Ventilfjädrar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

Tja! En enkel fråga för en del kanske, men när skall man ha hårdare fjädrar eller rent av dubbla? Och när används det shims? Jag har en 531 topp med en K-kam i.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjädrar

Inlägg av »

Kam profilen och vikten på ventil retainer tryckare osv avgör hur mycket man kan varva med ett vist fjäder tryck.
Tex kan man varva 6500 innan ventilsläpp och vill varva 10% mer så får man antingen montera 10% hårdare ventilfjädrar eller lätta ventil mekanismen 10% eller möjligen montera en kamaxel som öppnar och stänger ventilen mindre brutalt så det hänger med.
Men ska man ta det enkelt så allt org med standard kam eller någon vanlig omslipad trimkam räcker det för volvos org varvstopp vid ca 6000 varv kan gå lite mera men det är dumt då chansen mångdubblas att något går sönder om man regelbundet varvar till ventilsläpp.
Hårdare enkelfjädrar som monteras med allt annat standard räcker till ca 7000 varv säkert ksk 7500 varv med dom riktigt inshimsade för max tryck och med aluretainers och tunna ventiljusteringsbrickor.
Mera varv än så bör man ha dubbla fjädrar eller enkelfjädrar anpassade för det.
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

Okej! Tackar för svaret :thumbright:
Skriv svar