Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Hur räknar du ut inertiakompenseringen? Hur ser formeln ut?
Hur många hästar tar inertian vid 600 varv per sekund och vid 1000 varv per sekund?
Gratulerar till resultatet.

Erland
I performancetrends exempelvis får man ange vevpartiets mått och svänghjul.
Finns ingenting att fylla i för vevstake/kolv om jag minns korrekt, samt för ev koppling och svängdämpare.
Utan man fyller i de värdena man har så kan man i stort sett vara säker att det inte blev för mycket iaf.
Formeln där kan jag inte, men bör ju vara samma lika fast tvärtom som formeln för att mäta effekten med inertiarulle.
För att slippa detta bekymmer kan man göra långsammare svep, vilket också performancetrends rekommenderar eftersom snabba pull ger sämre mätnoggrannhet.
Ska man behålla mätnoggrannheten bör man nog ha många impulser per varv på dynoaxeln för att boxen ska kunna räkna fram acceleration utmed varvet och inte bara efter hur snabbt magneten kommer tillbaka på nästa varv(om man har en magnet endast)
Tyvärr är det lätt att det blir störningar i varvtalsmätningen om magneterna till givaren inte sitter på exakt avstånd mellan varandra, därav kör många med en magnet bara.
Jag hade bekymmer i min förra bänk med detta, hade totalt 4 magneter, men fick många errors i datan.
Testade på rekommendation att köra en magnet, alla störningar försvann(errors).
Kollade upp, och magneterna satt inte exakt 90 grader isär.(hembyggd bänk)
Nu har jag byggt om bänken till rulle och tillverkat i en nc maskin, 'hubben' där magneterna sitter.
Så nu hoppas jag att jag kan köra fler magneter.

Men din bänk Erland tror jag har en impulsgivare med hundratals rent av kanske tusentals pulser per varv.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Inlägg av Jens Gustavsson »

sväng masse instälningarna är enkla att ställa in. som kadetten skriver så fyller man i några enkla mått så gott man kan (inte så noga) sen kör man ett snabbt svep och tar ett varv till exempel 7000rpm kollar effekten där sen håller man fast vid 7000rpm 2-3 sekunder och kollar effekten på en tids axel sen fin justerar man så det blir samma effekt. efter en tid så lär man sig ganska exakt vad olika motorer och svänghjul mm ger för tröghets kraft så man fin justerar bara från en given grund.

men tror även den diskussionen om den behöver tas djupare får bli i en annan tråd. nu bromsar vi och trimmar motorer i värkliga värden och snackar om det tycker jag istället för att ifråga sätta saker om hur våra bromsbänkar fungerar rätt.
mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag håller den steady state sen sveper jag och kompenserar ihop inertia med rådande steady state värde.
Blir bra, mer än så kan jag inte djupgående hur formeln ser ut!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Erland Cox »

Det jag är nyfiken på är hur många hästar den lägger till som kompensation på t.ex.. 600 och 1000 varv per sekund.
Med rulle kan jag ju inte göra så utan bara se en del av drivlineförlusterna.
Alltid intressant om man ska jämföra med värden från Mattias bänk t.ex..

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:sväng masse instälningarna är enkla att ställa in. som kadetten skriver så fyller man i några enkla mått så gott man kan (inte så noga) sen kör man ett snabbt svep och tar ett varv till exempel 7000rpm kollar effekten där sen håller man fast vid 7000rpm 2-3 sekunder och kollar effekten på en tids axel sen fin justerar man så det blir samma effekt. efter en tid så lär man sig ganska exakt vad olika motorer och svänghjul mm ger för tröghets kraft så man fin justerar bara från en given grund.

men tror även den diskussionen om den behöver tas djupare får bli i en annan tråd. nu bromsar vi och trimmar motorer i värkliga värden och snackar om det tycker jag istället för att ifråga sätta saker om hur våra bromsbänkar fungerar rätt.
mvh jens

Ska man jämföra värkliga värden så måste man ju jämföra hur de mäts eller?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Kadett4wd »

Det går i datamite att lägga till motorinertia med rulle vad jag förstår?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland: Erik kommenterar formeln här om han har vägarna förbi sa han.
Jo kul att kunna jämföra bänkar.
Dom rullande bänkarna som finns här är "one off" dom hästarna man har har man i just den bänken man bromsade i, går inte jämföra mot nått annat tyvärr.
Inget lokalt fenomen direkt.

Men att hålla steady state är ju guld värt om man skall verifiera inertians kompensering.
Har ju själv köpt just ren inertia rulle som kommer bli aningens trixig att få injusterad.

Mattias kan ju hålla steady state eller?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Pacman »

Mattias har telmabroms på sin ena hjulaxel (4wd-bänk) och kan hålla steady state om han vill. Används oftast bara vid mappning om man har ett område som trilskas och blir stökigt vid svep. Annars använder han bromsen för att få linjära svep på 600rpm/s oavsett hur elaka turbomotorer man kör, oavsett vilken växel man kör i. Funkar jättebra till det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Kadett4wd »

Det går dessutom tyngre att öka varvet ju högre det varvar.
Att öka en given vikt i varv, säg 1000-2000 går lättare än 2000-3000rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av J00r »

Jag tror i och för sig att han menade Mattias Sandgren, men svart är detsammma förutom att det är navdynos:p

God Jul, trimma hårt i stugorna.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Tommy Luhr »

Menade cerveca:) Skånska varianten :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Erland Cox »

Det skulle vara intressant att få reda på hur mycket motorns inertia äter upp på olika acc i hk.
Särskilt på en 230 motor eftersom jag håller på så mycket med dem.
Det svepsystemet som du har Tommy verkar ju fungera väldigt bra.
Vad jag förstår så är din bänk utvecklingsbänk för det.
Kommer systemet att säljas till andra sen så man kan montera det på sin egen bänk?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag kan kolla lite siffror åt dig där till veckan. väldigt lätt att slå av intera kompensationen på performan trend programet till skillnad från super flow som exempel (rätta mig om jag har fel nån?)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Erland Cox »

Tack!

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja vi testar detta på min bänk. Var kul att köra med denna motorn. Är lite till vi skall fila på.
Det går ju som ett hobbyprojekt så det ligger inte 8 timmar /dag i utveckling på detta.
Men Erik är en skarp kniv så han har alltid ideér för att lösa problem som uppstår.

Om ni tittar på hur min ventil beter sig så skickar den på dubbelt med vatten när momentet sticker upp sen drar den av vatten för turbinen blir ungefär dubbelt så effektiv på varvtal.

Stuskan har lite större internt spel än vad jag byggde på min bänk så jag kan tänka mig att stuskan behöver mer pisk med vattnet innan den svarar ordentligt.

Jens, Erland vet ni nått vilken diameter ingående axel i stuskan har?

Funderar på att montera en broms till på min bänk men har bara 40mm axel in i bänken.
Kanske drar av den på 2000 nm :)

Vet att superflow 901 har lite problem med att axeln går av
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar