Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av benkoilovikka »

Bild

Vi börjar med en bild på när bilen var nyköpt! Sen dess har det dock hänt en hel del! Kommer att uppdatera tills vi är framme vid dagens datum! Men nu börjar vi i slutet av Juni 2014

Jag hade under vintern hjälpt min kompis en hel del med hans 1963 Buick Electra, då vi höll till i samma garage blev jag sådär lagom påverkad av dethär med Amerikanskt Fullsize!
Efter Midnight sun Meet i Gällivare var jag fast! Jag Bara Skulle ha en egen Jänkare! Kraven var 4 dörrar hardtop och inte en cheva eller bonneville. Ville helt enkelt ha något som inte är jättevanligt.

Jag hittade en nylackad 1966 Chrysler 300, den hade 383 var orörd invändigt, nästan skabbig. Utvändigt var den dock nylackad, perfekt tänkte jag! Just lackering är ju mest jobbigt, dyrt och tidskrävande. Dock var det gott om annat fix på den bilen, bara roliga grejer kvar tyckte jag! Det enda negativa var väl att det var lilla motorn på 383cui.

När jag väl bestämt mig för att köpa bilen visade det sig att den ej var till salu nåmer.

Med det tråkiga beskedet ringde jag polaren med Electran och berättade om de dåliga nyheterna.

Morgonen därpå fick jag i samma stund jag vaknade ett sms med en blocketlänk.

En Chrysler newyorker 1966, bilen hade lite använt skick. Verkade dock ha ganska fräsh inredning, och bäst av allt var att det var 440cui motor!

Ringde på annonsen ca 2 timmar efter annonsen var utlagd. Sa att jag kommer och tittar på bilen efter jobbet.

Efter några fler samtal med kompisen som har Electran ringde jag åter upp försäljaren av Chryslern och sa att jag i princip köper bilen osedd, att jag ska försöka sluta tidigare på jobbet för att komma iväg i vettig tid!

Sagt och gjort, vid 15-tiden kompade jag ut och hämtade Micke, vi åkte de 13 Milen enkel väg och tittade på bilen. Det blev affär nästan direkt!

Det fanns ju helt klart saker att göra på bilen. Men vi börjar där!

En helt standardbil, lagom solblekt, lite sänkt. Den hade även bucketseats som option
Under huven satt en 440, som faktiskt redan hade TTI fullängdsheaders och Flowmaster helsystem!


Bild
De "nya" fälgarna var dock inget som passade min stil, även om de passade bra till den lite råa solblekta stilen på bilen!
Bild
I överlag en bil i bra skick med tanke på ålder, inredningen är nog bytt innan den kom till sverige.



Bild
Ganska fort byttes fälgarna ut, och fjädringen blev även den nedskruvad en bra bit. Låga långa bilar blir snyggt helt enkelt!

Bild
Ford "bullit" 17" fälgar, med ganska rejäla ostar runtom

Bild
560cm amerikanskt grovsmide!


Bild
Såfort jag kom hem beställdes ett nytt insug och även en Edelbrock 750 gasare.

Sedan kördes bilen hela sommaren, det gick väl ner någon öl i baksätet också, vanligt brukande helt enkelt!

Fortsättning följer!
Senast redigerad av benkoilovikka den ons mar 22, 2017 11:57 pm, redigerad totalt 3 gång.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Det var nu dags att sätta undan bilen för vintern! Eller rättare sagt, det var nu dags för ombyggnationer!

Första saken som upptäcktes när jag skulle göra en hjulinställning var att hjullagren fram var lite dåliga, tog isär allt för att rengöra och sätta nytt fett å spänna dem.
Då upptäckte jag att de yttre lagerbanorna satt fast med silicon, ja nån gång har lagerbanorna snurrat ganska mycket, det fattades väl ca 2mm för att få bra presspassning

Bild
Fram med Verkstadshandboken!
Läs vilken tollerans som gäller för t.ex hjullager. P7

Bild
Bläddra då fram i bibeln och läs basmåttet

Sen är det bara att svetsa i naven, spänna upp i svarven och svarva ner till mått inom tollerans!
Presspassningen blev grym!

Bild
Här ser man att navet är bearbetat, riktigt kul att få svarva lite precision ibland!

Sedan var det dags att börja rostlaga, kring listen runt bakrutan hade jag sen tidigare sett att det var rostigt, var även kletat en massa på hela hörnet



Bild
Påbörjade demontering av bilen.

Nu kommer ett gäng med bilder av rostlagning, igensvetsning av antennhål m.m



Bild
Bild
Bild
Urkapat och påbörjad svetsning på vänster sida.
Tänkte till en början att det kan ju inte vara så svårt att få till en plåtbit runt detta hörn, efter några kvällars svordomar och öldrickande förstod jag att denna bil har inte en plan plåt nånstans, även om det ser ut som en ganska simpel form på bilen.
Dock så var det rejäl plåt att arbeta med iallafall, 2mm plåt är hela bilen byggd av!

För den som ska knacka plåt rekommenderar jag starkt att köpa valfri plåtknackarsats på t.ex Jula, Biltema, Rusta eller liknande! Riktigt prisvärda grejer när man förstått hur man ska använda sig av dom!
Bild
På högersidan var det mer upp efter stolpen som det var rostigt, upptäcker nu när jag börjar titta på bilderna att jag varit ganska glömsk med kameran!
Bild
Fanns visst en bild till på vänstersidan också!


Bild
Lister och Krom finns det gott om på gamla jänkebilar!



Bild
Bild
Clips finns det av många olika sorter upptäckte jag! Svårt att få tag i rätt grejer som passar, men tillslut löste det sig!


Bild
Pga de ytterst fula emblemen som är guldiga med något slags lejon på så svetsades hålen för dessa igen, av bara farten råkade jag visst svetsa igen även bakluckelåset! På insidan använde jag mig av ett lås från en audi 100, köpte sedan en c-lås aktuator från ebay och monterade dit. Har även dragit en vajer som mynnar ut vid baksätet som nödöppning!
Hittade såklart ingen bild på det, men det kanske kan fixas senare!

Bild
Bild
Antennhål samt fler emblem igensvetsade! Även passagerarsidans dörrlås blev igensvetsat!

Bild
Bild
Bild
Bild

Vänster fram hade visst rosten också angripit, det såg jag inte förrän jag demonterade det sista innan spackling!
Bara kapa och knacka till en plåt hit också! Kul när man får till plåtarna!

Nu kommer bilder på spackel och åter spackel! Behövs väl inte mer text än att det är tidskrävande och tråkigt!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Glasfiberspackel sattes först för att fylla igen eventuella svetsporer m.m...
Dagen efter när jag kom till jobbet sa kollegan att om jag spacklat med glasfiberspackel är det bara fram med vinkelslipen! Och JA man måste slipa glasfiberspackel med vinkelslip!

Bild
Innan byte av lokal upptäcktes att ena bakskärmen var ganska intryckt, en lång mjuk buckla! Den glömdes bort ända fram tills kvällen innan lack! I vild panik tog vi en träkloss från insidan, tryckte ut bucklan och knackade längs hela bockningen med hammare och mothåll. Tror det blev den bästa delen på bilen efteråt! Erik som gjorde "sista" underarbetet och även la lacken blev tillochmed förvånad över hur lätt bucklan försvann!

Kommer mer kanske nästa vecka!
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av TomKorkeakoski »

Fränt bygge, det är något speciellt med Fullsize.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

TomKorkeakoski skrev:Fränt bygge, det är något speciellt med Fullsize.
Ja just fullsize var det jag fastnade för! Oavsett hur många man är får man plats, och på vägen är man kung!

När vi kommer till dagens datum har jag just börjat riva bilen för ännu lite spårade ombyggnationer, den som väntar får se!

En liten íde och kompisar som taggar en är en dum kombination! :doh:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av fugazi »

:headbang:
En 392:a hade varit ännu mer rätt enligt mig!
66 var ett bra år. :hihi:
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av Klabbe Persson »

Lite annorlunda projekt här på sävar, ska bli kul o följa :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

fugazi skrev::headbang:
En 392:a hade varit ännu mer rätt enligt mig!
66 var ett bra år. :hihi:
66 var ju första året för 440! Allt under 7 liter är väl startmotor? :lol:
Klabbe Persson skrev:Lite annorlunda projekt här på sävar, ska bli kul o följa :)
Ja jag vill sällan vara som alla andra! Jag kan lova er en betydligt roligare fortsättning när vi väl kommer fram till dagens datum och vinterns nyss påbörjade projekt!

Jag lovar att det blir mer sts anda över det hela! :whistle:
Användarvisningsbild
NBCustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån aug 24, 2015 10:24 pm

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av NBCustom »

dette e jätte kult! Bigger means better
Lik og følg oss på facebook: Nord-Bingen Custom
-Ford Sierra Xr4i
-Mercedes S123 300tdt
-Mazda RX-7 gen. 1
-BMW 745i E23 x 2
-BMW 732i E23
-BMW 323i E21
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Har gjort tråd både på garaget och här på sts, men på grund av att det inte är en plastraket med en jävla massa glasfiber överallt visades inget intresse på garaget! Därav sker uppdatering enbart här på sts! :thumbright:


Nu var grovspackling m.m klart, då var det dags att bygga en snöramp för att få bilen till "såghuset" :lol:
Ja garageporten är ca 130cm upp från marken för att det i normala fall bara lastas in virke här.

Bild

Nu kanske ni tänker, varför flytta bilen till en dammig såghuslokal?
Ja ungefär så reagerade alla, men nu är det så att det är den lokalen jag har att tillgå där man kan få upp nog med temperatur för en ordentlig lack!


Bild

Det krävdes en hel del städning och vattnande av golv innan vi vågade blåsa färg!
Jag hade spacklat och slipat varje kväll i säkert en månads tid när jag bestämde mig för att ringa Erik, en bekant som håller på mycket med airbrush, men bevisligen även kan hålla i en färgspruta!
När han kom och skulle göra "sista" slipningen gick han nåt varv runt bilen och kände överallt, det slutade med en totalsågning av mitt spackel/sliparbete :doh:
Jaja det var bara bita i det sura äpplet och låta en som faktiskt kan göra om och göra rätt! :hihi:

Bild
Efter en något fördröjd "sista slipning" process var det dags att göra i ordning utrustningen så att såghuset kunde bli en lackbox!
Plast hängdes upp och lufttrycket fick extra vattenavskiljare pga den stora men slitna kompressorn som gärna skickade lite oren luft! :whistle:

Som tur är finns det inte så mycket tråkiga spackel och slipbilder, bjuder på en något instagramredigerad motorbild samt en bild på början till en plastad hatthylla för högtalare ( shhh säg ingenting om plast i en gammal bil :roll: )
Bild
Bild
Bild

Botten på hatthyllan är en Osb-skiva, hålet är urkapat för att få ljud från baslådan i bagaget, även för att dra ner kablarna till högtalarna. Kapade ut cirklar att fästa högtalarna i, sen gick det av bara farten med fastspänning av tyg och plastning med polyester och glasfibermatta. Gick riktigt bra för att vara första gången, enklare än jag faktiskt trodde! Bild på resultatet kommer senare i tråden, nu råkade jag gå fram i tiden någon månad! :doh:

Bild
Sådärja! nu var det dags för slipgrund! Köpte ett komplett lackkit från någon sida på nätet, har för mig dem höll till i Piteå!

Bild
Sådär lagom ful i mattgrå denhär bilen, stuket med uppskruvad fjädring fram är ju inte heller speciellt snyggt!
Bild
Bild
Självklart ska det lackeras i dörröppningar m.m, inget halvdant här inte!

Nu tänker ni säkert att det får vara nog med det tråkiga inläggen om färg och annat oväsentligt, lugn det blir inte så många fler inlägg förrän vi börjar på det riktiga projektet! Om orken infinner sig skriver jag ett till inlägg så ni får se bilen i rätt kulör redan ikväll! :D
Turbo-Fredde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av Turbo-Fredde »

Klart annorlunda tråd här, man trevligt att läsa lite full storlekare.
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Jag fortsätter väl med lite fler lackeringsbilder så vi får det bortgjort!

Bild
Bild
Bild
Bild

Färgen är en Volvokulör jag såg på en V60 när dem var nya! Sen dess har färgen fastnat i hornhinnorna! Volvo 713 Om jag inte missminner mig!

Bild
Bild


Bild
Eftersom det var Eriks första hellack blev det endel rinningar :doh:
Ganska roligt hur det gick till faktiskt, jag var "utanför" lackboxen och servade Erik med färdigblandad färg m.m
När han kom ut ur "lackboxen" var han nöjd som ett barn på julafton. Jag kikade in genom öppningen och blev helt till mig av resultatet! Vilket jävla djup i lacken! Snyggt gjort, nu tar vi en kaffe! :whistle:

20 minuter senare tittade vi in igen, då gick luften ur oss båda 2 och insåg att det blir en hel del våtslipning! :doh:
Nå såhär i efterhand skulle jag bara se det som positivt, blev lite fler lager klarlack och lite djupare färg! :P

Lite Photosession i solskenet!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 75.jpg[img]

Sista bilden är min favoritvinkel på bilen! Ja det måste vara något med vackra bakändor :hihi:
Som ni kanske ser är färgen väldigt olika beroende på vilket ljus bilen är i :)

Nästa uppdatering är det dags att öppna huven på bilen! :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av blackadder »

Snyggt! Ska bli kul att läsa om insprutningen.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av Jarmo Y »

Det blev bra till slut. Hade varit bra att tenna före spakling, nu håller de svetsade plattor inte långt emot rost. Bra rostskydd underifrån så det håller lite bättre.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av jonas landin »

:thumbright: :lakrits:
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av mattias »

Riktigt schysst uppgradering du fixat på bilen, när den var i dynon hos mig trodde jag inte det var så mycket karossjobb på den!
Blir som lite småtaggad själv på fullsize men det finns inte tid för allt. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar