B230f behöver hjälp att vakna.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Tjena grabbar.

Behöver lite tips och råd från er.
Har varit fast i dieselträsket dom senaste 22 åren. 8)

Men nu blev suget efter många gamla minnen att turbokonvertera en bensinare är för stark för att låta bli..
Sist jag byggde turbo då vart det på en b20 med k-jet. (läs typ 25 år sedan)

Så , vad kan jag göra för en billig peng på min 12000 milar B230F ?
Det är en 240- 88a med LH2.2

Min tanke är att införskaffa FT stakar, 531 topp , A kam, 940 turbogrenrör, och 19t snurra.
Toppen kommer jag att bearbeta för lägre komp typ 7.5 eller 8 . Är det för lågt i dagens samhälle :lol: :lol:

Vad har ni för åsikter och tips.

Jag är nöjd om jag kan skrämma upp maskinen till 300 hästar.

Tacksam för hjälp.

// Packo - Dieselmaffian.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Vad gör du åt insprutningen?
Lh 2.2 är inget vidare bra insprut när det gäller turbo konvertering.
Ska du köra på Bensin så lägg dig på samma kompa som i en org turbomotor ungefär alt byt till sådana kolvar när du ändå byter vevstakar.
På e85 behöver du inte sänka kompan alls.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Har tänkt köra bensin.
Vill regga in bilen med utbytt motor till B230FT . Bilen kommer användas lite då och då på sommaren. Inget till race eller drift eller annat sådant.
Gubbakörning med bra möjligheter för omkörning :lol:
Vet ej om jag är fel på det men är det inte så att B230F med LH 2.2 har 8:0 i komp för att som Volvo skriver "kunna köras på 91 oktanigt bensin".
Så byta kolvar är rätt onödigt kan jag tycka även om man skulle behöva ner till 7:5 . Det kan ju ta i toppen. (det gjorde vi förr i tiden)

Kan man inte uppgradera 2.2 sprutet med större spridare som klara upp till 250-300 hästar ?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Kompförhållandet i en original b230 är kring 9,7-1 tror det var så högt som 10,3-1 på en b23 med plana kolvar (minns ej exakta värden på dom olika motormodellerna men det är lätt och googla fram)
I b230ft och fk är det däremot kring 8,5-1 med turbo kolvar med stor grop bara b21et som har lägre komp än så standard.
Ska du regga in bilen med b230ft måste du ha lh 2,4 insprutningen till den tillhörande katalysator mm och motorn får inte ändras från originalutförandet på något sätt det är bara bilar från 1975 eller äldre man får reggad in med modifierade/trimmade motorer därav en 75as 240 verkar vara värd sin vikt i guld snart...
Sen på lh 2,2 kan man byta spridare och lmm och få till bränslet hyfsat om man chippar boxen och har bbl och ställbar bränsletrycksregulator.
Däremot tändningen av modellen som finns i 240in finns inga chipp till och den finns inte i turbo utförande.
Vi turbo konverterade en 88as 230f för ca 5 år sedan med lite värre topp och kam (smått portad kompsänkt och en snäll Gl racing turbokam) med 250cc spridare gick den bra med ca 0,4 bars laddtryck senare med turbo chipp och spridare mm kunde trycket ställas upp till ca 0,6 över det blev det antingen spikningar eller en motor som knappt gick utan laddtryck och konstant glödande grenrör då tändkurvan inte kunde påverkas.
Efter 2 toppackningsras på 2 dagar med ca kilot i ladd med en kkk27 (ksk 250-270hk) byttes insprutningen ut och motorn blev helt plötsligt användbar.
Skulle säga att 170-180hk som motorn gav först var övre gränsen för att gå använda
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Pacman »

Smidda H-profil vevstakar är så billiga idag så hade du ändå tänkt köpa andra stakar och byta lager mm så köp lika gärna H-profil.

Kolvar får du antingen byta till B230FT eller köra E85. Visst kan man kompsänka med toppen men det är mindre jobb att bara byta kolvar. Finns gott om gamla originalkolvar i folks gömmor när de bytt till smidda.

Jag hade hellre valt en lite fräckare kamaxel, t.ex V, D eller K.

Insprutningssystem. Köp ett eftermarknadssystem och lägg tiden på att koppla in det och mappa, alternativt lämna bilen till någon som gör allt, dvs installerar och mappar.
Att få ett LH-2.2/2.4 att fungera tillfredsställande på 300hk är inte lätt! Det tar enormt med tid, pillande, justerande och en hel del frustration. Sen har vi det med tändningen med som ovan nämnde.
Med ett eftermarknadssystem är allt öppet att justera in.

Spridare är självklart. Många väljer de helgröna R-spridarna men få vet att S/V40 T4 grå Siemens spridare är nästan lika stora, och finns i drivor på skrotarna. Fyra sådana räcker precis till 300hk på bensin. Vill man ha marginal kan man höja bränsletrycket lite med en ställbar regulator.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av dsimila »

Exakt samma motor vi turbokonverterade ifjol. Vi laddade 0,85 bar, tyckte det räckte så. Rullade genom besikning med fina avgasvärden också. Tändningen är _FRISTÅENDE_ på lh 2.2, man kan köra brytarspetsar om man vill. Vi körde med orginal 240 datatändningen(ville ha kvar knacksensor) bytte bara fördelaren till en stummad b230a med dubbelverkande vakuumklocka och kopplade ur vakuumslangen som gick in i datatändboxen.
I övrigt kompsänkt 160 topp, -88a b230f, a-kam, original-lmm-i-3-tum-rör och orginal sugboxar. <1 liter per mil med 4 växlat på långfärd.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

dsimila skrev:Exakt samma motor vi turbokonverterade ifjol. Vi laddade 0,85 bar, tyckte det räckte så. Rullade genom besikning med fina avgasvärden också. Tändningen är _FRISTÅENDE_ på lh 2.2, man kan köra brytarspetsar om man vill. Vi körde med orginal 240 datatändningen(ville ha kvar knacksensor) bytte bara fördelaren till en stummad b230a med dubbelverkande vakuumklocka och kopplade ur vakuumslangen som gick in i datatändboxen.
I övrigt kompsänkt 160 topp, -88a b230f, a-kam, original-lmm-i-3-tum-rör och orginal sugboxar. <1 liter per mil med 4 växlat på långfärd.
Det är typ nåt sådant jag hade i åtanke.
Men med H-stakar eftersom dessa kan man tydligen få för rätt vettiga pengar. 895 KL-racing.
Tändningen är tänkt att köra den varianten som satt på B21ET, med dubbelriktad vakuum.

Vad har du uppnått för effekt i din setup ?
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

CÅ. Du har rätt . Jag läste på Wikipedia att dessa 88a med LH2.2 skall ha 8.0:1 i komp. Men där kan vem som helst skriva vad som helst.
Kompet på en sådan maskin som skall ligga på 9.8:1

Pacman. visst byta kolvar är smidigast att gå till väga , men jag kan tycka det är trevligare att få till ett bra förbränningsrum som är lite mer "rundad" i kanterna för att förebygga spikning bla.
Sen är det rätt kul att pilla lite i garaget på kvällarna :-)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av mauser240 »

Kanske framkom redan men B230F skall ha 9,7 i kompa och 9,3 med 531-topp. Behöver inte sänkas enligt mig bara man har koll på motorstyrningen.
//MartinL
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av dsimila »

Effekt vet jag inte men den kändes piggare än en 940ltt på samma ladd. Inga konstigheter alls vid körning, bra vakuum vid cruise och bra gassvar. Och gick genom avgastesten på besiktningen med turbon bortplockad, dvs lambdaregleringen fungerade som den skall trots 330cc spridare.
OBS! Använd inte bränsletrycksregulatorn som sitter på den motorn, den är 2,5 bar istället för vanliga 3 bar.

Ang. kompressionen så tycker jag det är bra med lite marginal, iaf om man vill experimentera med egna hopkok.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

här fins lite tips på min hemsida http://www.swedishracingmotors.com/b230-8v.html

mvh jens
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Johan Lindberg »

Jag skulle göra tvärtom, köpa ett riktigt sprut och byta toppackning å vara nöjd med det för den effekten bör det räcka långt.
Skall du regga så stoppa i den som den är först å byt sprut sen, en snygg installation och bra mappat så har du troligen inga problem med besiktning.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Tack för tips och läsning.

Är rätt införstådd med principen. Det jag däremot hat lite svårt för det är detta moderna sprutet. ( Ni skrattar nu och tycker... är han dum i skallen, vadå modern !?! )
Hur som, är det inte så att om jag fibblar med större spridare och motstånd och lmm så kommer lambda lampan att lysa när värdena ballar ur och då gå in i nåt "limp" mode ?
Sen har jag även kontaktat min gamla lärare från AMU när jag pluggade till bil-el. typ på slutet av 80 talet.
Han tycker att jag skall hitta en box som är från en LH2.2 utan lambda, för då är det mycket lättare att "lura" systemet.

Många olika varianter.....

Jag vill inte byta sprut och klydda med massa el och kablar. Sen om det blir 210 hästar eller 280 det känns som det kvittar. Bara det blir en trevlig bil med bättre drag än mina tidigare byggen med Diesel maskiner.
Min sist byggda 240a 78a med 1.9 TD gick att skrämma upp från original 75 pollar till så pass mycket att jag körde lätt ifrån polarens Volvo 940 fulltryckare med chip.

Om man inte kan lyckas med detta utan att byta sprut då är det lika bra att stoppa ner en dieselsnurra igen. :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

att åka med chippade ombyggda boxar är som att köra enduro cross i skogen med förbundna ögon det kan gå bra korta stunder men ganska snart så står det ett träd framför en :lol:

bunkra upp med kolvar, toppackningar och stakar :wink:

inte speciellt svårt att få ett sjusterbart EFI system att fungera i dag om man bara får lite hjälp i börgan. det öppnas helt nya dörrar till effekt och driftsäkerhet och fin körbarhet. jag är ganska kass på datorer och sånt men är man bara lite intreserad så lär man sig rätt fort och det är kul!

jag skulle hellre välja en motor med preppad tryck su förgasare och brytarspets tändning i fördelaren än ett 2.2 eller likande. har man bara en BB lamda och en tändlampa så kan det fungera ok vid lägre effkter och man vet tändpunkt och lamda och det vet man oftast inget om på ett orginal insprut.

mvh jens
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Lite glada nyheter.
Har prata med min granne. Är involverad i bilprovning.
Det kvittar vad jag har för sprut på min bil. Det är en 88a. Högst 3.5 i CO sen skiter han i resten.
Och då ställde jag frågan till han om K-jet.
Svaret var detsamma , "jag bryr mig inte så länge Co är på max 3.5.

Jag har ett komplett K-jet från en merca V8 liggandes.
Smidigt och enkelt. Inga sladdar så jag slipper återuppliva min el-allergi :thumbright:

Så, Plocka bort toppen och ta den till jobbet för bearbetning av spridarhål.
Byt bränslepump så det klarar ge rätt tryck.
H - profilstakar.
940 turbogrenrör
19t snurra
Intercooler.
Eventuellt vattensprut.

Det borde fungera rätt bra. Vad har ni för åsikter om detta ?
Skriv svar