vad händer med framvagnsgeometrin...?

Modifieringar och tips
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

vad händer med framvagnsgeometrin...?

Inlägg av taz82 »

Håller på och bygga en bakhjulsdriven S80 för ban-bruk, tänkte göra det lite lätt för mig i början så kan man bygga om senare om det blir bra allt annat.
om jag byter sida på hjulspindlarna höger-vänster så får jag styrvåxeln framför framaxeln istället, styrväxel kan jag ta från 7/900 t.ex.
Förstör jag geometrin? Finns det några vinklar som påverkas
låt oss bortse från själva lösningen som att man inte får så mkt. Styrvinkel och sånt.
tacksam för input!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Inlägg av jonas landin »

Jupp, du sabbar ackerman totalt!

Innerhjulet kommer styra mindre än ytterhjulet, tvärtom vad det ska, speciellt på en banbil!

Isf är det nog bättre att använda spindlar från samma bil(framvagnstyp) som styrväxeln.

Varför måste du bygga om framvagnen?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Inlägg av taz82 »

Tack för svar!
Då går jag på min ursprungsplan med Volvo 7/900 fjäderben och styrväxel och helt egen subframe för detta. Det hade ju varit stört enkelt att bara skifta sidor, kapa subframen bak och sätta en "motorbalk" mellan sidorna som styrväxeln sitter i. Gjort på en eftermiddag i princip, och ändå att man kan lägga i en motor och testa lite osv.

Med rakställd motor så är styrväxel och kräningshämmare ivägen (det sitter ju bakom motorn på FWD bil) där det skall bli växellådstunnel så det behöver hamna framför framaxeln istället! Därav att det behöver byggas om.

åter igen, tack för snabbt svar så kan jag sova gott sen utan att klura :)

Hittade en tydligt förklarande bild också :)
Bild
Makes sense!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Inlägg av Robert Markström »

Använd 960Mk2 framspindlar?? Dom passar ju mot fjärderbenen med lite modd. Spindelled osäker men fort gjort kolla :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar