Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 1:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 20, 2016 2:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
den här filmen va rätt kul och beskrev hur det såg ut från början fram till 80 talet.
https://www.youtube.com/watch?v=mZ8l9MPAoyk


nån som kan rekommendera filmer på moderna grejor och hur de används?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
den här va ju lite kul! aggressiv cnc fräsning! Made in america! :lol: https://www.youtube.com/watch?v=2fuYj4trEGg

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Inlägg: 84
Ort: jakan/stockholm
Jens Gustavsson skrev:
den här va ju lite kul! aggressiv cnc fräsning! Made in america! :lol: https://www.youtube.com/watch?v=2fuYj4trEGg


Dynamisk fräsning, kör ofta den typen av bearbetning, helt makalöst vad man kan ösa på :)

_________________
kör 5-axligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Sök på high speed milling och du skall finna. Provat det som hastigast i min gamla maskin och nog är det effektivt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
blir det inte mycket mer slitage på maskinen och så med sån hastighet? eller kyler man bara mer och har rätt stål så är det ok?

va rätt kul att se från första filmen då de visade olika svarvar. tror den jag har är från första värdskriget ungefär :lol: bra kvalitet då maskinen används för enkla jobb nästan var dag fortfarande 100 år senare :thumbright: så lång livade tror jag inte nutidens masiner kommer va? ett el fel efter vist många arbets timmar då blir de metall skrot.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
alu är en sak,, där kan man fläska på med gamla snabbstål om man vill.
men lite tuffare stålsorter ställer krav.

finns fler filmer, men här är en iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=NiuwmtRVwWQ&t=29s

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 5:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Den här tycker jag är lite frän.
Det möljer på bra i rostfritt, och UTAN kylvatten.
Det brukar inte gå länge då ;)

https://www.youtube.com/watch?v=tOhrT10jxXw

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 5:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
man ser i flera filmer att de inte har kyl vatten ?? är det bara för att filma bättre eller fins det nackdelar?

jag kan inte mycket om sånt här men vill lära mig mer. jag gick grund kursen i svarv och fräs i gymnasiet men det va över 20år sen nu och då vevade man bara i grejorna haha

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 6:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det är mestadels för att kunna visa.
I verkligheten kör jag med kylvatten så man inte ser ett jota.
Men det verkar vara lite modernt att kyla med lite lite vatten och spruta på det med tryckluft på aluminium.

Min maskin är inte så snabb på jobbet, frässpindeln klarar iaf 12000rpm ,men jag nyttjar det sällan pga stora verktyg och 99% körning i stål, och sen 1% rostfritt.
Aluminium kör jag aldrig numera.

Brukar dock köra med hyfsad fart med en del hårdmetallfräsar, runt 8000rpm på 25mm diam på fräsen.
Men mestadels svarvar jag i fräsen(karusellsvarv), och då varvar jag max 400rpm, men svarvar lite större grejer som väger lite, då blir det typ 60rpm ;)

Det är mao en karusellsvarv som jag kan fräsa i, typ en 4-axlig fräs.
Körde en mer avancerad maskin för några år sedan, men den firman lade ned och det var bara söka lyckan på annat håll.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 9:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Luft börjar vara mer vanligt som kylning. 4-5 bars tryck. Hade gärna kört med det men med en öppen maskin far det nog spån runt hela kommunen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 11:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4513
Ort: Boden
Vi fräser i drygt 500grader varmt stål på jobbet, svårt att kyla med vätska då :-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Går det fort då också?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 2:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4513
Ort: Boden
Hur tänkte du?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 2:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om det är 'aggressiv' körning som det benämndes tidigare i tråden.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 2:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4513
Ort: Boden
Nja det är väl ganska konventionell hastighet.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010