B230f behöver hjälp att vakna.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

filmen du sett kan ha varit lh2.4 iaf då bränsleboxen från första 740in med det heter 561 för sugmotor och 563 för tubo tror 16v boxen från 88 hette 549.
eller möjligen något eftermarknadsinsprut även om dom hade ett namn på boxen.
I 86ans 760tic är jag iaf 99% säker på att det satt motronic original och inte något lh2.2
bilen vi höll på med som hade det tragiska lh2.2 insprutet lödde S90power (användarnamn på forumet) in ett chipp i (tror man var tvungen och löda in det då det inte var lös chippsockel i någon mer än sista boxen från 740tic 88A)
och minns jag rätt var det en vanlig sugmotorbox det löddes in i men det var ju några år sedan kan kolla om det är möjligt att göra en sådan box till ifall du är sugen eller om den från bilen finns kvar 2100 för bara en orörd turbobox lät iaf väldigt dyrt.
här är den bilen jag pratat om småvässad topp/kam 230f underdel 15g alu ic och 0,6 i ladd med org 337cc turbospridare med motstånd
https://www.youtube.com/watch?v=Pl1oSVG6-ro
Användarvisningsbild
tobbefs1
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis feb 14, 2012 11:39 am
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av tobbefs1 »

den boxen finns kvar. är från en sugis 240 med lh2.2 från grunden, gjord för turbospridare.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

The skrev:Du vill ha original men byta ut en massa prylar mot annat?
Varför gå över ån efter vattnet?
mig veterligen så är en 541 eller 591 box en Volvo Original box.

CÅ skrev:filmen du sett kan ha varit lh2.4 iaf då bränsleboxen från första 740in med det heter 561 för sugmotor och 563 för tubo tror 16v boxen från 88 hette 549.
eller möjligen något eftermarknadsinsprut även om dom hade ett namn på boxen.
I 86ans 760tic är jag iaf 99% säker på att det satt motronic original och inte något lh2.2
bilen vi höll på med som hade det tragiska lh2.2 insprutet lödde S90power (användarnamn på forumet) in ett chipp i (tror man var tvungen och löda in det då det inte var lös chippsockel i någon mer än sista boxen från 740tic 88A)
och minns jag rätt var det en vanlig sugmotorbox det löddes in i men det var ju några år sedan kan kolla om det är möjligt att göra en sådan box till ifall du är sugen eller om den från bilen finns kvar 2100 för bara en orörd turbobox lät iaf väldigt dyrt.
här är den bilen jag pratat om småvässad topp/kam 230f underdel 15g alu ic och 0,6 i ladd med org 337cc turbospridare med motstånd
https://www.youtube.com/watch?v=Pl1oSVG6-ro
Det stod i klartext LH 2.2 och min box som jag nu har öppnat för att ja var tvungen och se med egna ögon är tillverkad 1987-04-02 Är en LH 2.2 (heter 544) och har sockel med löstagbart chip.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Ja då äre ju bara och chippa den boxen då eller lyckas hitta vem som mappade lh2.2 och se om dom gör det än eller tycker som många andra att det finns det som är både billigare och bättre idag :wink:
Som vanligt med volvo så är det ju lite av ett lotteri tex alla vill ju ha guldboxar (tändningsboxen till lh2.4) för dom går chippa men många andra går det också bara att det att man måste plocka lös locket på dom för att vara säker och tar man 2 boxar med samma nummer kan en va chippningsbar och den andra inte.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

En annan fråga.
Om det inte står på boxen som jag har köpt vilken årsmodell det kommer ifrån ( vilket inte gör)

Hur kan man på annat sätt avgöra eller se vad det är för tillverkningsår på detta.
541 boxen finns ju tydligen både till icke lambda och med lambda styrning.
Undrar mest för att inte sabba boxen när jag kopplar in den, om den nu skulle kunna bli sabbad pga det.

Finns denna S90 power kvar på forumet ? Skulle vara kul att veta vad det är för chip han har lödat in i den boxen du nämner.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Vet inte hur man ser skillnad och alla lh2.2 jag har sett har lamda gissar att alla svensksålda har det endast motronic som brukar vara utan men är boxen utan lamda men med samma kontaktstycke är nog bara stiften för lamda regleringen döda dvs inte kopplade till något i boxen.
Chippet han lödde in är hans eget det gör det ett chipp ska göra dvs fetar på vid laddtryck för toppeffekt istället för bra avgasvärden och spridarna utnyttjas fullt ut istället för att mappen tar slut innan som det kan vara standard.
Vet inte hur mycket han hållit på med lh2.2 i övrigt då det inte finns någon marknad för det och det var inte så tvärgjort tror jag att få fram vad som var vad i mappen och sen göra ändringar så den skulle bete sig likadant som ett bra befintligt chipp till lh2.4 då han har gjort det tidigare och det är provat och exprimenterat mycket där.
Dock fick vi ju problem med tändningen som var orörd den skulle bytas till ett bosch system för att det skulle gå påverka men det blev ju aldrig av tanken var ju en box från en volvo 460 som hade inbyggd mappsensor sen var problemet och förstå den och göra en egen passande tändkurva.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av dundersmurfen »

Låt allt vara orginal och kör med extraspridare. Då funkar det som det ska utan klabb på låglast. Sen öser du in soppan med extraspridare utan att sprutet behöver bry sig. Montera en wastegate som vrider fördelaren eller nåt så du backar tändningen på tryck
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Nu är jag här igen.

Har fått min box.
Det är en 541 till 700 turbo med LH 2.2
Har pluggat in den i min bil och den startar , men den går troligtvis fett som fan. Luktar soppa i garaget värre än fan. Om jag gasar på snabbt (pumpa gasen)så vill den typ baktända och grenröret blir väldigt snabbt varm.
Utöver detta så har jag ingen direkt tomgång. Eller typ ingen. Kan inte varmköra motorn och se om det skulle hjälpa.

Allt är original förutom boxen.

Skulle jag kunna få lite hjälp av med kopplingsschema för min 88a 240 med LH 2.2 kontra 740 turbo 87a med LH 2.2 ?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Har du bytt spridare till några i rätt storlek för boxen när du kopplat in den?
Org boxen är ju gjord för 217cc och turbo boxen för 337 (tror jag iaf det är)
Och har sett att någon skrivit att turbon har 3bar bränsletryck Medans sugmotorn 2,5 i så fall får ju motorn minst 1/3 mindre bränsle än vad den ska ha med turboboxen med sugmotor spridarna.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Tack för tipset CÅ.
Jag har inte bytt spridarna, men jag skall göra det så fort det ges tid till det ikväll.
Har liggandes bruna spridare från en S80 T6. dom är på 355 cc om jag inte minns helt fel.

Har även kollat över sladdarna enligt elschemat så att LMM -n är rätt kopplad mot boxen, och den biten stämde till 100%.
Dock så har turbon ett LMM som slutar på 002 (helt i alu) och min slutar på 007 (plast)
Vet ej om detta kan ha nån inverkan i sammanhanget.
Återkommer när jag har testat med dom större spridarna

Förresten. Mina original spridare är på 15.8 Ohm. Dom bruna är på 11.8 Ohm.
Båda räknas som hög-ohmiga dock så är det skillnad på 4 Ohm.
Är det nån risk att jag bränner steget i boxen eller det gör inget den lilla skillnaden ?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Pacman »

De bruna som heter 0.280.155.831 flödar 334cc vid 3,8bar. Vid 3,0bar flödar de knappt 300, runt 297cc vill jag minnas.
Original gröna turbospridare till LH2.2 och Motronic flödar 300cc vid 3,0bar så de är nästan exakt lika.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Det hjälpte att byta spridarna. Nu går hon fint som snus igen men 541 boxen.
Tack än en gång CÅ :thumbright:

Skall jag bry mig om att skaffa ett LMM som heter 002 eller det räcker om jag flyttar innanmätet av det befintliga jag har till ett 3" hus.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Har även b230ft med lh2.2 300cc spridarna trodde dom bara satt på et,n med motronik?

Tror du kan köra på din nuvarande lmm det skiljer lite (vet ej hur mycket men byter man på en org motor märker man iaf ingen skillnad på gången) mellan dom olika numren men eftersom du ändå tänker ändra på så mycket saker mot org så blir det ändå en chansning vilken som fungerar bäst.

Tänk på att flyttar du lmm elektroniken till ett 3" hus kommer det bli samma sak som innan du bytte spridare igen då den typ 30% större lmm kommer vilja ha lika mycket större spridare.
dvs kring 450-500cc och bästa där är ju en ställbar bränsletrycksregulator och en bbl så kan man iaf se och justera så den inte går snålt.
Det kan skilja rätt mycket på olika låg och högohmsspridare men jag har då inte hört någon som bränt boxen pga andra högohmsspridare.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Pacman »

De gröna 300cc fanns i tre olika nummerserier, -335, -353 och -355.
Även de första -804 som är 337cc var gröna för förväxlings skull. Sedan blev de turkosa.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Nu är bränslesystemet i mina ögon klart.
Det blev SAAB röda 350cc spridare och en 3 bars BTR från en 940a.

Tror det duger till mina önskade 200+ hästar.

Men nu till nästa punkt. Tändningen.
Jag har bytt min fördelare till en vakuum reglerad sådan från en 230A.
Har bytt vakuum klockan till en som klarar att backa tändningen vid ladd. ( den tjockare modellen från SAAB turbo)
Dock så vill jag minnas att när vakuum kopplas till fördelaren så skall den kopplas via en nippel som är borrad i stort sett precis bakom spjället .
Alltså 0 vakuum vid tomgång och så fort du börjar gasa så kommer vakuumet och höjer tändningen.
sådant uttag finns inte i mitt spjällhus utan den är kopplad direkt i insuget , så att jag har massvis med vakuum på tomgång.
Ställer jag tändningen utan vakuum inkopplad på 12 grader och kopplar på vakummet då höjs tändningen för några secunder för att boxen kämpar ner det till 10-11 grader igen ch då börjar motorn gå oroligt.

Skall jag sätta tillbaks original fördelare utan vakuum och låta min "Chrysler" box sköta jobbet eller skall jag bygga om mekaniskt vakuumklockan så att den inte kan höja tändningen utan enbart sänka vid laddtryck ?

Vilken tycker ni är bäst ur "spiknings aspekt" ?
I mina ögon så är det sistnämnda mer rätt då tändningen har möjlighet att backa ca.5 grader vid ladd vilket kan ju bara va bra . Eller ??
Skriv svar