag startar bilen nästa gång och trycker igång plattan. Gör jag på nåt annat sätt kan de bli som du säger att man går gå in och ut...eller helt enkelt vänta en bra stund innan den kommer igång
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Steve: låter precis som för mig!

Suttit och gått igenom lite vems wiki idag. Tyvärr ingen PC med vemstune inom räckhåll. Men det verkar som att secondary pwm settings (boost alternate) kan vara en väg framåt för att styra oljetrycket på växellådan. Nackdelen är väl att jag då inte kan köra nån boost control?


Jag var ut en snabbsväng i garaget medan barnen sov, och letade fram vad jag tror är Volvo VGA-I styrenheten och en fjärrkontroll och labbade lite. Inte omöjligt att det blir fjärrstyrt centrallås framöver :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Opeln har inte rörts så mycket mer. Varit iväg och letat rätt på delar för att kunna montera centrallås med fjärrstyrning. Tänkte få ihop ett par nya dörrsidor i vinter och byta fjädrar bak samt montera andra motorkuddar av jättehård karaktär.

Men relaterat till detta projekt har nu efter många år i skamvrån ambulansen gjort sin sista resa.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Vintern är snart över, inga dörrsidor har kommit till än. Utdragen kamp med min hjullastare har tagit den mesta skruvtiden i vinter.

Vårens målsättning:
-Dörrsidor
-Styvare motorkuddar/stagning
-Byte fjädrar bakvagn 2,25"
-Bromskraftsregulator

Inte så hög målsättning, men det kommer nog inte att hinnas med allt ändå känner jag på mig...
Skriv svar