Val av kamaxel trimmad b20
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Val av kamaxel trimmad b20
Hej! håller på att bygga en trimmad b20 motor men har fastnat kring vilken kamaxel man bör ha i motorn för bäst effekt/vrid samt kunna ha en stadig tomgång uppskattar alla svar! /rasmus
Setup:
b20 borrad till 92.5mm
b20 E toppen plannad 2mm samt uppborrade insugs kanaler och MIRA frästa ventiler
Weber 2x45 förgasare
Setup:
b20 borrad till 92.5mm
b20 E toppen plannad 2mm samt uppborrade insugs kanaler och MIRA frästa ventiler
Weber 2x45 förgasare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Hej! Vad ska du använda bilen till?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Re: Val av kamaxel trimmad b20
bilen är tänkt som en vassare gatbil men ska samtidigt kunna åka på crusingar eller liknande
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Nee så länge man har en normal tomgång så är jag nöjd men har ju varit mycket snack om att tex r kammen är svår att få tomgång på så vill ju ha en kam som är hyfsat enkel att ställa tomgång på
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Lite av finessen med ett gasspjäll per cylinder är att det går att få "fin" gång med vassa kamaxlar på tomgång/lågvarv, så t.ex en R-kam är inget problem alls om du har lämplig tändkurva och 2xDCOE.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Det går att köra med R kam, men jag hade valt en H3 kam.
Jonas E
Jonas E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel trimmad b20
håller med här! har man bara koll på tändning och lamda samt synkning mm så blir den alltid bra.Thunderbo1t skrev:Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
det fins 100 gånger bättre kamaxlar i dag än R kam eller H3 i dag 2016
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Rasmus:
Rent effektmässigt är inte H3 så hemskt dålig även om den lyfter lite moderat, men annars är nog BOA och NH-kammarna bland det bästa ur den gamla stammen kamaxlar.
Problemet med en del av de äldre kammarna är att de har ganska flacka ramper och måste ges mycket duration för att generera hygglig toppeffekt, därmed förloras botten/mellanregister, den effektiva arean blir mindre kort sagt.
En lista där du kan jämföra lite värden: http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html
Titta speciellt på duration vid 0.05 tums lyft
Rent effektmässigt är inte H3 så hemskt dålig även om den lyfter lite moderat, men annars är nog BOA och NH-kammarna bland det bästa ur den gamla stammen kamaxlar.
Problemet med en del av de äldre kammarna är att de har ganska flacka ramper och måste ges mycket duration för att generera hygglig toppeffekt, därmed förloras botten/mellanregister, den effektiva arean blir mindre kort sagt.
En lista där du kan jämföra lite värden: http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html
Titta speciellt på duration vid 0.05 tums lyft
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.
Erland
De nyare gör det inte.
Erland
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Gjelder det også B 20 på 2,4LErland Cox skrev: ↑tor dec 08, 2016 3:46 pm Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.
Erland
Plattan i mattan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel trimmad b20
de nyare kamaxlarna samma klass ger 12-15hk mer här iallafall. har hänt mycket där hela tiden och hålbarheten är nu också mycket jobbat med. mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Val av kamaxel trimmad b20
Har du nogon kam du vil rekomendera? er lite i villrede her ang val av kam, sitter KG 5 nu..den er skadat etter lyftar ras..
Plattan i mattan