Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Kul att se film:) Gör gärna mer film, behöver inte vara nått speciellt. Härligt att se den i rörelse bara:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
En till film från helgen. Vi blev inbjudna till konbana med Porsche klubben på sättna på söndagen.
https://www.youtube.com/watch/?v=iDFmXx75_Go&hd=1
https://www.youtube.com/watch/?v=iDFmXx75_Go&hd=1
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Är många som läser här så jag lägger ut annonsen här med på Spriten.
Konstaterar att jag har alldeles för många bilar och för lite tid att köra någon av dom så säljer den här.
Ombyggd Austin Healey Sprite mk1 1960.
En bra bil för att åka på banträffar, retas med original märkes-fanatiker och att åka och köpa glass med när det är bra väder. Är därför jag säljer den för det är sällan bra väder när jag är ledig och har tid att åka och köpa glass.
Är registrerad som ombyggt fordon. Med 2L Fiat twincam motor med turbo och hjulupphängning med dubbla A-armar runt om.
- Nybesiktigad
- Reggnummer CDT 053
- Avo coilovers runt om.
- Bräddad ca 2dm.
- Wilwood ventilerade bromsskivor,
- Wilwood 4 kolvs-ok i fram och enkolvs rejs ok i bak som jag inte kommer ihåg märket på.
- Ford Scorpio diff och hjulnav i bak axeln
- Fiat växellåda.
- Motorn är renoverad för ca 100 mil sedan.
- Greddy turbo
- Smidda stakar och kolvar O-ringat block kraftigare toppbultar.
- 2 skivig Tillton koppling med organiska lameller.
- Defusor insug och Ajdén grenrör (är så folk brukar skriva i annonserna så jag får göra det med, istället för att skriva hembyggt grenrör).
- Flipp-front och kjolar i glasfiber.
- Splitter, dörrar och instrumentbräda i kolfiber. Finns gjutformar till alla delarna.
- 16" Mim juventus fälgar med 225/40-16 Toyo proxes däck som gott ca 100 mil.
- Finns tyvärr några småskador i lacken och instrumentpanelen har bleknat en del, övrigt så är det inga fel.
Höst pris 140 tusen.
Finns någon mil norr om Timrå
Robert Ajdén
0702581705
ajden83@gmail.com
Konstaterar att jag har alldeles för många bilar och för lite tid att köra någon av dom så säljer den här.
Ombyggd Austin Healey Sprite mk1 1960.
En bra bil för att åka på banträffar, retas med original märkes-fanatiker och att åka och köpa glass med när det är bra väder. Är därför jag säljer den för det är sällan bra väder när jag är ledig och har tid att åka och köpa glass.
Är registrerad som ombyggt fordon. Med 2L Fiat twincam motor med turbo och hjulupphängning med dubbla A-armar runt om.
- Nybesiktigad
- Reggnummer CDT 053
- Avo coilovers runt om.
- Bräddad ca 2dm.
- Wilwood ventilerade bromsskivor,
- Wilwood 4 kolvs-ok i fram och enkolvs rejs ok i bak som jag inte kommer ihåg märket på.
- Ford Scorpio diff och hjulnav i bak axeln
- Fiat växellåda.
- Motorn är renoverad för ca 100 mil sedan.
- Greddy turbo
- Smidda stakar och kolvar O-ringat block kraftigare toppbultar.
- 2 skivig Tillton koppling med organiska lameller.
- Defusor insug och Ajdén grenrör (är så folk brukar skriva i annonserna så jag får göra det med, istället för att skriva hembyggt grenrör).
- Flipp-front och kjolar i glasfiber.
- Splitter, dörrar och instrumentbräda i kolfiber. Finns gjutformar till alla delarna.
- 16" Mim juventus fälgar med 225/40-16 Toyo proxes däck som gott ca 100 mil.
- Finns tyvärr några småskador i lacken och instrumentpanelen har bleknat en del, övrigt så är det inga fel.
Höst pris 140 tusen.
Finns någon mil norr om Timrå
Robert Ajdén
0702581705
ajden83@gmail.com
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Nu har jag börjat med småjobben som ska fixas i vinter, är inga stora saker utan mest bara småfix som inte behövdes för att köra i somras som ska göras.
Det jag gjort nu är att monterat bränslekylare, större fläktar och isolering mellan tank och motorutrymme för att få ned temperaturen på bränslet som jag hade problem med på bromsningen att det ville bli varmt.
Sen har jag även passat på att renoverat skärbordet jag har, för det har börjat blivit ganska trött på slutet, men det har trotts allt varit med i 7år.
Det gammla styrsystemet är till salu om någon är intresserad. Bara att montera det på ett plasma bord eller liten fräs och köra. Datorn bör bytas ut då den börjar vilja låsa sig ibland. Men det är bara att ta en gammal pc med skrivarkort och plocka över extra skrivarporten och hårddisken till den.
5000kr skickas inte, men kan levereras på fredag den 25e längs med E4an ned till Stockholm.
Sen har jag dragit på mig ett nytt projekt, fast nu är brorsan med och hjälper till. Hittade en Sensor GTR kaross på blocket som jag inte kunde låta bli att köpa.
Projekt tråd finns här
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328
Det jag gjort nu är att monterat bränslekylare, större fläktar och isolering mellan tank och motorutrymme för att få ned temperaturen på bränslet som jag hade problem med på bromsningen att det ville bli varmt.
Sen har jag även passat på att renoverat skärbordet jag har, för det har börjat blivit ganska trött på slutet, men det har trotts allt varit med i 7år.
Det gammla styrsystemet är till salu om någon är intresserad. Bara att montera det på ett plasma bord eller liten fräs och köra. Datorn bör bytas ut då den börjar vilja låsa sig ibland. Men det är bara att ta en gammal pc med skrivarkort och plocka över extra skrivarporten och hårddisken till den.
5000kr skickas inte, men kan levereras på fredag den 25e längs med E4an ned till Stockholm.
Sen har jag dragit på mig ett nytt projekt, fast nu är brorsan med och hjälper till. Hittade en Sensor GTR kaross på blocket som jag inte kunde låta bli att köpa.
Projekt tråd finns här
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Kul med ett nytt projekt! Skulle tro att det börjar lossna rejält för er nu i byggena. Saker som förut tog evigheter att bara fundera ut innan man bygger går nog rätt smidigt nu.
Följer som vanligt
Följer som vanligt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Fräna grejer som vanligt !
Trevlig skärmaskin, har du fler bilder på den, som du vill dela med dig av?
Hur stora motorer är det?
kuggstång och direktdrift? lite svårt att se på bilden
/Tobias
Trevlig skärmaskin, har du fler bilder på den, som du vill dela med dig av?
Hur stora motorer är det?
kuggstång och direktdrift? lite svårt att se på bilden
/Tobias
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Ja det börjar gå ganska enkelt att bygga bilar nu. Har en hel del klarritade detaljer som går att använda och ett ganska bra fungerade koncept så det är bara att passa in det till karossen.
Inga fler bilder justnu, men kan ta fler.
Motorarna som sitter där nu är på 8.5nm, de tidigare tror jag låg på ca 4nm
Ja kuggstång och direkt drift.
Inga fler bilder justnu, men kan ta fler.
Motorarna som sitter där nu är på 8.5nm, de tidigare tror jag låg på ca 4nm
Ja kuggstång och direkt drift.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Jag fick till rutan!
Hej!Ajden skrev:När jag kapade bort kanten runt rutan då blev den näst intill enkelvälvd och då var det bara att lägga dit den.
Jag inser att det gått drygt 2 år sedan du gjorde vindrutan, men hoppas du kan hjälpa mig med ett svar i alla fall?
Jag står inför att göra en vindruta själv och tyckte ditt sätt verkade genialt, problemet är att jag inte riktigt fattar hur du gjorde? Som jag fattar passade du rutan mot karossen och plastade den där (med skyddsfilmen kvar)? När du sedan kapade loss rutan höll den formen? Det måste vara nått jag inte fattar?
Hoppas på hjälp!
/Janne
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Rutan är bara en slät plastskiva som jag spände ned mot karossen och plastade om själva karossen så den stämde överns med rutans naturliga böjning istället för att tvinga rutan efter karossen.
Gjort klar främre och bakre defusorn nu. Håler på att försöka beta av allt som ska göras på den i vinter innan jul för efter det ska vi sätta igång med Sensorn.
Gjort klar främre och bakre defusorn nu. Håler på att försöka beta av allt som ska göras på den i vinter innan jul för efter det ska vi sätta igång med Sensorn.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Börjat byggt innerskärmar då det blev alldeles för mycket skit i motorrummet utan.
Även konstaterat att nu när jag lyckats tagit mig ned till 10 timmars arbetsdag så hinner jag med lite åt mig själv då också
Även konstaterat att nu när jag lyckats tagit mig ned till 10 timmars arbetsdag så hinner jag med lite åt mig själv då också
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Då var de klar, pullverlackade och monterade
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Blir ju tårögd du gör skitsnygga alu innersärmar och så pulverlackar du dom. Om några år kommer bes männen fråga vart du har köpt bilen! Riktigt snyggt [THUMBS UP SIGN]
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Måste ju pullverlacka dom, annars kommer de se oxiderade och tråkiga ut om ett år.
Gjort nya främre undre bärarmar då jag ville ha lite mer caster och få fram hjulet lite för att det skulle passa bättre i hjulhusen.
Gjort nya främre undre bärarmar då jag ville ha lite mer caster och få fram hjulet lite för att det skulle passa bättre i hjulhusen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.
Tøff bil og veldig bra finish. Jeg regner med at det blir en supereffektiv bil på banen når fjæring og bremser er utsortert. Ser at du skal bygge traction-control. Har du prøvd å kjøre ladetrykk styring mot TPS ? Det har vi veldig god erfaring med. Blir nesten som en sugmotor. Ser du har vattenkjølt intercooler. Skal bygge tilsvarende i vinter. Fungerer den bra ?
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Är med i bilsport som kom ut i dag. Ett 6 sidors reportage. Kul med att äntligen fått någon publicitet för det jag håller på med.
http://www.bilsport.se/artikel/roberts- ... lassinkop/
Ifall någon har missat det så har jag och brossan ett nytt projekt på gång nu En sensor GTR
Finns här:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328
https://www.instagram.com/perajden/
http://www.bilsport.se/artikel/roberts- ... lassinkop/
Ifall någon har missat det så har jag och brossan ett nytt projekt på gång nu En sensor GTR
Finns här:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328
https://www.instagram.com/perajden/