Spjällhus - size och typ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Spjällhus - size och typ
Sneglar på DCOE sojällhus, faktiskt de som Timos motor säljer. Verkar vara Kronenburg grejer. Anyway. Finns ju både som raka och som koniska.
Tror det är smart att köpa 48 eller 50, men det kanske blir stort? Ska sitta på en B230 (2316cc). Eller konade 48-50 kanske?
Ser dock att Jenvey också har såna här, dock inte lika bra pris som Timo. Nån med nån tanke? Håller på och bygger bort mina DCOE48 som jag sålt iväg i all hast när jag trodde jag skulle göra annat än åka med Volvo motor.
Tror det är smart att köpa 48 eller 50, men det kanske blir stort? Ska sitta på en B230 (2316cc). Eller konade 48-50 kanske?
Ser dock att Jenvey också har såna här, dock inte lika bra pris som Timo. Nån med nån tanke? Håller på och bygger bort mina DCOE48 som jag sålt iväg i all hast när jag trodde jag skulle göra annat än åka med Volvo motor.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Spjällhus - size och typ
Kan kolla vad som står på dom från Timos men tror inte det står Kronenburg iaf.
iaf dom koniska är bara koniska första ca 5 cm in från tratt sidan och sen raka övriga biten så koningen kan man göra hemma med slipen om man vill beroende vad som passar bäst.
då det gäller storleken så beror det på vilken trimningsgrad det är på motorn i övrigt men jag skulle nog valt 50mm i dom flesta fallen
iaf dom koniska är bara koniska första ca 5 cm in från tratt sidan och sen raka övriga biten så koningen kan man göra hemma med slipen om man vill beroende vad som passar bäst.
då det gäller storleken så beror det på vilken trimningsgrad det är på motorn i övrigt men jag skulle nog valt 50mm i dom flesta fallen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Spjällhus - size och typ
Dom funkar bra, man kan få lägga en sträng svart fogmassa runt den fyrkantiga brickan mellan spjällen, den kan lossa vid nysningar. Spjällen kan behöva centreras innan montering... Annars funkar dom bra. Räkna med leveranstid om du ska köpa av Timo. O reklamation fick då inte jag på en trasig Tps. Raka 50r hade jag valt!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Spjällhus - size och typ
Jag skulle valt konade 50-52.
Med insprutning behöver man inte tänka på att ha hög gashastighet genom en förgasare utan man kan koncentrera sig på att bygga en korrekt insugskanal.
Med insprutning behöver man inte tänka på att ha hög gashastighet genom en förgasare utan man kan koncentrera sig på att bygga en korrekt insugskanal.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Spjällhus - size och typ
Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Spjällhus - size och typ
Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Spjällhus - size och typ
första googleträffen,, enkla att kapa till rätt längd också:Matti johansson skrev:Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
https://www.efihardware.com/products/c3 ... ity-Stacks
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Spjällhus - size och typ
montera inte för stora spjäll om du vill ha tidigt vrid. men kan normalt sett ha lite mindre än vad man bruka ha med weber. 45-48mm räcker väldigt långt tror jag.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Spjällhus - size och typ
Hur blir det igentligen med att jämföra storleken på en weber ska man jämföra minsta största eller försöka ta ett snitt på arian?
En weber dco48 mot ett rakt 48mm spjällhus tex.
Båda har 48mm spjäll sen krymper webern ner vid halsring och spridare till lite under halsringens mått som minst och har man inte instickstrattar så blir det 55mm ut mot tratten och då borde snittet bli liknande i storlek men min/max skiljer mycket.
Är det viktigast och få arian rätt inne i insuget kring halsring och spjäll eller utan i tratten där pulsen ska reflekteras om man räknar bort bränslebiten som förgasaren måste klara?
En weber dco48 mot ett rakt 48mm spjällhus tex.
Båda har 48mm spjäll sen krymper webern ner vid halsring och spridare till lite under halsringens mått som minst och har man inte instickstrattar så blir det 55mm ut mot tratten och då borde snittet bli liknande i storlek men min/max skiljer mycket.
Är det viktigast och få arian rätt inne i insuget kring halsring och spjäll eller utan i tratten där pulsen ska reflekteras om man räknar bort bränslebiten som förgasaren måste klara?
Re: Spjällhus - size och typ
Jag har ett UNIK 50mm till B230 som du kan få köpa för 8 inkl. moms. Oanvänt och orört.Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!
Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!