Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Jimmy »

Har en ruppig kamaxel i min sedan jag köpte bilen = Kass på crusingar och ovana chafförer...

Någon som vet duration och lyft på en original kamm?

Någon som kan rekomendera en snäll "gatkamm" på t.ex summit? bra tomgång och jämn gång är ett krav + extra effekt vid gas :hihi: :thumbright:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Thunderbo1t »

Berätta lite mer om motor och bil så får du nog flera svar, det finns nog hundratals kamaxlar som uppfyller det du önskar men i olika prisklasser och olika krav på "runtomkring" utrustning.
Alternativt kanske du bara behöver göra om tändkurvan i fördelaren för att få stabil(are) tomgång.
Mitt tips utan att veta något om motor och bil:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av JoBy »

En original 1984 Corvette L83 350 CUI 205 hp.

hydraulic flat tappet
115 Lobe Center Angle
126 Intake centerline
202 Intake duration @ 0.050"
206 Exaust duration @ 0.050"
0.403" Intake lift
0.415" Exhaust lift

Ganska mesig ... men det måste den vara för att få så ynklig liter-effekt.
Senast redigerad av JoBy den tis dec 20, 2016 7:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Bylund
Bild
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Jimmy »

Tackar för lite respons! Bilen är en impala 1965 med original th350 växellåda och converter
Original toppar, edelbrock 600, performer insug,blockhuggers, hei fördelare.
Kan inte ens ha choke på bilen nu när det är kallt ute så den dör direkt när jag drar ut den.. får hålla den vid liv med hög gas, när bilen är varm så är det precis den orkar hålla tomgång, jag återkommer med värdena på kammen som sitter i nu..
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tycker det börjar låta som om det behövs lite justeringar av tändning och förgasare för att den ska gå som den ska?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Baxman »

Jimmy skrev:Tackar för lite respons! Bilen är en impala 1965 med original th350 växellåda och converter
Original toppar, edelbrock 600, performer insug,blockhuggers, hei fördelare.
Kan inte ens ha choke på bilen nu när det är kallt ute så den dör direkt när jag drar ut den.. får hålla den vid liv med hög gas, när bilen är varm så är det precis den orkar hålla tomgång, jag återkommer med värdena på kammen som sitter i nu..
Her den "berömte" 929 "trim"kammen. Heftige 195 og 202 grader durasjon på 0,050" og 112 grader LCA. Ventillöftet er "friske" 0,39 og 0,41. http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... sid=1&sb=2

Originale CSB ventilfjärer tåler ikke allverdens ventilllöft, så man må begrense seg på både innsug og på eksos.
Til ett slikt oppsett hadde jeg valgt max denne med "Direct lube" löftere for lang levetid: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... cation=int

og ikke mildere enn denne: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Värden på original kamaxel chevrolet 350 gen1 ?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Det beror också på vad det är för kompressionsförhållande i motorn nu.
Är det högt komp. förhållande, så kan man inte sätta i en för snäll kam, så det hänger mycket på det.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar