Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Här kommer bild på fästet till brandsläckaren. Inte det vackraste jag skapat men den håller brandsläckaren. Kommer sitta framför passagerarstolen.
Bild

Så detta kommer man se utav den när den är monterad.
Bild

Även börjat förbereda inför besiktning, tänke byta till en mindre ljuddämpare men garagepolaren tyckte jag skulle bygga en strypning i min befintliga istället. Så det blev det.
Den är lite väl ambitiöst byggd men jag passade på att öva lite svarv och TIG under tiden jag byggde :)
Bild

Röret är 25mm (1-tum) invändigt och har massa 8mm hål på varje sida. Gavlarna på lilla röret är stängda så avgaserna måste ta en jobbig väg in och ut genom röret. Hela apparaten sitter skruvad med 2st M8 i slutröret på avgassystemet.
Bild

Monterad.
Bild

Här är en gammal suddig bild på slutröret. som ni ser är det vinklat mot dämparen, därav vinkeln på strypningen.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av David Herbertsson »

Gott att det går framåt, när siktar du på att få den besiktigad?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Att sätta och missa tidsplaner gör man på jobbet så privat får det ta den tid det tar. Men nu när det är så nära blir det extra roligt att meka och det går snabbt framåt.

Efter att den kommer ut på gatan , förhoppningsvis om några veckor, så skall det bara mappas och på med en baklucka, har en rostig utan gångjärn liggande sen blir det besiktning.
Med stor reservation för allt oväntat som kan behöva ändras/byggas om/byggas nytt när man väl börjar köra lite...
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Ljuddämparinsatsen funkade bra, blev betydligt tystare men fortfarande skönt brum. Satt dit drivaxlarna och de nyrenoverade bromsarna. Hade missat att lägga på något oljigt innanför damasken så det hade ytrostat lite. Nu kletade jag på lite olja så att det inte rostar. Luftade bromsarna och fick ut massa gammal äcklig olja. Nu ska det förhoppningsvis funka som det är tänkt.

Brandsläckarfästet passade inte alls. När man ska dra ur brandsläckaren så tar den i stolen. Får bygga nytt och rätt. Kastade i stolarna också. Missade vattenröret under bilen med någon mm när jag borrade uppifrån. Man ska nog kolla vad som är på andra sidan när man borrar :) Tog ut den i solen och provstartade, gick dåligt, verkade inte tända på alla 4 så jag skruvade ur tändstiftet. Lyckades sabba porslinet. Tändstift till en gammal volvomotor är inget som varken Statoil eller OKQ8 har i sitt sortiment och missade biltema med 10 minuter. Får bli nya tag i veckan......

Här kommer i alla fall lite bilder på bilen i solen eftersom jag var alldeles för taggad på provkörning så hann jag inte med att fota något annat :)
Bild

Och bakifrån med sidorutorna fram i sommarläge.
Bild

Och stolarna på plats.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Falkenrejsing »

Jävligt häftig bil, kul bygge när de flesta knåpar med bubblor.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Köpte nya tändstift på mekonomen. 0,7-0,8mm i gap är det bra? Stoppade i och den gick rent direkt. En tändkabel var lite lös så det är antagligen mer troligt att det var felet än tändstiften. Har mappat tomgång på gården, kommer bli mycket mecklande i Megatune framöver. Passade på att gasa lite på gården också :) :) :) Detta leendet går inte bort på flera veckor.

https://youtu.be/ONQr5byPS9E
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Gasat på gården, film

Inlägg av Steve »

Bara att boka besiktning då? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Gasat på gården, film

Inlägg av mekluuba »

Tyvärr ingen besiktning ännu. Har en del kvar på listan men efter semester och ett elcykelbygge så är det dags att ge på folkan igen... typ.
(Byggtråd cykeln: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=82552)

Köpte en banbil på släp tillsammans med Tobias, en kollega. En Toyota Celica -82 med bästa motorn, alltså Volvo B230 :) Tänkt att leka av oss lite under nästa år och förhoppningsvis kanske hinna med nått köra även i år. Bilen var i schysst skick. Visst fulmek här och var som skall fixas till. I övrigt bara byta alla oljor och vätskor eftersom den stått oservat ganska länge, sen tuta och köra.
Bild
Glad Tobias under inspektionskvällen...

Bild
2st bilar med B230.

Bild
Lite hänt med folkan också. Blästrat rosthål och skruvhål på bakluckan.

Bild
Köpt försänkta hoodpins som jag tänkte försöka få dit. Har lagt ner gångjärnsprojektet. Detta sparar plats och är lätt att bygga om om det skulle behövas någon gång t.ex. om någon får för sig att turbokonvertera :)

Bild
Måttat och gjort "ritningar" på saker som behöver tillverkas.

Bild
Även mekat lite med spaken som kändes trög. Hittade massa bös kring kulan som sitter på spaken och i hålet den sitter i. Gjorde rent, mosade i massa universalfett och skruvade ihop. Visade sig att back-knappen fungerade nu också.

Även en tur till tappen för att tanka folkan lyckades jag med idag. Fått tomgången hyffsad, den vill ha ganska fet blandning för att inte vara orolig ca 12,5 i AFR, lambda 0,85. Provade lite låglast också. Får massa tips från Fredrik i garaget men vill göra så mycket som möjligt själv för att lära mig.
Den gör hopp ibland på tomgång. Har tagit logg men glömde mapp-datorn i garaget. Funderar på om det är insugstempen som spökar. Den hoppar i steg om 4 grader, nån som har koll på hur mycket MS kompenserar för det?

Alltså, insugstempen hoppar från 21grader till 17 grader. Därefter begär MS ca 3ms dutycycle från spridarna istället för ca 1,5ms som det var när den låg stabilt. Detta gör att bilen tappar lite i varv och därefter varvar upp lite innan går tillbaka till normalt igen.

Ska gräva vidare i loggen imorrn och se om det även är nån annan signal jag ska kolla efter? tips?

Ha de gött!
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Kollat loggen och lekt lite med bilen idag också. Helt sjukt kul när man bara kan åka dit och vrida på nyckeln och den startar.
Ändrade crank enrichment till 3ms vid varmstart, hoppar igång direkt varje gång. Har 8ms på kallstart.

Felet igår visade sig vara att jag inte nollat AccelEnrichment utan ställt alla värden till 1,6 vilket var i botten av skalan då.
Så ibland hoppar TPS-signalen ett steg och eftersom det sker så snabbt så reagerar systemet och tror det är avsiktligt gaspådrag.
Nollade AccelEnrichment helt och hoppas att den ska gå bättre imorrn...

Bild
Megalogviewer. Magiskt bra program måste jag tillägga, enkelt och intuitivt. Har ringat in var man ser felet jag hittade.
(Tändningen inte inkopplad så den kan ni ignorera)

Har läst runt en del, har jag fattat rätt att detta är förfarandet vid mappning?
1. mappa in tomgång och några olika varvtal olastat. AFR 12-14
2. mappa steady state låglast. AFR 13-14
3. mappa steady state höglast. AFR 12-13
4. mappa långsamma svep på t.ex. högsta växeln.
5. mappa snabba svep med AccelEnrichment.
6. mappa kallstarter om nödvändigt.
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Det går framåt. Sakta men säkert. Har Fixat en del med volvoyotan som den numera heter. Bytt lite slangar, alla oljor och vätskor samt köpt stolar och bälten som skall monteras m.m.
Bild
Mock-up på övre hållarna till huven. Blev skräp, kom inte ner tillräckligt långt så jag fick göra nya...

Bild
Sågade till några bitar i kallsågen, borrade och slipade rundning i bandslipen.

Bild
Borra i fräsen på jobbet. Robban på jobbet har gjort ett sjukt smart mothåll som kan kan nolla koordinatsystemet mot. Smidigt när man gör flera likadana bitar.

Bild
Fräsa upp långhål.

Bild
Bocka i pressen.

Bild
Grundade och målade. Provmontering gjord men missade att fota just dessa in action...

Bild
Kört av bakluckan med krull, dammigt värre, snyggt blev det inte heller. Har även gått igenom nästan hela hålsågssortimentet för att göra hål för huvfästena jag klickade hem från internetz.

Bild
1 st bromscylinder som inte ville släppa trycket på frambromsarna.

Bild
1 st blästrad, målad och honad cylinder med nya tätningar och packningar som förhoppningsvis vill släppa trycket på frambromsarna :)

Sist och minst klickade jag hem en vattentempgivare till min VDO-mätare eftersom den inte var kompatibel med biltemas skräp.
Bild
Svarvat en hylsa i aluminium som jag ska svetsa på termostathuset tänkte jag. Köpte bästa gängan 5/8" UNF. En snäll jobbarkompis hade en sån gängtapp hemma...

Det var det för denna gången.
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av MrPete »

Varför kör du inte tunerstudio istället för megatune? Mkt trevligare miljö tycker iaf jag.. sen har man autotune som generar en hyffsad map som blir bättre o bättre ju mer man kör.. men man får se till att den inte kan göra för stora ändringar och ha nån som sitter med datorn och sparar vid jämna mellanrum. Kul projekt hur som helst :-)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

MrPete: Var jag som skrev fel. Det är Tunerstudio jag använder :) Tack, jag tycker det är kul att hålla på i lagom långsamt tempo.

Fixat bakluckan :) eller rättare sagt, Emil photoshoppade lite snabbt för att se hur det kan se ut färdigt. Tack Emil.
Bild
Photoshop.

Bild
Nya bromsslangar fram som löste alla problem med att frambromsarna satte sig - Great success!

Bild
Börjat cadda på fronten också... där luften till kylet skall in. (Sorry för kamera-screenshot)

Bild
Med hålboddad ram för försänkta M6.

Bild
Och här skall det sitta.

Bild
Köpt hem fläktar för att sätta i motorrummet, en som suger in luft och en som trycker ut. Planen är att ta luften in och ut genom bakluckan. Kommer blåsa kall luft utifrån mot luftfiltret. Eftersom motorrummet inte har så mycket luftning i övrigt så kan det vara skönt att kunna efterköra fläkt om man gasat på nån gång.

Bild
Även svarvat fästen till brandsläckaren. skruvar den direkt i golvet istället för den stora klumpiga infästningen mot stolsfästet. Behöver distanserna för att komma upp en bit över dämpmatta och matta.

Bild
Har haft bilen stående med endast nyckeln avslagen senaste 2 månaderna och systemet verkar vara OK så ingen el som läcker ut nånstans. Skaffade ändå en huvudbrytare som jag kan stänga av om det skulle uppstå en sån situation...
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:08 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Lite vinterdvala har det varit.. Renoverat bakaxeln på volvoyotan, nya fjäderskålar och 4-länk med uniballs, svetsat igen hål i golvet osv. osv. Men folkan har fått lite kärlek i alla fall.

Håller på med lite fästen till bakluckan, en vild chansning med många timmar vid svarven och fräsen som insats, får se om det passar sen. Jag lär mig massor i alla fall och det är alltid kul.
Bild

Även byggt en plåt för att gömma sladdar i fronten på bilen. Mall -> CAD ->
Bild

-> Grundmålad grunka. Bilder på grejen monterad kommer...
Bild

Svetsat igen lite hål så nu är det bara borra nya igen :) Den ska bara grovspacklas och målas svart är planen, ingen finish denna gången. Får bli senare om den går igenom besiktning...? Nån som vet om glasfiberspackel funkar bra som rostskydd? :)
Bild

Över och ut!
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:09 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av anglia-61 »

Tänkte på din vw logga på taket, nu när du har en "riktig" motor så skulle ju ringen runt vw vara formad som järnhandlarmärket, om du förstår hur jag menar. Den där "pilen" som pekar snett uppåt höger på volvomärket.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Anglia-61: Det har du helt rätt i. Hade varit snyggt! Jag skriver upp det på listan över "possible things to do" :)
Skriv svar