Kör med 3,73 och Torsen-difficklas skrev:vad kör du med för utväxling i bakaxeln?
Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 v8
Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på trådengammal gubbe skrev:Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran
Re: Volvo 242 v8
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.Stifler skrev:Kör med 3,73 och Torsen-difficklas skrev:vad kör du med för utväxling i bakaxeln?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
- Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Re: Volvo 242 v8
Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.Stifler skrev:Tack! dom är till Chevelle fast ombyggda, ena sidan ganska mycket. Syns i början på trådengammal gubbe skrev:Snygg bil. Måste fråga, till vilken bil hör dom headers som du använder ?
/ Göran
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Re: Volvo 242 v8
Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.
Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Re: Volvo 242 v8
Var vanlig med Volvo 240 og Cheva snmallblock her i Norge for ca 10 år siden. Da brukte vi Blockhuggers til $70 uten noe problem. Enkelt og greit.[/quote]
Blockhuggers hade varit enkelt. Det krävde mycket tid och pysslande för att få dit fullängds.
Det går fritt överallt, men med endast 5-10mm på sina ställen...
Blockhuggers hade varit enkelt. Det krävde mycket tid och pysslande för att få dit fullängds.
Det går fritt överallt, men med endast 5-10mm på sina ställen...
Re: Volvo 242 v8
Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en delStifler skrev:Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.
Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?
(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: Volvo 242 v8
Okey, jo 3,54 verkar sitta i var och varannan axel märkte jag då man sökte utv. fast tillslut hittade jag en ny Volvo original 3,73.icklas skrev:Ajjamen ok. jag lär byta utväxling, men funderar på 3.54, verkar va bland det vanligaste lägsta utväxlingen till 240 som går att få tag på. ja nog går det tyst alltid, men då har ja snigel som dämpar ljudet en delStifler skrev:Funkar det bra eller varvar det mycket? Jag har 3.91 och varvar lite väl mycket.
Det funkar bra, den varvar just precis över 3000 i 100km/h. Sen vart jag förvånad...
att den ändå går så pass tyst, trots helt avsaknad av ljudisolering. Man sitter och pratar utan problem!
Offtopic: ja såg du hade annons på blocket på en del delar? är det 400 motorn som sitter i nu du säljer? och dom 305 topparna vet du vad det är för cc på förbränningsrummen?
(edit: såg nu att det bara va 350 toppar.)
/Nicklas
Är 400 som satt i ifjol jag säljer i delar. Topparna är från en annan motor till 305/350 vad jag har fått fram. 72cc uppmätt har jag för mig!
Re: Volvo 242 v8
precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den
tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?
ska du köra förgasare eller insprutning sen ?
tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?
ska du köra förgasare eller insprutning sen ?
Re: Volvo 242 v8
Okey, tack! Känner igen fenomenet skulle ta 3 månader att bygga... fast tog 3 årjohansh skrev:precis suttit och läst igenom hela din byggtråd, wow. jag är mållös. hara själv en 242 televerksorange som jag skruvat på i allt för många år nu. precis fått liv i min csb tbi maskin så nu ska den in och reggas. sen får jag fortsätta bygga klart den
tänkte på några grejer, hur löste du hastighetsmätaren?
ska du köra förgasare eller insprutning sen ?
Kör med elektrisk mätare och givaren sitter på originalutgången på växellådan båda är från Autometer. Men om man tänker köra originalinstrument är det nog enklast att skaffa en bakaxel där givaren sitter i axeln (lite nyare 240) och instrumenthuset från samma. Tror att min mätare hade gått att köra på det sättet oxå. mot original givaren.
Kör med förgasare och nu är den dimensionerad för att kunna bygga vidare - Holley 750dp. Insprutning blir nog först aktuellt om man tar steget och går över till nyare gen. motorer.
Re: Volvo 242 v8
Hade nästan glömt bort tråden...
Men nu har Volvon rullat en sommar iaf. men det vart bara typ 60mil.
Mest för att känna på hur den funkar, sen har det inte blivit mycket mer än så.
Är inte nöjd med den än och funderar hur man skulle gå vidare...
Fast det vart iaf. en omgång bakdäck och ett par hundra meter svartstreck!
Men nu har Volvon rullat en sommar iaf. men det vart bara typ 60mil.
Mest för att känna på hur den funkar, sen har det inte blivit mycket mer än så.
Är inte nöjd med den än och funderar hur man skulle gå vidare...
Fast det vart iaf. en omgång bakdäck och ett par hundra meter svartstreck!
Re: Volvo 242 v8
3.31:1 är ju inte direkt så svårt att hitta
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo 242 v8
En roots-kompressor upp genom huven löser alla andra små problem
Re: Volvo 242 v8
Har bytt till betydligt mjukare fjädrar, så nu är den körbar iaf.Lillen skrev:Fått till chassiet?
Såg att du skrivit på annat forum.
Men funderar på att bygga 3-länk eller riktigt 4-link bak och ev. hänga dit en stadigare axel.
Ska även göra nya ben fram för att få mer fjädringsväg.