740 tändproblem
Re: 740 tändproblem
Jag bytte låsbotten i bilen, och då slutade stiftet tända när jag hade plus direkt till spolen.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: 740 tändproblem
Nu ångrade jag mej, vi bytte låsbotten och den tänder ut ur spolen när vi har plus från batteriet direkt till plus på spolen
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
740 tändproblem
Går inte tändspolarna pluss via bränslepumpsrelät eller nåt sånt?
Mvh Max
Mvh Max
Re: 740 tändproblem
Jo det tror jag att dom gör, men vi har provat relät och det fungerade. Den har börjat skicka in bränsle i cylindrarna efter att vi rengjorde innuti spridarrelät som sitter på expansionskärlet. Tänder bara med direkt plus.maxn51 skrev:Går inte tändspolarna pluss via bränslepumpsrelät eller nåt sånt?
Mvh Max
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: 740 tändproblem
fortfarande ingen som har någon aning?
jag går bara runt och kliar mej i huvet här..
jag går bara runt och kliar mej i huvet här..
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: 740 tändproblem
Tändspolen får inte plus via bränslepumps reläet. Plus hämtas från 15R på tändlåset (blå/röd kabel) och säkras av med säkring 12 eller 13 i säkrings boxen och går sen genom två kontakt stycken vad jag kan se. Kabeln blir helblå efter säkringsboxen. Steg 1 bör vara att kolla att alla säkringar är hela och att det inte finns oxidation. Nästa steg borde bli att mäta och kolla så att ström finns direkt vid där kabeln kommer ut efter säkring. Finns ström där så söker man vidare kontakt för kontakt tills man hittar felet. Finns ingen ström, mät där strömmen kommer in i säkringsboxen (innan säkring). Om det inte finns ström där så får du mäta på 15R i tändlåset. Om det inte finns ström där heller får du mäta dig vidare på ingående ström till tändlåset 30 (konstant ström hämtad från plus plinten som sitter innanför handskfacket) finns ström in men inte ut kan du anta att låsbotten är kass.. Kolla även på undersidan av säkringsboxen så att ingen kabel hoppat loss (flatstift som ibland sitter väldigt dåligt) eller brunnit av, det händer ibland oxå.
Mvh
Mvh
740 tändproblem
Tog bort bättre svar över;)
Re: 740 tändproblem
Sån här hjälp gillar jag! Jag har nu följt kabeln tills den delar upp sig i två blåa kablar, den ena går ut till tändmodulen på vänster framskärm och den andra går till databoxen under ratten. Båda får ström (12 volt). Nu tog det lite stopp då jag inte vet hur jag ska fortsätta mätaMVA-Productions skrev:Tändspolen får inte plus via bränslepumps reläet. Plus hämtas från 15R på tändlåset (blå/röd kabel) och säkras av med säkring 12 eller 13 i säkrings boxen och går sen genom två kontakt stycken vad jag kan se. Kabeln blir helblå efter säkringsboxen. Steg 1 bör vara att kolla att alla säkringar är hela och att det inte finns oxidation. Nästa steg borde bli att mäta och kolla så att ström finns direkt vid där kabeln kommer ut efter säkring. Finns ström där så söker man vidare kontakt för kontakt tills man hittar felet. Finns ingen ström, mät där strömmen kommer in i säkringsboxen (innan säkring). Om det inte finns ström där så får du mäta på 15R i tändlåset. Om det inte finns ström där heller får du mäta dig vidare på ingående ström till tändlåset 30 (konstant ström hämtad från plus plinten som sitter innanför handskfacket) finns ström in men inte ut kan du anta att låsbotten är kass.. Kolla även på undersidan av säkringsboxen så att ingen kabel hoppat loss (flatstift som ibland sitter väldigt dåligt) eller brunnit av, det händer ibland oxå.
Mvh
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: 740 tändproblem
Men finns det 12v där är det ju bra då är det ju fel emellan där du mäter nu och tändspolen då börjar du närma dig felet:)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 740 tändproblem
Då skulle jag behöva lista ut vilken kabel ut från boxen som går mot spole eller hallgivaren jag behöver mäta på
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: 740 tändproblem
Dom går från säkring 12 i boxen va? Ska finnas en blå till på säkring 13 som går direkt till tändspolen. Men börja med att mäta att du har 12v på den blåa kabeln ända ute vid tändspolen med tändningen på, mät sen även när någon drar på starten. Finns 12v där i bägge fallen skulle jag nog testat att byta tändsteg.. Rör sig varvräknaren när du drar på starten?
Mvh
Mvh
Re: 740 tändproblem
Du lär nog skaffa ett kopplingsschema och börja utgå ifrån det istället för att gissa dig fram. Att bara planlöst byta saker hjälper ingenting som jag redan nämnt. Me dett schema är det ju en smal sak att se var det ska vara ström vid vilka tillfällen och inte minst var alla kablar går.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: 740 tändproblem
Kan bifoga elschema för både tändning och insprut senare under kvällen om du vill så har du lite att klura vidare på.
Mvh
Mvh
Re: 740 tändproblem
Gör gärna detMVA-Productions skrev:Kan bifoga elschema för både tändning och insprut senare under kvällen om du vill så har du lite att klura vidare på.
Mvh
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: 740 tändproblem
Nu har jag mätt till den blå kabeln till spolen, 12v med tändningen av och medan jag vevar är det 8-9 volt med det börjar bli dåligt med ström i batteriet. Men jag räknar med att 4 volt inte är så konstigt att det faller bort när man vevar.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm