Avgashastigheter VS Grenrörsdiametrar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Avgashastigheter VS Grenrörsdiametrar

Inlägg av MB 4 ME »

Jag började häromdagen att fundera hur stor skillnad det är på att bygga ett grenrör med 45mm (eller den mest förekommande diametern för grenrörsbygge) pr.rör jämfört med 48mm primärrör i avgashastighet. Ett rör med stor diameter ger ju lägre avgashastighet i röret, men hastigheten ökar ju när avgaserna kommer in i turbon. Ett smalare rör ger ju som högre hastighet ända från början. Skillnaden mellan ett 45mm å ett 48 mm rör är ju endast ändå bara 3mm i diameter. Men i area på 3mm gör ju ändå en större skillnad. Grenröret skulle vara ett pulssplit.

Skulle dessa 3mm kunna göra någon större skillnad på spoolupen?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

8% lavere hastighet :lol: har nokk regnet på det ja :!: du vil kansje få dåliere spoolup.....men det er en anna story :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Skillnaden är ca 14%
Inte så mycket med andra ord. I rördiameter i alla fall.
Edit:
Tvärsnittsarean
48=1810mm2
45=1590mm2
1810/1590=1,14

Hur grovt röret än är är det samma massa som träffar turbinen och driver runt den.
Men oavsett om det är gas, vätska eller fast form så har hastigheten stor betydelse på hur hårt den träffar ett föremål.
Precis som med bromssträckan på bilen, så räknas hastigheten i kvadrat.

Höjer man hastigheten precis före turbinen så är det bara den volym gas som finns i förträngningen så för ökad rörelseenergi.
Är hela röret trång så är det hela volymen som har ökad rörelse energi.

Är röret FÖR trångt går det inte att komma upp i en högre hastighet. Det går åt energi att accelerera gasen också. Att ha "astma" i avgasröret är heller inte lämpligt

Sänkt temperatur och hastighet gör också att trycket sjunker. Gaskonstantlagen. Fenomentet som blir i en förgasarhals på hösten när man får ispropp.

Eftersom att det är många parametrar som är med och styr, så blir den praktiska skillnaden större än 14%.

Då är ändå inte hänsyn taget till hur tvära böjar man är tvungen att göra.
Det klenare röret kan få gynsammare dragning, pga att som inte är så platskrävande.
Det är heller ingen hänsyn till dom returpulser som kan komma.

Det är säkert ingen hjäp till dig, men det förklarar (kanske) lite av svårigheterna till att välja och dimentionera.
Skriv svar