b230
b230
Hej !
är i planerna att bygga B230 sugmotor(insprut) med körbarhet ..
orginal slaglängd ,borrad öd .portad 530 topp.
frågan är vinner man något på att montera längre vevstakar i en sådan motor???
mvh
Lasse
är i planerna att bygga B230 sugmotor(insprut) med körbarhet ..
orginal slaglängd ,borrad öd .portad 530 topp.
frågan är vinner man något på att montera längre vevstakar i en sådan motor???
mvh
Lasse
Re: b230
Det finns ju flera trådar om ämnet på forumet med för och nackdelar med långa och korta vevstakar men det enkla svaret är att kör på original vevstakslängd om inte kolvarna du tänkt dig kräver annat då volvon har ganska långa redan som standard.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b230
vevstaks längden är en av de mindre parametrarna man jobbar med då man trimmar en motor iallafall på lite lägre nivå.
hadde det gått så skulle jag helst haft ett mycket lägre block sen lägre kolvbults höjd samt kortare stakar i många motorer med 80mm slag. hela motorn blir mycket lättare och kolven ligger stadigare....
hadde det gått så skulle jag helst haft ett mycket lägre block sen lägre kolvbults höjd samt kortare stakar i många motorer med 80mm slag. hela motorn blir mycket lättare och kolven ligger stadigare....
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b230
du måste komma med en komplett recept på motorn samt vad du ska ha den till och register för att få ett bra svar?
sen singel spläll eller 4 spjäll (IR) ?
sen singel spläll eller 4 spjäll (IR) ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: b230
ok!
orginal motorn b230fb med 531 vx3 (131hk) 1992.
tänkt recept
530 topp med 46/38 ventiler (hemportad)
kam : inget bestämt än.tips tages gärna imot
singelspjäll, tänkte först köra orginal insug, men det var för dåligt flöde läste jag...
borrad öd
orginal slaglängd ,andra stakar o kolvar ev lite lättare svänghjul
med bra körbarhet och dra bra från lägre varvtal runt 170-180+hk
något jag missat?
mvh
Lasse
orginal motorn b230fb med 531 vx3 (131hk) 1992.
tänkt recept
530 topp med 46/38 ventiler (hemportad)
kam : inget bestämt än.tips tages gärna imot
singelspjäll, tänkte först köra orginal insug, men det var för dåligt flöde läste jag...
borrad öd
orginal slaglängd ,andra stakar o kolvar ev lite lättare svänghjul
med bra körbarhet och dra bra från lägre varvtal runt 170-180+hk
något jag missat?
mvh
Lasse
Re: b230
Satsar du bara på 180 hk skulle jag iaf inte bytt vevstakar finns många lite billigare rally och rallycross motorer som går på betydligt högre varv och effekt med original vevstakar.
Men nyborrat block är ju altid trevligt och skulle du vilja lägga mera pengar satsa på en omslipad vev med 85mm slag då blir det ännu mera vrid och lågvarvseffekt.
Då det gäller insug går det å ut 170+ med ett original men motorn stryps av det en folkrace lösning är att leta fram en topp som gått med k-jet och sätta spridarna i dom hålen och använda insuget från en k-jet motor det stryper mycket mindre men bäst är ju ett eftermarknadsinsug.
Kamaxel beror ju på pengar men ska du köra en omslipad finns ju tex Gl34 som kan köpas från jens eller gunnar lundström (den kammen jens körde först i 2150 budgetmotorn)
En sådan i en 2,5 liters med ett kl racing insug ger minst 200hk med grymt bottenvrid om du får till toppen någorlunda bra.
Annars steget snällare kam är tex enem k15 ännu snällare kam än så börjar det vara liknande volvos H kam.
Men nyborrat block är ju altid trevligt och skulle du vilja lägga mera pengar satsa på en omslipad vev med 85mm slag då blir det ännu mera vrid och lågvarvseffekt.
Då det gäller insug går det å ut 170+ med ett original men motorn stryps av det en folkrace lösning är att leta fram en topp som gått med k-jet och sätta spridarna i dom hålen och använda insuget från en k-jet motor det stryper mycket mindre men bäst är ju ett eftermarknadsinsug.
Kamaxel beror ju på pengar men ska du köra en omslipad finns ju tex Gl34 som kan köpas från jens eller gunnar lundström (den kammen jens körde först i 2150 budgetmotorn)
En sådan i en 2,5 liters med ett kl racing insug ger minst 200hk med grymt bottenvrid om du får till toppen någorlunda bra.
Annars steget snällare kam är tex enem k15 ännu snällare kam än så börjar det vara liknande volvos H kam.
Re: b230
Istället för att byta ut 531an i 230fb´n du redan har så kanske ett alternativ är att titta på VOC motorerna som de med 940 kör, de har ju oftast 230fb med 531a och vx3 kam och plockar väl kring en 170hk+ ?
med chippade boxar, extraktor lite jämnade kanter i topp och insug, lite planad topp osv så kanske du slipper byta allt för mycket hårdvara för att nå målet?
med chippade boxar, extraktor lite jämnade kanter i topp och insug, lite planad topp osv så kanske du slipper byta allt för mycket hårdvara för att nå målet?
Re: b230
Voc har inte extraktor bara grövre avgas efter grenröret tror dom kör med H kam även i 940 och i en snäll bänk ger en sådan motor 170+
Men visst är målet bara 170hk så en snäll trimkam och lite mild tillfixning av 531an och insuget så är man ju där.
Men ska man lägga pengar på nytt insug och borra Bottendelen så är det ju lika bra och satsa lite högre.
Men visst är målet bara 170hk så en snäll trimkam och lite mild tillfixning av 531an och insuget så är man ju där.
Men ska man lägga pengar på nytt insug och borra Bottendelen så är det ju lika bra och satsa lite högre.
Re: b230
Ja då missförstod jag lite antog att du menade att allt var voc reglementet.
Då voc får ju ha chippade/mappade boxar och topp och block får planstryckas något visst typ max 0,5mm och ventilsätet är väll fritt så var ju bara portning och extraktor som var utanför reglementet.
Då voc får ju ha chippade/mappade boxar och topp och block får planstryckas något visst typ max 0,5mm och ventilsätet är väll fritt så var ju bara portning och extraktor som var utanför reglementet.
Re: b230
Hej !
tänkte bara fråga: är det svårt att få tag på vevaxel med 86mm slag typ marinvev begagnad i fint skick som passar B230 -90 o nyare ( ej omslipad B23 axel) till vettigt pris???
skall ha den i en sugmotor runt 200 hk är det tänkt
mvh
Lasse
tänkte bara fråga: är det svårt att få tag på vevaxel med 86mm slag typ marinvev begagnad i fint skick som passar B230 -90 o nyare ( ej omslipad B23 axel) till vettigt pris???
skall ha den i en sugmotor runt 200 hk är det tänkt
mvh
Lasse
Re: b230
Till vettigt pris är dom väldigt svåra att få tag på tyvär:/
Så det är enklare med en omslipad b23 vev eller såg på forumet att wuffe hade en kina tillverkad ny vev som låg helt rätt i prisklass vet dock ej något mera om dom
Så det är enklare med en omslipad b23 vev eller såg på forumet att wuffe hade en kina tillverkad ny vev som låg helt rätt i prisklass vet dock ej något mera om dom