Temperatur och tryck korrigering

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Pacman »

dahla skrev:Pacman, renrummet som du nämer ligger väl inte i samma byggnad som du bromsar motorer i väl? :)

Visst är det väl så att renrummet finns i en ganska stor byggnad med kontrollerat luftflöde och den byggnaden har väl dessutom stått där några år nu. När man kör en avfuktare under lång tid kryper mycket av fukten ur allt material som betong och trä. Att mätta en byggnad med fukt är inte lika enkelt på konstlad väg som när det sker av misstag från när huset byggdes.

Jag arbetar i en kontorsbyggnad där man allt för ofta måste fukta luften för att undvika att allt blir statiskt laddat samt för att personalen får problem med ögon och luftvägar. När vi har mätt den relativa fuktigheten på alla fyra våningarna där det arbetar människor får vi samma resultat vilket brukar ligga på 30%RH vid 21 grader. Vi jämför även med källaren som inte avfuktas alls då den våningen har gamla hederliga vattenburna element och endast frånluftsventilation och där har vi oftast över 50%RH vid cirka 19 grader. I ett av våra utrymmen i källaren har vi en generarator för reservkraft som startar ifall huset skulle bli strömlöst... där varierar temperaturen mycket mer än i övriga huset då cirka tre kvadratmeter av väggen är öppen mot den delen som pentamotorn har sin kylare. Vi har endast frostvakt i det rummet och det rummet följer nästan helt luftfuktigheten som råder utomhus och där mäter man utan problem 80%RH en regnig sommardag och det brukar stämma ganska bra med vad min amatörväderstation där hemma vis aar.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara lika torr luft utomhus vid marknivå som det är innomhus då de flesta hus är byggda av levande material och vädras med hjälp av en klimatanläggning som oftast tar luften från huset tak.
Du har helt rätt.
Vi mäter inte utomhus, och vi har friskluftsintagen på fastigheternas gavel (två olika fastigheter, en byggd 1999 och den andra byggd 2012). Däremot tar vi in luft i storleksordningen 20.000m3/h och tempererar, hepa-filtrerar samt befuktar eller avfuktar och den mäts i intaget, i processen samt inne i lokalerna. Sen har vi frånluftssystem som reglerar övertrycken i lokalerna samt släpper temp till tilluften innan vi släpper ut den över tak.
Man kan anta att den luft vi mäter i intaget håller samma status som den luft som finns omedelbart utanför byggnaden :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av JoBy »

Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.
Jonas Bylund
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Jag får försöka hitta en bra väderstation och köra med den korrektionen från nätet.
Detta ska motorn lämna vid 20 grader men jag kan ju ändra VE i programmet:
144,331 Cubic Inches @ 6500 RPM with 120,00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 216,3 to 229,1 at ,559 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 171,4 to 185,7 at ,520 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 227,8 232,5 235,5 238,5
Peak Torque Lbs-Ft 202,9 208,2 210,5 213,6

Texten ovan blir lite sidoförflyttad men det går väl att lista ut.
Över 300Nm när det var kallt men det är jävligt svårt att ställa exakt varv, Nm är uträknat men effekten uppmätt.
När jag hade 236 hästar ställde jag efter en noggrann varvräknare och hade 280 Nm.

Det här med luftfuktighet. 100% luftfuktighet vid 20 grader bör ge mycket större förlust än vid 0 grader eftersom luften kan hålla mer vattenånga vid högre temp.

Bild

Det blir snabbt komplicerat.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av The »

JoBy skrev:Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.
Känns ju väl inte direkt sannolikt att man lyckas värma upp en motors förbrukning från yttertemp till innetemp vid upprepade pull i bromsbänken (om det är kallt ute).
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av JoBy »

Det beror väl på hur kompenseringen beräknas och vad man mäter.

Använder fuktkompensering gram vatten per kg luft, eller relativ luftfuktighet och temperatur?

Du kan inte mäta relativ luftfuktighet ute och använda det tillsammans med temperatur inne. Om du mäter relativ fuktighet ute och temperatur ute så kan du räkna ut gram vatten per kg luft. Detta värde ändras inte när luften värms upp.

Har du ett luftintag som använder uteluft eller inneluft?
Jonas Bylund
Bild
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

Det har du rätt i joby. Om nu inte luften blandar sig med inomhusluft, beroende på hur allt är byggt.
Smartast är nog att göra som jarmo använda väderstationen direkt in i bänken. Undra hur den boxen ser ut. Signalerna bör vara någon standard.

Bökigt att behöve räkna hela tiden men det går säkert göra ngt i excell.

Mollierdiagram finns säkert både i excell eller program att ladda ner.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade en som jag slog hammarn i, så bra funkade den.

Om du har performancetrends loggelektronik, men en äldre utan väderstation inbyggd så finns denna:
http://performancetrends.com/Weather-Station.htm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Pacman »

Erland, Hör av dig till Dynomet där du köpt bänken så kan de ordna en väderstation som du kopplar direkt in i den med automatisk väderkorrektion hela tiden, så som Jarmo har.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

OK, då skriver jag till honom.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Han hade tyvärr inget sånt.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:17 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Jarmo Y »

Dynoprogram kanske inte förstå vad är den signalen och vad det ska göra med det.

Dyno Datamite fungerar på en Dynomet också, på det viset man får alla finesser :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland vad har du för dyno? vilket el system? jag och jeppe kanske kan hjälpa dig? jag har varit inblandad i några bänkar här uppe och fixar grejor till dem.


jens@savarturbo.se

mvh jens
Skriv svar