Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Wiktor!
Det händer ju inget i garaget, annat än att jag ibland dricker kaffe med hyresvärden. Därför är det glest mellan uppdateringarna...

Love!
Det finns nu en motorhylla i garaget där alla delar står. Du är välkommen, men behåll byxorna på!

Lillen!
Ja, säg det. Den är redan betald, så det är inte för den skull... Det kan bero på många olika saker som jag inte har koll på... Trist är det i alla fall.

Hasse!
Vi har en speciell avdelning på hispan här uppe för gamla avdankade räserförare.


Som terapi åkte jag till garaget för några dagar sedan. Tänkte byta medbringare, men då jag drog muttern till medbringaren i botten fanns fortfarande spel. Det visade sig att man var tvungen att ha en bricka i botten på medbringaren...

Bild
Efter ett samtal med leverantören av medbringaren medgav denna att ett behov av bricka föreligger, varför två såna nu skickats till mig.

Bild
Har roat mig med att paketera delarna till motorn. Här är några grejer från ett företag som heter Cat Cams. Vet inte om man ska kamma katter med dom eller om det är något till katalysatorn...

Bild
Började passa in balkarna som måste sitta i bilen...

Bild
Hittade några onödiga bitar som var fastsvetsade på dom...

Bild
Naturligtvis kan ingen med tvångstankar låta sånt passera så....

Bild
Lyckan är total!

Bild
Till min stora förtret konstaterade jag att golvet i bilen gett vika. Måste bero på den där fetknoppen som klättrar in och ut i bilen hela tiden...

Bild
Med nöd och näppe lyckades jag åla mig in under bilen. Har pallbockar som är bara 525 mm höga, så en kraftkarl som jag har således stora svårigheter att komma under. Väl under bilen var det bara att trycka upp golvet. Nästa gång tar jag domkraften, för det var svårt att komma upp från golvet då jag var klar....
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Det var måhända ingen dam på besök iförd kjol så att det var därför det var svårt att komma upp? ;) ;)

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Den enda som besöker mig i garaget är hyresvärden. Ibland undrar man var alla kompisar håller hus? Hemma ringer det på dörren en gång per år. Det är då Jehovas vittnen gör sin årliga kampanj...


Bild
Fick några ringar med posten idag. -Dom är ju för klena för min tänkte jag! Kollade på försändelsen och insåg att det var delar till bilen, så det blev en sväng till garaget...

Bild

Bild
Ställde in momentnyckeln på 200 Nm efter lite googlande och vips var det klart..
Där du har seglat, där har jag rott!
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av turbodart »

Vaddå,bricka i stål...og utan hålborrning?
Daniel Krüger
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Daniel!
Håller med om att det är lite simpelt med vanligt stål, även om hålet i mitten var större än det hade behövt vara.

Den här dagen har innehållit det mesta utom framsteg. Tanken var att tillverka ett fäste för bränsletanken. Började med att lägga mig under bilen och "go wild" med rondellen. Detta resulterade i att skivan exploderade. Spottade ut resterna av skivan och hängde dit en ny. Lyckades kapa upp ett hål i baksätet i alla fall. Efter lite mätande insåg jag att tanken skulle ta i mellanaxeln, så jag jackade lite i rambenet bak och masserade lite med hammaren. Då jacken skulle svetsas ihop noterade jag att det uppstått ett läckage i regulatorn på svetsen. Då klockan var 16:30, var det bara att rappa på till Biltema. Lyckades hitta en ny regulator där och blåste till garaget för att provsvetsa lite. Den funkade bra på provbiten, men då jag skulle svetsa i rambenet liknade det tomtebloss. Tur att jag hade lamellskivor, för dessa behövdes verkligen idag.

Bild
Hålet kapades upp ytterligare och då jag mätte hur högt upp tanken skulle monteras (tankens lägsta del måste sitta 80 mm högre än golvets lägsta del), konstaterade jag att rören till störtbågen kommer vara i vägen. Utöver det har jag slut på plåt med en mm tjocklek. Det finns både aluminium och titan, men vanlig sketen bonnplåt är slut.

Bild
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Stora verktyg är alltid uppskattat.

Bild
Ungefär...

Bild
...så här!
Där du har seglat, där har jag rott!
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Amders »

Nu är du verkligen värd en, eller två, eller ......
Bild
Anders J
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Wikimoe »

Sedärja!
Hur långt bort är du innan du kan blaska lite motivationshöjande färg på karossen?
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Amders!
Ibland vill man lyxa till det lite...

Wiktor!
Egentligen skulle jag kunna göra det så snart jag är klar med tankarrangemanget, men då får jag pensla i där jag kommer svetsa. Det handlar i så fall om fästen till växellådan samt några fästen för kylare och tankningsanslutningar. Måste förresten limma fast taket också.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Har grejat lite...
Det fäste jag punktat fast på plåten ska hålla den läckra vacuumsugna kolfibergrejen jag köpt.

Bild
Det var inte lätt att få på plåten över röret, men efter några tips från en trollkarl jag känner så löste det sig.
Skulle ha gjort en framsida till arrangemanget också, men jag blev hungrig och less, så jag åkte hem.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Planen för aftonen var att byta bromsbelägg på min personbil. Dockvisade det sig att det milda vädret hade förvandlat nedfarten till garaget till en isgata. Insåg att jag aldrig skulle kunna böka upp en domkraft från garaget, så bromsplanerna kasserades. Istället kapade jag ur en liten bit av plåten jag hämtade i fredags...

Bild
Den tog jag och åkte till jobbet med. På verkstaden står nämligen en bockmaskin som jag fick låna. Med denna plåt kommer jag nu kunna svetsa klart tankarrangemanget och raskt kasta mig över andra göromål...som städning t ex.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Kvällen inleddes med att jag skulle byta bromsar på surdieseln som fraktar mig till och från jobbet. I våras gnällde dom på besiktningen att beläggen var dåliga och nu hade jag fått en massa skrapljud från bromsarna, så nu var det bråttom. Dessvärre visade det sig vara ungefär hälften kvar på klossarna, så det var bara något skit som kommit i kläm. Nu är jag extremt lat, så jag bytte skiten då jag ändå höll på...
Efter det var jag ivrig som f...n att kolla den där plåten, så jag blåste till garaget en snabbis.

Bild
Punktat lite...

Bild

Bild

Bild
Tvungen att testa lite med baljan också...

Bild
Kan funka om jag jackar ur ena hörnet lite för röret till bågen...
Gissa om jag har ätit glass ikväll?
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Gissar att det blev en del glass.... :thumbright:
Du var väl sponnsad på det.... :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Är det inte konstigt, för även om man har frysen full med glass hemma, så köper man mer om det skulle vara extrapris på affären...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har svetsat lite på den där lådan för tanken.. Det är lite svetsning kvar, samt att få fast nåra mutterstycken att bulta baljan i underifrån. Baljan måste friseras till lite också, för den passar inget vidare i hålet. Annars blev höjden på lådan rätt ok. Lådan slog sig lite då jag gick för våldsamt fram med svetsen, men det syns ju inte i 200 km/h...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Wikimoe »

Baljan blir klar nästa helg då, och sen blir det lack i mellandagarna så du kan torrköra med finskorna och kavajen på nyår!
Wiktor Danielsson
Skriv svar