Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av SevenEight »

Jaha, nya idéer igen då. Sliter mitt hår med motorval. Behöver antingen ett 2.3ltr 8V eller ett ca 2.0ltr 16V rödblock som varvar 8000rpm utan problem. Vill få ut 220-240hk. Är det möjligt och hanterbart? Enl reglementet så ger 8v 90hk per ltr och 16v 110hk per liter. Jag har råd med 210-220 teoretiska hk typ...

8V konfig:
Original 2316cc, dvs 96x80mm känns vettigt. Reglementet säger att den ger 208hk, känns görbart att få ut ,er tycker jag. Hade en sån som gick som ett jävla svin men jag körde den i bitar pga brist på kunskap. Avser inte köra ihjäl nästa motor. Det här är nog det uppenbart kloka. Men - kanske inte det uppenbart roliga.


16v konfig:
Räknar jag på det utifrån reglementet så måste jag hamna när 2.0ltr. En B21 (92x80) med 16v topp ger enligt reglementet 234hk - det har jag inte råd med, måste stroka ner! Kollade då på Timos motors sida och hittade ett gäng skojjiga vevar. 92x74 (216hk) och 92x75.8 (222) känns funkis. Men - får man ut 216hk respektive 222hk? Ser väldigt trångt ut med B234 topp på B21, är det funkis eller ej? Bättre med B204 topp?

Och. Bottenvrid är nästan ointressant. Jag är aldrig (eller mycket nära aldrig) under 5000rpm på bana. I depån ja, men inte annars. Måste varva 8000rpm för att få ut toppfarten som krävs. Måste vara rödblock då bilen nu är byggd för det. Behöver tips på vad jag ska ha för komponenter här och om det känns görligt alls.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av »

En 8ventilare måste ju vara både billigare och enklare då allt passar direkt och mindre delar måste bytas tex en kamaxel 8 istället för 16 ventiler, fjädrar mm.
sen med den större volymen tror jag registret blir bredare också.
Dubbla 50er en bra portad 531 med 46/38 ventiler och en lämplig kam helst med 37mm tryckare (går med org 33 också) så får du 220-240hk
Sen Bottendelen är frågan om budget men en översyn och nya lager och ringar helst borra överdimention och några bättre kolvar för dom varven.
Men går det inte byta utväxling och sänka varvtalet 500 varv effekten blir tillräcklig ändå och hållbarheten ökar.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av Jarmo Y »

https://postimg.cc/image/e2ouxq4hb/ 221 hk på hjulet. motoreffekt kanske 240 hk.

En helt original B230 injektion med kat (116hk) ger under 100 hk på hjulet i min bänk.

Denhär B230 motor som jag byggde sist nu på hösten, oborrat original underdel, balanserat vev med lättare svänghjul, sänkt block, helt opreparedade original vev, 9mm stakar och original std.kolvar.

531 topp 46/38 33 tryckare, svetsat och slipat kam, 13.5 mm lyft. 13:1 komp. 15.5 bar från tändstift.

Dubbla fajs 50 med fajs insug.

4-1 extractor 44.5mm utdiameter 2.5"-3" rör.

Med 37mm tryckare och passande kam effekten går mer uppåt, denhär motor gick till folkrace så måste ha nånting där nere också.



Har byggt om en 2.2 med B234 16v topp också, 94 x 81 2250 cc B19 block
Den var inte helt perfekt kombination men det blev 228hk/7400 på hjulet. Den hade helt onödigt våldsamma mek. kammar, 36/33 ventiler så B230 8 valve var helt underbart jämför det.


Bättre men dyrare alternativ är förstås en 16v.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av Pacman »

Erland har ju bromsat sin B230 till 238hk med original bottendel. Bara jobb lagt på topp, kam och förgasare/avgas
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av Dennis M »

Ska den gå långlopp? Då måste den hålla väldigt länge.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av »

Visst det går utan problem med en original botten men det kan ju inte finnas nackdelar med en renovering och gärna nya kolvar om man ska varva 8000 för toppfart.
Men går det inte byta utväxling så man slipper varva så hårt på högsta växeln iaf?
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av Sten »

Jarmo Y skrev:https://postimg.cc/image/e2ouxq4hb/ 221 hk på hjulet. motoreffekt kanske 240 hk.

En helt original B230 injektion med kat (116hk) ger under 100 hk på hjulet i min bänk.

Denhär B230 motor som jag byggde sist nu på hösten, oborrat original underdel, balanserat vev med lättare svänghjul, sänkt block, helt opreparedade original vev, 9mm stakar och original std.kolvar.

531 topp 46/38 33 tryckare, svetsat och slipat kam, 13.5 mm lyft. 13:1 komp. 15.5 bar från tändstift.

Dubbla fajs 50 med fajs insug.

4-1 extractor 44.5mm utdiameter 2.5"-3" rör.

Med 37mm tryckare och passande kam effekten går mer uppåt, denhär motor gick till folkrace så måste ha nånting där nere också.
Var hamnar en sådan här motor i pris ungefär och vad är safe maxvarv?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rödblock, 8V eller 16V rejsmotor?

Inlägg av Jarmo Y »

Ca. 30 000 kr. Den varvar lätt över 8000 men 7500 är bättre max.varv med original delar. Beror på användning också.
På denhär motor jag var rädd om 9 mm stakar men när jag har just öppnat en 2.7 liters rödblock som har merit på folkrace stora tävlingar under många år, hade den också 9mm stakar och den har nog varvat över 8000 med längre slag.
H.profil är billiga och om man byter bättre pultar på de blir det bra.
Skriv svar