Komphöjd skillnader Volvo B230
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Kör med wiseco jag med, 152mm stakar, 690whp. Fungerar kanon fint.
Jonas Almqvist
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Kanon, tack! Har ni med strutted skirt?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Nu tog jag 2 bilder från sebbes tråd men så här ser både hans och mina kolvar ut.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack för bilderna! Är inte så insatt egentligen men om jag fattar rätt är (inte) det där med strutted skirt (tror jag iaf).
Konstigt att kolvarna är så jäkla tunga ändå
Konstigt att kolvarna är så jäkla tunga ändå
Senast redigerad av Kim Norgren den fre dec 02, 2016 4:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Du har nog rätt, jag menade så klart att jag inte tror att det är strutted skirt på era kolvar och därför tyckte jag att det var konstigt att vikten är typ densamma som i specen på kolvarna som jag la uppOskar Johansson skrev:Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)
Ok så det är så pass tjocka tak i dessa kolvar, då drar ju vikten så klart iväg lite. Men visst är det skumt att en kolv med strutted skirt kan väga lika mycket som en med vanlig skirt?Jens Gustavsson skrev:det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Lite offtopic men har ett par frågor som jag tänkte passa på att ställa, kändes onödigt att starta en ny tråd när det ändå rör just kolvar till samma motor
Wiseco verkar ha strutted som standard nu på sina "färdiga" kolvar för B230, i alla fall i deras katalog för bl.a Sports Compact Series från 2016. "Strutted forgning for improved strength"
Sen kan man väl säkert få sin egen design om man betalar för det.
Frågan är egentligen om den designen är bra för blocket med tanke på att dom flesta som kör mycket effekt i rödblock vill ha full skirt/så nära originalkolvens design som möjligt för att få kolven att ligga stabilt i loppet och på så sätt få blocket att hålla . Vad tror ni?
Visst ska det väl fungera att köra 16v kolvar i en 8v motor (B230) om man nu skulle hitta det? Smidigt att ha förberett botten om man nu skulle få för sig att bygga 16v någon gång
Wiseco verkar ha strutted som standard nu på sina "färdiga" kolvar för B230, i alla fall i deras katalog för bl.a Sports Compact Series från 2016. "Strutted forgning for improved strength"
Sen kan man väl säkert få sin egen design om man betalar för det.
Frågan är egentligen om den designen är bra för blocket med tanke på att dom flesta som kör mycket effekt i rödblock vill ha full skirt/så nära originalkolvens design som möjligt för att få kolven att ligga stabilt i loppet och på så sätt få blocket att hålla . Vad tror ni?
Visst ska det väl fungera att köra 16v kolvar i en 8v motor (B230) om man nu skulle hitta det? Smidigt att ha förberett botten om man nu skulle få för sig att bygga 16v någon gång
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Hade ju varit roligt att se en bild på kolvarna med strutted skirt
Hittade också en bild på mina 8v kolvar
Edit: Så här ser nog dom nya kolvarna ut
Hittade också en bild på mina 8v kolvar
Edit: Så här ser nog dom nya kolvarna ut
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Om man då kollar på sebbes kolvar och dom i den sista bilden i mitt förra inlägg så täcker väl manteln nästan lika mycket? och anledningen att dom kör strutted skirt är väl för att förhindra flex och sprickbildning i just manteln eller har jag fel?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Det där är den skillnaden som jag med hittat. Precis som du säger så kanske den täcker upp ungefär samma yta så att det inte spelar någon roll att kolven är strutted nu (kanske tom bättre då om kolven blir starkare nu).
Vet du om det funkar med JE, Wiseco eller annat märke på kolvar avsedda för 16v i en 8v motor? Tycker det bör fungera med tanke på att 8v inte har några urtag för ventiler överhuvudtaget.
För att få fullt stöd överallt så kanske kolven ska ha ungefär den här designen:
Vet du om det funkar med JE, Wiseco eller annat märke på kolvar avsedda för 16v i en 8v motor? Tycker det bör fungera med tanke på att 8v inte har några urtag för ventiler överhuvudtaget.
För att få fullt stöd överallt så kanske kolven ska ha ungefär den här designen:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Om själva kolven blir lika hög som en 8v kolv så borde det väl funka?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Ja samma komphöjd osv tänkte jag på i så fall.
Specen på kolven som jag kikat på för 16v och 8v är precis lika bortsett från hur kolven ser ut på ovansidan
Specen på kolven som jag kikat på för 16v och 8v är precis lika bortsett från hur kolven ser ut på ovansidan
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Det som ändras är väl klämspalten
8v kolven är ju som den du länkade
8v kolven är ju som den du länkade
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64