Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Jag har nog trott den varit färdig i flera år, sedan har man ändå häpnat av beundran över ytterligare förfining. :thumbright:

Fast jag gillar nog rodden lika mycket, kör du en byggtråd på den någonstans?
Japp :)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Äntligen har jag fått tag på fälgar med rätt ET :)
Rh zw1 splitfälgar 17" som är 8" nu och har perfekta ET60 dock kommer jag beställa nya yttre fälgbanor så att jag får 9" bak (och lite mera hylla :)och det är maximalt vad jag får in i hjulhusen och däcken blir 255/40/17 så då borde jag få lite bättre grepp nästa sommar.

Fälgarna jag har nu är 7,5"/17"jag kommer även att få lite bredare däck fram ,tidigare fick jag bara plats med 205 men nu blir det 225

Någon som har tipps på däck med bra grepp?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Elias_ »

toyo R888 däck kan jag rekommendera för både gata och bana, men även Kumho V70A är riktigt fina och klistriga men lämpar sig nog bäst på bana då dom är snäppet vassare än R888 i mitt tycke.

Annars har du ju budget däcket Federal 595 RSR som är mer som ett klistrigare sommardäck, absolut inte i samma kategori som de ovan.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Elias_ skrev:toyo R888 däck kan jag rekommendera för både gata och bana, men även Kumho V70A är riktigt fina och klistriga men lämpar sig nog bäst på bana då dom är snäppet vassare än R888 i mitt tycke.

Annars har du ju budget däcket Federal 595 RSR som är mer som ett klistrigare sommardäck, absolut inte i samma kategori som de ovan.
Elias_ skrev:toyo R888 däck kan jag rekommendera för både gata och bana, men även Kumho V70A är riktigt fina och klistriga men lämpar sig nog bäst på bana då dom är snäppet vassare än R888 i mitt tycke.

Annars har du ju budget däcket Federal 595 RSR som är mer som ett klistrigare sommardäck, absolut inte i samma kategori som de ovan.
Dom där toyo r888 är det sånna där r däck som måste värmas upp innan man använder dom för att få grepp eller är dom som vanliga däck fast bättre grepp?
Och vet du om det är jättedåligt grepp med dom när det är blött?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av fugazi »

Nej, inte jättedåligt.... INGET grepp! :hihi:
Funkar lika bra som sommardäck på snö...
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

fugazi skrev:Nej, inte jättedåligt.... INGET grepp! :hihi:
Funkar lika bra som sommardäck på snö...
Ok då blir det inte dom .jag kör ju bilen mest som bruksbil så jag vill ha bra vanliga sommardäck fast med maximalt grepp.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Yokohama AD08R är ett rätt vasst gatdäck, inte alls hopplöst i väta men greppar bra torrt. Vi kör dem på SDC5000-bilen och jag överväger starkt att sko Caprin med en uppsättning också. Nära R-däck som jag upplever det men ändå klart gatvänliga.

Det är inget utpräglat regndäck men det är inte alls som att köra Yokohama A048 ("riktiga" R-däck) i regn.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Det efterfrågades däck med bra grepp och svar därefter ;)

Federal 595 RSR fungerar kanon även i vått, åkte med sådana på gatan hela sommaren utan några konstigheter :thumbright:

Edit:

http://bennettteow.blogspot.se/2014/07/ ... nkang.html
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av bossrules »

fugazi skrev:Nej, inte jättedåligt.... INGET grepp! :hihi:
Funkar lika bra som sommardäck på snö...
R888 är alltså talanglösa då det kommer fullt med H2O från ovan??? Inte för att det har någon större betydelse för då lufsar man mest hem i sakta mak.

Har köpt en uppsättning R888 som ska provas nästa sommar. Fanns inga Federal i min dimension eller rättare sagt fanns nästan inga däck alls.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Kanon,nu har jag 2 modeller att välja på.
Federal kostar 1131kr på däckonline och Yokohama kostar 2282kr någon av dom två får det bli.
Federal var ju jäkligt billiga och Yokohama har ju sjukt snyggt däckmönster dessutom Bentley specifikationer och det borde ju vara bra,jag får se vilka det blir ska göra iordning och bredda fälgarna först.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

bossrules skrev:
fugazi skrev:Nej, inte jättedåligt.... INGET grepp! :hihi:
Funkar lika bra som sommardäck på snö...
R888 är alltså talanglösa då det kommer fullt med H2O från ovan??? Inte för att det har någon större betydelse för då lufsar man mest hem i sakta mak.

Har köpt en uppsättning R888 som ska provas nästa sommar. Fanns inga Federal i min dimension eller rättare sagt fanns nästan inga däck alls.
Det stämmer ju faktiskt men jag kanske är ute på långresa med fenan och då behöver jag grepp även när det regnar,det är ju en bruksbil vettu ingen räserbil.
Vad har du för dimensioner på däcken dina?
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av bossrules »

Ok. Ja min är ingen racerbil heller men jag vart sjukt less på att halka runt. Trodde att Michelin Pilot skulle vara något men ack nej. Så det fick bli R888 än fast dom hade dåligt betyg på väta. Jag har 265/35-18 fram och 315/30-18 bak.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

bossrules skrev:Ok. Ja min är ingen racerbil heller men jag vart sjukt less på att halka runt. Trodde att Michelin Pilot skulle vara något men ack nej. Så det fick bli R888 än fast dom hade dåligt betyg på väta. Jag har 265/35-18 fram och 315/30-18 bak.
Shit det var brett.coolt!
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av bossrules »

Jo tack det är som trångt åt alla håll och kanter.

Ett tips till alla är att leta däck på prisjakt. Hittar ibland däck där som är billigare än både Däckonline och Däckleader. Såg idag på prisjakt att Däck247 hade utförsäljning på vissa R888 så jag köpte två extra bakdäck.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Jarven »

:twisted: Sträckläst tråden, vilken sinnessjukt cool bil du har byggt dig, älskar den!
Skriv svar