Spjällhus - size och typ

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Spjällhus - size och typ

Inlägg av SevenEight »

Sneglar på DCOE sojällhus, faktiskt de som Timos motor säljer. Verkar vara Kronenburg grejer. Anyway. Finns ju både som raka och som koniska.

Tror det är smart att köpa 48 eller 50, men det kanske blir stort? Ska sitta på en B230 (2316cc). Eller konade 48-50 kanske?

Ser dock att Jenvey också har såna här, dock inte lika bra pris som Timo. Nån med nån tanke? Håller på och bygger bort mina DCOE48 som jag sålt iväg i all hast när jag trodde jag skulle göra annat än åka med Volvo motor.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av »

Kan kolla vad som står på dom från Timos men tror inte det står Kronenburg iaf.
iaf dom koniska är bara koniska första ca 5 cm in från tratt sidan och sen raka övriga biten så koningen kan man göra hemma med slipen om man vill beroende vad som passar bäst.
då det gäller storleken så beror det på vilken trimningsgrad det är på motorn i övrigt men jag skulle nog valt 50mm i dom flesta fallen
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av Matti johansson »

Dom funkar bra, man kan få lägga en sträng svart fogmassa runt den fyrkantiga brickan mellan spjällen, den kan lossa vid nysningar. Spjällen kan behöva centreras innan montering... Annars funkar dom bra. Räkna med leveranstid om du ska köpa av Timo. O reklamation fick då inte jag på en trasig Tps. Raka 50r hade jag valt!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle valt konade 50-52.
Med insprutning behöver man inte tänka på att ha hög gashastighet genom en förgasare utan man kan koncentrera sig på att bygga en korrekt insugskanal.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av Matti johansson »

Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av SevenEight »

Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av Kadett4wd »

Matti johansson skrev:Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
första googleträffen,, enkla att kapa till rätt längd också:
https://www.efihardware.com/products/c3 ... ity-Stacks
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av Jens Gustavsson »

montera inte för stora spjäll om du vill ha tidigt vrid. men kan normalt sett ha lite mindre än vad man bruka ha med weber. 45-48mm räcker väldigt långt tror jag.

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av »

Hur blir det igentligen med att jämföra storleken på en weber ska man jämföra minsta största eller försöka ta ett snitt på arian?
En weber dco48 mot ett rakt 48mm spjällhus tex.
Båda har 48mm spjäll sen krymper webern ner vid halsring och spridare till lite under halsringens mått som minst och har man inte instickstrattar så blir det 55mm ut mot tratten och då borde snittet bli liknande i storlek men min/max skiljer mycket.
Är det viktigast och få arian rätt inne i insuget kring halsring och spjäll eller utan i tratten där pulsen ska reflekteras om man räknar bort bränslebiten som förgasaren måste klara?
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Spjällhus - size och typ

Inlägg av m00jons »

Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!
Jag har ett UNIK 50mm till B230 som du kan få köpa för 8 inkl. moms. Oanvänt och orört.

Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Skriv svar