BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av erikjakan »

Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Nicklas Eriksson skrev:Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Låter som att det inte är så dum idé att sätta givaren i tryckröret. :)
erikjakan skrev:Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:
Ja vi får se hur den känns. Låter som att det inte kommer vara problem med fästet iaf :) Får slänga på ett par 185or i värsta fall :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av mattias »

MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

mattias skrev:MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Tack för tipset :thumbright:
Placering blir i tryckröret från IC till insug.

Har jobbat vidare med insug och tryckrör.
Tryckrör är nu ihoppunktade och klara för helsvetsning.
Bild
Bild
Bild
Bild

MAT-givarens placering:
Bild

Insug har fått tomgångsmotor och genomgående förstärkningsstänger.
Bild
Bild

Är bara fuelrailfäste kvar nu, men det får bli när resten är helsvetsat.
Så nu kommer jag börja med framvagnen:) Kommer bli ny krängningshämmare och ombyggnad till styrväxel. Främre länkarmar från M5 e34, bakre blir original till att börja med.
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av lewwan »

Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

lewwan skrev:Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!
Tack :)


Har jobbat på en del med framvagnen nu. Fick köpa nya bärarmar och montera för att överhuvudtaget kunna börja mäta upp originalet då dom gamla var helt slut.
Har mätt upp bumpsteer och det rörde sig 10mm per sida på en 17" fälg vid 9cm fjädring!
Smidigaste hade varit att montera en hel framvagn från en e36, men tycker dom spårar så jävligt med lågt et på fälgarna, så förhoppnings blir det bättre med original framvagn, men med styrväxel istället för styrsnäcka :)

Vinkel på bärarmar i rideheight.
Bild

Såhär ser originaldesignen ut med dubbla spindelleder. fjäderbenet är bultat på den här plattan.
Bild

Har mätt upp alla fästen, leder och vinklar för att kunna rita upp framvagnen i cad för att kunna simulera lite enklare hur styrväxeln ska sitta.
Bild

Såhär långt har jag kommit hittills.
Bild


Under tiden jag väntade på bärarmarna så kollade jag lite på fästet i bakkant på diffen. Fästet är inbyggt i diffkåpan som är i aluminium.
Via en mjuk bussning sitter sedan fäste fast i karossen. Hjulstuds och till slut trasig diffkåpa verkar vara standard.
Bild

Tänkte först byta diffkåpa till en från e34, men den passade inte då hastighetsgivaren sitter annorlunda på e34.
Bild

Så planen är att det ska bli såhär (på båda sidor):
Bild
Bild
Skrev ut ett test med 3d-skrivaren på jobbet :D
Kommer att få svetsa fästen i karossen, men kom inte på något annat sätt att få det bra på. originalfästet är förskjutet i sidled, så det är svårt att använda original bulthål. Bussningarna blir original e36 diffbussningar. Blir dom för mjuka, så svarvar jag polyuretanbussningar då.
Armeringsjärnet ska föreställa en rak krängningshämmare. originalet gör en sväng runt originalfästet för diffen. Det borde bli enklare att bygga hårdare krängningshämmare nu. :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Daniel-635 skrev:Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Ja du har ju verkligen provat ut din i många år. Så kan tänka mig att det är intressant att följa :)

Aluminiumbärarmar = smidigt sätt att minska ofjädrad vikt :thumbright:

Har jobbat vidare med framvagnen. Men har inte riktigt fått ordning på modellen än. Ska åka ut till garaget imorgon och se om det går bättre när man kan mäta och jämföra på plats :roll:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Har nu fått framvagnen jag ritat i cad att stämma hyfsat med originalmåtten. Så nu kan jag gå vidare med att få till liknande mått med styrväxel istället :)
Det här är max styrutslag:
Bild
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Har kollat vidare på framvagnen och fått till det ganska bra med styrväxel.
Bild
Så nu återstår det att se om det går att få till i verkligheten :)

Har en rutten styrväxel från min gamla e36 isbil att måtta med. Den har rätt bredd och splines passar mot original rattaxel och knut. :thumbright: Kommer behöva en från en högerstyrd då den sitter framför framaxeln original och jag behöver ha den bakom framaxeln, men den funkar att måtta med. E46 M3 verkar ha lagom utväxling och samma mått som e36.
Bild
Nackdelen är att rören till servodelen pekar rakt upp i tråget.
Någon som har en idé på hur man kan få till en lösning som bygger mindre på höjden?
Bild

Såhär ser tätningen ut original
Bild

Sedan funderar jag på vad som är acceptabelt i bumpsteer? Som det är nu rör det sig 10mm per sida på 10cm fjädringsväg. :doh:
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av erikjakan »

Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Lövet98 »

Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

erikjakan skrev:Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?
Nja, skulle man bara köra bana så är det väl en bättre framvagn och en bättre lösning, men tycker man harvar över hela vägen om vägen är lite dålig vilket den oftast är. Då tror jag originalet är bättre.
Tror e36 framvagnen har blivit populär att montera för det är enkelt att få mycket styrvinkel med en sådan.
Lövet98 skrev:Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
Har sett den, men vore smidigt att inte behöva svetsa i styrväxeln :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag hade samma trubbel med min VW Polo kuggstång, men det räckte med att vinkla om rören lite, då det framförallt vart rören till ventilpaketet vid sidan på motorn.

Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)

Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar