Immobilizer Hyundai Tucson

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Ställde frågan på ett Hyundaiforum men kunskapsnivån där verkar vara mer av arten "hur byter man den här glödlampan" så jag tänkte testa här oxå


Köpte en Tucson billigt av en bekant. Som många andra Hyundaier (vad det verkar när man googlar) så lider den av startproblem...

Har varit ett intermittent problem, dvs den har inte alltid tänt "bil med nyckel" (immobilizer) lampan men det har löst sig med att försöka några gånger.
Men nu när den blev helt ostartbar så lessnade ägaren och sålde den till mig.

När man stoppar i nyckeln i tändningslåset och vrider på den så ska ju (om jag fattat det hela rätt) indikatorn med bil och nyckel lysa, det gör den inte.
Känns ju osannolikt att bägge nycklarnas chip skulle lägga av samtidigt. Och en felande ECU/Immobilizer styrbox brukar ju inte direkt fungera sämre och sämre utan det brukar ju vara lite mer digitalt, antingen eller..

Det jag gjort hittils är:
Kollat felkoder, inga som går att läsa ut med en vanlig OBD2 - ELM327 grunka..
Testat med bägge nycklarna + fjärrkontroller/låst upp manuellt
Ta av batteriet i en halvtimme och sedan testat om det får kontakt - funkade inte.
Tagit isär kontakten till immobilizer antennen några gånger (ren och fin, ingen oxid) - funkade inte
Knackat på antennen - funkade inte.
Säkerställt funktion hos microbrytaren som känner av att det är en nyckel i tändningslåset.
Gått över säkringar och kollat så att alla är hela.
- Bytt till en ny antenn. Den gamla låg på ca 6ohm, den nya på ~10ohm. Löste dock inte felet.

Prövade mäta signalen till antennen, men den är nog för kort puls för att funka att mäta med en vanlig multimeter utan kräver nog oscilloskop, blinkar till typ 1V och återgår till 0.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av turb00le »

Kolla lite på ecuconnections.com

Sent fra min S30 via Tapatalk
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av youask »

Lägg än oring bakom immlbilzer ringer som sitter runt tändningslåset så den kommer närmare nyckeln. Annars kan faktiskt vevaxelgivare felkoda på immlbilzer

Skickat från min E5823 via Tapatalk
10.01@233kmh. Gatevo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Problemet är väl att jag inte får några felkoder alls.
Har testat att ha ringen löst så den går att skjuta närmare nyckeln , och även att ta loss den och lägga nyckel nr2 på ringen med den andra i tändningslåset.
Inget av alternativen gjorde någon skillnad.
Tvivlar på att det är vevaxelgivaren då, om jag nu inte fattat helt fel, immobilizer lampan ska tändas direkt när man vrider på nyckeln.
Verkar ju vara vanligt med vev/kamaxelgivarstrul på dessa, men då brukar de väl starta och stanna. Denna tänder inte ens.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av jonas landin »

Det är alltså så att lampan ska lysa när det är ok å starta??

Bytte till mig en accent -04 till frugan (hon kallar den hundbaj accident),

Igår vägrade den starta, inte ett klick på starten, men det går å rulla igång den!

Nyckellampan lyser på tändning men slocknar när den startar(på rull).

Start lr immobilizer??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Så har jag förstått det iallafall. Att den ska tändas när man vrider och ifall den blinkar indikerar den fel.
Ska läsa igenom instruktionsbok när jag kommer hem.
Vad är skillnaden mellan immobilizer och startspärr, trodde det ena var en svensk benämning på det andra
Den har då larm, fjärrlås, startspärr och en låda under instrumentpanelen som det står immobilizer på
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av alfi »

Vissa japanska bilar brukar ju ha en givare på kopplingspedalen,vet inte hur det är på Tucson dock. Det är inte så lätt att den slutat fungera? Har själv bara skruva europabilar men då får man ju alltid ut någon felkod om startspärren strular
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av jonas landin »

På min va de iaf startmotorn som gett upp(grova kabeln från solenoiden in i starten hade ärjat av), så det löste sig med en bit kabel å lite jävlaranamma!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

alfi skrev:Vissa japanska bilar brukar ju ha en givare på kopplingspedalen,vet inte hur det är på Tucson dock. Det är inte så lätt att den slutat fungera? Har själv bara skruva europabilar men då får man ju alltid ut någon felkod om startspärren strular
Med automatlåda så tror jag inte på den teorin :-)

Kanske det skulle vara någon felkod ifall man hade någon riktig avläsningsutrustning, men de är ju så satans dyra till kia/hyundai..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av Perka »

Om du har en liten box som sitter fast med en M6 bult och har ett litet vitt kontaktstycke så ta isär boxen och plocka ur kretskortet och kontrollera lödningarna till stiften som går ut till kontakten. Har varit med om många såna där boxar på Hyundai där lödningarna vara för dåliga och när man har förbättrat lödningarna så har det fungerat.

Har du lödkolv och kunskap så är det ju värt att prova, kan inte garantera att det är felet i ditt fall men det låter precis som det iaf. Jobbade förut på en Hyundai verkstad i 7år så jag kan säga att det va en del problem med immobilizer på hyundaierna mellan 96-09
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Om det står immobilizer på boxen så ha jag en sådan.
Klart värt att undersöka!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Perka skrev:Om du har en liten box som sitter fast med en M6 bult och har ett litet vitt kontaktstycke så ta isär boxen och plocka ur kretskortet och kontrollera lödningarna till stiften som går ut till kontakten. Har varit med om många såna där boxar på Hyundai där lödningarna vara för dåliga och när man har förbättrat lödningarna så har det fungerat.

Har du lödkolv och kunskap så är det ju värt att prova, kan inte garantera att det är felet i ditt fall men det låter precis som det iaf. Jobbade förut på en Hyundai verkstad i 7år så jag kan säga att det va en del problem med immobilizer på hyundaierna mellan 96-09
Hade ur en liten box som det står immobilizer på, med två vita kontakter, en liten och en större.
Gick över lödningarna på kortet men blev ingen skillnad.

Eller någon skillnad har det blivit, går inte att låsa bilen på fjärren med en nyckel i tändningslåset. Kan inte svära på det men har för mig att det gick tidigare
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Immobilizer Hyundai Tucson

Inlägg av The »

Äntligen haft tid att kolla lite på detta.
Beställde hem en FTDI USB - OBD2 kabel så jag kunde köra cascade och emulera Hyundai Hi-Scan och kolla märkesspecifika felkoder.
Visade sig att Immoboxen verkade må alldeles förträffligt bra men gav en felkod på ECM kommunikationen.

Hittade även en riktig verkstadshandbok på manuals.com vilket gjorde livet (eller iallafall felsökningen lite lättare).
Så efter att ha mätt upp allt som går att mäta kring immobilizern så kunde jag konstatera att det var fan inget fel på den.

Började nysta i spåret på ecm kommunikationen istället och tillslut hittade jag att 2 av de typ 100 kablarna till huvudboxen som ska ha ström (+) när tändningen är på inte hade det.
Nystade vidare och visar sig att "main relay" i säkringsdosan under huven har kabelbrott till jord för reläets styrström.

Bytte ut relät mot en kabelstump med två flatstift och ta mig fasen, bilen funkar.

Så nu är det bara kvar att hitta var kabeln är paj..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar