B230 sugis

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

B230 sugis

Inlägg av kimjonsson »

Tjenare har gått i tankarna på en b230 sugis efter turbo bilen är klar. Vet nån ett ca pris på att få en sugis till ca 200-220 hk? :)
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 sugis

Inlägg av »

Det beror på hur mycket du köper nytt och hur mycket du kan göra själv.
Ska den gå med förgasare eller insprut.
Ska Bottendelen göras seriöst eller bara köra på en oöppnad standardbottendel osv.
Vilket som bör du ha 48er om du ska köra förgasare en vettig topp och det duger inte med vilken omslipad folkrace kam som helst (det går med omslipade kammar men inte med vilken som helst direkt)
Jag har medverkat till en 194hk b230 som kostade ca 10k i byggkostnad då mycket kunde göras själv (tex allt topplock jobb utom planingen gjordes själv)
Och såg jarmo skrev om kring 30k för en 230-240hk b230 med original botten båda dom motorerna är nog svåra att slå effekt/pris på om man inte hittar billiga begagnade grejer.
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: B230 sugis

Inlägg av kimjonsson »

30k för så där mkt var ju inte mkt?? tänkte mig väl dubbla 48:or, extraktorgrenrör, 531 topp som porta och planas sen byta kam större ventiler m.m och kanske göra något mer med toppen, ställbart kamdrev med lite mer små tjaffs, kam tänkte jag byta men vet ej till vilken ännu. Tips på nån kam eller någon omslipad? Funderade även på om man skulle skaffa H-profilsstakar, Marin-vev, högflödes oljepump och bredremskit?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 sugis

Inlägg av »

Nä 30k för 230hk är inte mycket men skrev ju också att det var svårslagen effekt/utlagda pengar.
Sen så en borrad underdel med nya kolvar mm ger mer effekt men inte mycket mera om man gämför priset men livslängden kan bli bra mycket bättre.
Då det gäller kamaxlar finns det många som fungerar men dom flesta omslipade sk folkrace kammarna går bort om man ska mycket över 200.
Men budget och motorns användningsområde måste ju styra där.
Ska du ha en marinvev skulle jag nog gått på 50er direkt och satsat på kring 230hk iaf om motorn ska vara mera åt busbilshållet än nått som ska gå till och från jobbet varje dag.
Den effekten tar man ut med 46/38 ventiler och liknande pris på kam ventilfjädrar mm om man inte gör allt riktigt snikigt så en topp mm för 230hk blir inte mycket dyrare än en för 210 då bara portningstiden skiljer.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230 sugis

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag kan bygga en B230 med 200+ hk för ca 55000 kr
Mvh Jonas E
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 sugis

Inlägg av »

Det lät däremot inte billigt alls beroende på vad 200+ är och vilka delar den byggs på.
Är 200+ typ 240-250 så är det inte farligt men är det 205 är det ju riktigt dyrt då bör det ju gå halvera med en original betonad underdel om ägaren själv kan skruva.
Men allt beror ju också på vad man kan göra själv vill man lämna sin bil hos nån sen bara den hämta den med en nybyggd bänkad 200+ motor betala och köra hem blir ju priset ett annat än om man kan göra allt själv som går med vanliga verktyg.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230 sugis

Inlägg av Jonas Enderlein »

Kunden lämnar en std motor med 531topp, hämtar en nybygd ihopmonterad motor som är borrad strokad till ca 2450cc med bla portad topp Dellorto 48or, extraktor, hel balanserd, ny oljepump, ny vattenpump, mm. Effekt 200+hk mao toppeffekt minst 200,5 hk men den kan lämna 220 hk med.
Mvh Jonas E
Skriv svar