JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Inlägg av Jesper Mäki »

Tjena, tänkte jag skulle slänga upp en tråd om mitt lilla e46 projekt så kanske jag kan få svar på diverse funderingar som dyker upp efter vägen. Bilen är då en e46 330i årsmodell 2000 som jag råkade få sug att köpa. Det började med blocketsurfande och att råka se en 330 för bra pris i Piteå. Inget mer med det just då men en vecka eller nåt senare fanns bilen ännu kvar och tankarna om turbo i en e46 330 hade snurrat i skallen. Passande nog skulle jag även passera Piteå så jag ringde, var och tittade och det blev affär.

Nån bild på bilen då.
Bild

Bild

Bild


Tanken är då turbokonvertering, ladda 0,8-1 bar och sikta på 400-450hk med ungefär denna setup:

Motor
- Renoverad M54B30
- Holset super hx40 #14
- hemmabyggt pulssplittat grenrör
- 60mm hks kopia wg
- 3" avgas
- 3" och 2,5" tryckrör
- 450x300x76 intercooler
- 50mm racedump från KL
- AEM dryflow filter

Bränsle och tändning
- Maxxecu Race med egenbyggd PnP adapterhärva
- VAG- spolar
- Ngk bcpr7es
- Walbro gst450
- Siemens deka 875cc spridare
- 3 ports MAC-ventil till laddtrycksstyrning

Drivlina
- 188 lamelldiff inmoddad i 330ins klump
- Renoverad bakvagn, alubussningar i bryggan, nya gummibussningar till diffen, ledlager i både övre och nedre bärarm
- Nya meyle HD länkarmar fram

När bilen väl var hemma städades och tvättades den lite och jag började forska lite i diverse missljud och fel, bilen har stått i ett år pga. tre anmärkningar på besiktning och senare körförbud.
- diffus ljusbild i ena strålkastaren, ljusregleringen funkade inte så jag misstänker det då reflektorn ser bra ut, fixat nu iallafall.
- airbaglampa, felkod rensad och inte kommit tillbaks ännu.
- rostiga bromsrör bak som måste bytas.
Har även klonk i bakvagn som nog beror på de flera bussningarna som är slut, den känns svajig i fram, troligen pga bakre bussningarna i båda länkarmar fram som är slut.
I övrigt verkar den vara i helt okej skick, inte farligt med rost, repig och sånt men blir nog bra efter polering. Fin invändigt skulle nog behöva ge skinnet lite kärlek bara. Importerad 2004 men väldigt väldokumenterad av de två tidigare ägarna i Sverige. Stämplar i serviceboken från Tyskland så de strax över 20 tusen milen verkar rätt rimliga i mina ögon.

Sedan rev ja bort fronten som för övrigt är nån slags m3 kopia och olackad då det tydligen dög för förra ägaren?? Lysena fick också hitta bort. Nån dag senare började jag med att plocka bort grenrören, trodde verkligen inte att det skulle gå men tillslut efter mycket micklande var de borta. Nu kunde grenrörsprojektering påbörjas. Använde kusins Holset h1e som testturbo då jag inte beställt min ännu, fick iallafall ihoppunktat avgas och turbofläns tillslut och kunde ta in dessa i garaget och börja med grenröret på en m50 på motorstativ.

Bild

Bild

Bild

Bild

Färdigpunkat efter ett antal test och grubblande, haft väldigt mycket hjälp av mina två kusiner. Vetetusan vad de hade blivit för nåt annars... :hihi:

Bild


Provat lite med en lånad intercooler med fel anslutningar

Bild

Bild

Testat grenrör på plats med h1e
Bild

Bild

Och med viss nervositet testades super40in... Som passade kanon! :thumbright:
Bild

Framifrån, här syns även motorfästet som kusin så snällt gjort åt mig! :thumbright:
Bild

Ungefär här är vi nu, har funderat lite på wg-placering och rördragning men inte mycket annat, beställt en del grejer och så. Nu är ju tanken som sagt att köra med Fekzenchip och att ha en till original DME att byta till vid besiktning. Detta pga att det blir billigare och för att jag tänkt försöka besikta bilen och vill slippa krångla med lysande lampor osv.
Dock har jag vissa funderingar kring besiktningen, bland annat dehär med katalysator, vad måste jag ha för nån katt för att klara avgaskraven för en ändå såpass "ny" bil? Hade tänkt göra ett rör att ersätta turbo och downpipe med, alltså som bultas i turboflänsen och då ha katalysator på detta rör som sen byts mot dp'n.

Bilen står utomhus och jag har bara möjlighet att ha in den tillfälligt så planen är att ta in den framöver och ta ur motor för att kunna renovera den när kylan och snön kommer. Men just nu ligger jag inlagd efter operation och kommer vara sjukskriven även framöver så förvänta er ingen jättehändelserik tråd. Sakta men långsamt som jag läste här nånstans!

Hoppas att det jag pysslar med intresserar nån iallafall! :)
Senast redigerad av Jesper Mäki den mån feb 17, 2020 8:15 pm, redigerad totalt 24 gång.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Elias_ »

snyggt hantverk med grenröret :)
ett tips ang motorn är att låta den vara oöppnad men byt till ARP bultar, av med ventilkåpan och byt en och en.
installera ett riktigt sprut istället, det här med chippade boxar är lite si och så, vill du ha en maskin som håller många somrar framöver så kör på ett riktigt sprut och E85.
en bekant åker en E36 med M54B30 + turbo ca 510 whp och den är hur driftsäker som helst. han har ett LINK sprut i sin men det spelar mindre roll vilket det är bara det är fullt justerbart.

Tips: tror att Link till och med har PNP boxar så då behöver du inte ens byta kabel piskan :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Elias_ skrev:snyggt hantverk med grenröret :)
ett tips ang motorn är att låta den vara oöppnad men byt till ARP bultar, av med ventilkåpan och byt en och en.
installera ett riktigt sprut istället, det här med chippade boxar är lite si och så, vill du ha en maskin som håller många somrar framöver så kör på ett riktigt sprut och E85.
en bekant åker en E36 med M54B30 + turbo ca 510 whp och den är hur driftsäker som helst. han har ett LINK sprut i sin men det spelar mindre roll vilket det är bara det är fullt justerbart.

Tips: tror att Link till och med har PNP boxar så då behöver du inte ens byta kabel piskan :thumbright:
Det blev ett lite speciellt rör dedär, trångt är det i dessa bilar.. :)

Ett ordentligt styrsystem hade ju känts bättre på många sätt men är som fundersam till att få ihop det med resten av elektroniken så att bilen är besiktningsbar. Allt elektroniskt jox som dessa bilar har som Ews osv. Inte riktigt hittat nån som byggt med riktigt sprut som inte "rensat ur bilen".
Någon som har erfarenhet av något sånt?

Link hade bara pnp till e36 vad jag kunde se på hemsidan deras :?
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Oskar Johansson »

Har du kollat om maxxecu eller ecumaster har en pnp?
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Oskar Johansson skrev:Har du kollat om maxxecu eller ecumaster har en pnp?
Verkar vara till m50 med och utan vanos som det finns till, mailat lite så får väl se.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av mattias »

Dubbel VANOS och e-gas ställer en del krav om man ska byta till eftermarknads-styrsystem.
Inte provat, men ECU Master har stöd för att snacka CAN bus mot instrumentpanelen på E46, så du får varvtal och andra signaler att fungera. Vad jag vet är det ingen som gör adapter-härva till ECU Master för E46 med M54.
Med andra styrsystem får man behålla original-ECU för att kunna behålla kommunikation mot instrumenteringen.

Har haft en mängd E46:or i navdynon, och det är lite struligt med lampor och grejer. Ska du köra annat styrsystem, se till att du tar över e-gasen också för det kan strula och original-styrenheten gör lite som den vill. Gas-svaret och känslan blir enormt förbättrad. På de äldre E46 med M54 har du vajer till pedalen, men den är inte direkt kopplad till spjäll-axeln, men det går bygga om och då kan man skippa e-gas om det är så man vill ha det.
Link har inte någon PnP (eller färdig adapter-härva) för den här motor-typen och karossen (vad jag vet) men ett Fury hade fungerat fint på den här motorn.

Duktigt att få plats med HX40 där nere, vill man så går det. ;)
Grenröret blev fint! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Just dedär med att det är så jäkla mycket tjafs ikring motor och bil då den är såpass "ny" ändå som gör att det känns enkelt att köra med originalboxen. Med mitt inte så höga effektmål känns det som att det skulle vara en snabb och enkel lösning men såklart vet jag ju inte hur bra det funkar. Ska forska lite i riktiga sprut och se vad som erbjuds iallafall, kan ju vara intressant info om inte annat. :)

Haha, jag får ju in nästan ett helt finger mellan kompressorhus och block.. Enormt med plats! :wink:
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Inte kunnat göra annat än fundera kring bilen, fick bilder på motorfästena som kusin gjort iallafall!

Industrikudddar och distans/excenter, originalkudde till höger.
Bild

Nya motorfästet till höger sida :thumbright:
Bild

Funderar på att köra med en 2,5" e5 godkänd standardkatt från dynotech som sedan sitter ihop med ett adapterrrör från turboflänsen och till 3" avgassystemet. Kommer detta gå igenom tror ni? Renar den tillräckligt? Sitter ju tre(?) kattar på dehär bilarna original (en på vardera grenrör å en på avgassystemet).
Grenröret tror jag inte kommer synas allt för mycket av när plasten sitter på plats.
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Hänt litegrann trots att bilen står ute och det varit kring 35- förra veckan. Dock inget jag själv kan ta åt mig äran för då jag är smått enbent å kryckburen just nu. Istället är det kusinerna jag har att tacka för detta.

Nåja det var iallafall wg'ns placering och rördragning som stod på schemat, för att få till detta måste grenrör å turbo ut och skruvas på plats i bilen. Downpipen punktades ihop (och råkade bli rostfri) för att få wg'ns placering klar. Hål i grenröret är gjort och det som återstår att göra är röret till wgn.
Jag har iallafall lyckats beställa luftfilter, soppapump och förstärkta meyle-bärarmar till fram, för att göra lite nytta! :roll:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

behövs det förstarkta bärarmar? hur är dom på 330xi?
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

DreRacing@ skrev:behövs det förstarkta bärarmar? hur är dom på 330xi?
Det är tillverkaren Meyle som har endel såkallade HD grejer som är förstärkta på olika sätt, tror det är kullederna som ska vara stabilare i domhär, beställde såna mest för att ja haft bra erfarenhet av meylegrejer annars :thumbright:
Xi'n har andra bärarmar men jag har ingen aning vad som skiljer.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av benkoilovikka »

Jasså bygger du också bil? Sånnahär "orginalprojekt" Gillar jag starkt! Sätter du största plasten under motorn så borde inte bessiktningen se att du har en turbo där ens, försök få ihop det med separat styrsystem, då kan du ju göra vad du vill med motorn sen!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

jag ska bygga en xi på samma sätt. jag tänker att anvanda original sprutet (MS43) med chip från fekzen.
då har man ju alla original funksjoner kvar. jag ser inte det stora problemet med det. ett sprut gjer ju ändå bara den soppan og tandvinkeln det är programmerad att gje. om har har en bredbandslambda og en knocksensor i bilen så skullen man ju vara på den säkra sidan
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

benkoilovikka skrev:Jasså bygger du också bil? Sånnahär "orginalprojekt" Gillar jag starkt! Sätter du största plasten under motorn så borde inte bessiktningen se att du har en turbo där ens, försök få ihop det med separat styrsystem, då kan du ju göra vad du vill med motorn sen!
Jo jajjemän, försöker iallafall! Största problemet är väl att ja inte har nå eget garage så kan bara ta in mindre grejer nu under vintern. Planen har varit att få ur motor å låda för att kunna ta in å riva isär motorn här framöver. Ja plasten där täcker väldigt mycket, är nog wastegaten som hamnar utanför men tänkte kanske göra nån egen plast/plåt där :wink:
Håller på att forska i dedär med styrsystem litegrann.
Grymt fin Chryslern din förresten, snuskigt genomarbetat elsystem också! Bara en eller två sniglar som saknas va? :wink:
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

DreRacing@ skrev:jag ska bygga en xi på samma sätt. jag tänker att anvanda original sprutet (MS43) med chip från fekzen.
då har man ju alla original funksjoner kvar. jag ser inte det stora problemet med det. ett sprut gjer ju ändå bara den soppan og tandvinkeln det är programmerad att gje. om har har en bredbandslambda og en knocksensor i bilen så skullen man ju vara på den säkra sidan
Ja jag funderar lite fram och tillbaka mellan fekzenchip och sprut. Får väl se vad det slutar med. Men det verkar som att fekzen gjort många liknande projekt och är kunnig på dehär styrsystemen. Verkar vara många i USA som kör ommappade ms42/ms43 har jag sett.
Kul med fler som bygger på e46!
Skriv svar