Det där med varvtal och noggrannhet

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Startar en ny tråd så Jensa får bygga drag-test-motor i fred. Ni får hoppa på mig här istället.

Det jag reagerade på var folks (och kadettens) sätt att höja dessa digitala mätare till skyarna och kadettens skitsnack om att sprutet alltid visar 100% rätt.

Jag anser inte att 99,998 är samma som 100. För att inte tala om när andra aspekter vägs in. Jag har tyvärr ingen info om hur mycket olika spruts anmälda varvtal kan kasta men 0,002% är bara början.

Sen hängde jag upp mig på kadettens smörja om att sprutet MÅSTE ha 100% koll. Efter min förklaring torde alla förstå att sprutet inte behöver nära på 100% koll. Då tänker jag på exemplet 3600 rpm vs. 3500 rpm.
mauser240 skrev:
Kadett4wd skrev:Nu är det ju såhär simpelt att motorstyrningen MÅSTE ha 100% koll på hur mycket motorn varvar.
Fel.

På en moderat bruksmaskin skulle man knappast märka nån skillnad.

Exempel: Styrningen tror motorn varvar 3600 rpm och får sin trigger 90 grader före önskad tändpunkt. Då skall tändningen ske 4,17 ms efter trigger. Låt oss då säga att motorn egentligen varvar endast 3500 rpm. Åter en gång sker tändningen 4,17 ms efter trigger när den egentligen borde skett 4,29 ms efter trigger. Skillnaden blir då 0,12 ms eller ca 2,5 grader.

Har dessutom sprutet mappats enligt vad sprutet själv tror så har det ju absolut ingen betydelse fast det inte stämmer 100 med verkligheten.

Tänk dig att t.ex. insugstempen visar 20 grader fel. Ingen fara så länge den visar samma fel genom hela skalan.
Sen kommer andra och förlöjligar mig för en uträkning som jag tog med eftersom det frågades efter den.
CÅ skrev:Så du tycker en skillnad på 0,2 rpm vid 10k varv är värd att ta upp vad gör det i effekt?
Garanterat mindre än alla bromsbänkars repeterbarhet iaf....
Gå in i dynorummet och lägg en rejäl prutt och skillnaden på syrehalten i luften påverkar mera :hihi:
Men visst det finns en variabel om än löjligt liten och ksk i något annat fall kan vara intressant men inte i en effektmätning på en bilmotor
Som sagt så är 0,2 rpm per 10k bara början, när det blir intressant vid en effektmätning får var och en avgöra själv.

Jag anser inte att så lite är intressant vid en effektmätning men det kan vara intressant vid andra tillfällen och jag tycker inte det är rätt av kadetten att gå ut med felaktig information. Det är inte sagt att den som hittar informationen av en slump förstår kadettens sarkasm.
Big Al skrev:Största problemet med rpm övervakning via sprutet tror jag att det är överföringen från sprut till bänken i detta fall, det är ofta väldigt dålig hastighet på denna kontra processorns läshastighet för rpm.
T.ex loggar man rpm via odb så ser man att rpm inte hänger med
Här har vi också en poäng, och som jag skrev så är ju kristallen bara en länk i kedjan och det finns mycket annat som också kan ställa till det på vägen.

Varsågoda och sätt igång pajkastningen :doh: men kom ihåg att vara sakliga och korrekta.
Senast redigerad av mauser240 den tor dec 22, 2016 1:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Steve »

När är 0,002% vid 10000 rpm intressant på en varvräknare? 0,2 rpm alltså

Den varvräknaren du skulle ha som är närmare 100%, dvs 99.999%(nä, 100% kommer den aldrig att bli), hur är den byggd?

Dessutom heter "kadetten" Patrick, kan inte amuser240 läsa?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Den är byggd med den andra kristallen jag beskrev och noggrannheten är 99,999999% för kristallens del. Vad man behöver den till vet jag inte men den lär ju vara bättre än laptopen som visar 0,002% fel och dessutom med fördröjning.

Jag kallar den kadetten för att vara elak.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Steve »

Vad tar den varvräknaren signal ifrån som inte kan öka felvisningen med 0,001999%?
Vad är den uppbyggd av för delar med den noggrannheten?

Känns det verkligen inte som att du bara märker på ord och var tvungen att göra ett inlägg av bara den anledningen?

It puts the lotion in the basket
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Känns det verkligen inte som att du bara märker på ord och var tvungen att göra ett inlägg av bara den anledningen?
Jag bad er vara sakliga.
//MartinL
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Johan Lindberg »

Onödigt att hugga på detaljer även om du har rätt i sak, du hade kunnat framfört det mycket smidigare med att skriva det du skrev sist från början (om kristallen och slutsatsen att det kanske är oviktigt just den parametern i det fallet) för om man läser tråden nu i efterhand så ser det ju ut som du lägger ut betet och kadetten går i fällan, vilket givetvis kanske inte är fallet. Försvinner så mycket när man uttrycker sig i text och nått som en uppfattar som störigt behöver inte alls vara menat så.

Vad som var kärnan i tråden hade ju med just bromsningen att göra och således är just den lilla avvikelsen kristallen orsakar oviktig vilket ger kadetten rätt i sak där även om han inte hade koll på varför. Sen är frågan, är motorns varvtal(eller fart på vevaxeln) ens konstant på en hel cykel av alla cylindrar om man kan mäta det tillräckligt noga? Min gissning är att det pulserar mer, typ bigbang motorer. Hur du än gör så måste det ju vara en form utav genomsnitt av fart även om tidsintervallet går mot oändligt litet.

:D God Jul och tänk på tonen (just för att tonen saknas i text)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Johan Lindberg skrev:Onödigt att hugga på detaljer även om du har rätt i sak, du hade kunnat framfört det mycket smidigare med att skriva det du skrev sist från början (om kristallen och slutsatsen att det kanske är oviktigt just den parametern i det fallet) för om man läser tråden nu i efterhand så ser det ju ut som du lägger ut betet och kadetten går i fällan, vilket givetvis kanske inte är fallet. Försvinner så mycket när man uttrycker sig i text och nått som en uppfattar som störigt behöver inte alls vara menat så.

Vad som var kärnan i tråden hade ju med just bromsningen att göra och således är just den lilla avvikelsen kristallen orsakar oviktig vilket ger kadetten rätt i sak där även om han inte hade koll på varför. Sen är frågan, är motorns varvtal(eller fart på vevaxeln) ens konstant på en hel cykel av alla cylindrar om man kan mäta det tillräckligt noga? Min gissning är att det pulserar mer, typ bigbang motorer. Hur du än gör så måste det ju vara en form utav genomsnitt av fart även om tidsintervallet går mot oändligt litet.

:D God Jul och tänk på tonen (just för att tonen saknas i text)
Du har en poäng och jag kanske uttryckte mig klumpigt men Patrick kom ju åter och höll fast vid att sprutet har och skall ha 100% koll på varvtalet (se exemplet 3600 vs 3500 rpm). Där har han 100% fel och det handlar inte om några små toleranser längre.

Det som skiljer detta forum från många andra är ju just det att vi är korrekta i våra påståenden och håller en förhållandevis hög nivå på diskussionerna. T.o.m. moderatorena brukar (brukade?) peka ut fel och brister i påståenden just för att innehållet skall vara korrekt även för nybörjaren som landar direkt på sida 8 efter att ha blivit besvarad med ordern "googla!", när han frågat efter en varvräknare som är 100% korrekt.

Sen tycks alla ha fastnat på just kristallens avvikelse (antagligen för att det var det ända konkreta jag hade att ge) men jag håller fortfarande fast vid att det bara är en bråkdel av avvikelsen hos produkten (rpm) som sprutet lämnar ifrån sig. Nån som mappat lite mer kanske har info på detta?

Hastighetsvariationen mellan triggerpunkterna går nog bara att gissa sig till. Även om du har 100 miljoner triggerpunkter runt svänghjulet så vet du inte hastihetsvariationen mellan punkterna. Bra point där ;) Och god jul!
//MartinL
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Jarmo Y »

Alla saker har en viss tolerans, om det skiljer 0.2 rpm på 10000 rpm, det är inom tolerans, man kan säga 100 % noggranhet. :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Daniel-635 »

När vi ändå har en tråd, där vi tillåter utsvävningar utan pajkastning :lol:

Tidmätning är ett mycket komplext ämne, som jag vågar påstå att ingen här på Sävarturbo fullt behärskar.

Med cesium 133 atomur har man ju flera gånger de senaste åren tydligt kunna bevisa hur gravitationen påverkar tiden, något som faktiskt ständigt korrigeras i satelliter.

Om man ska mäta rätt varvtal, bör man alltså ha ett atomur med sig, så att den varierande jordaccelerationen tas in korrekt i bedömningen.

Man kan även dra den hisnande slutsatsen att en lång roterade axel som pekar rakt upp, inte har samma varvtal vid foten som vid toppen :wink:

Lite om avancerad tidmätning.
https://www.youtube.com/watch?v=b8fbdE7qV8g
https://www.youtube.com/watch?v=BRw6ox3dGcA


Och för att gå tillbaka till verkligheten, min Melissa micro ugn hemma, är min sämsta elektroniska tidvisare, som mäter 3-4 minuter fel på 6 månader.
Vilket är jag tycker är anmärkningsvärt för en quarts krets, men uppenbarligen finns enklare sådana.
Kanske denna är av liknade kvalle som den i Megasquirt :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Johan Lindberg »

Styrdatorn till lasern på jobbet har ingen internetuppkoppling så den synkar inte å på den skulle jag vilja säga att dom där 3-4min fel kommer fortare än 6 månader
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Steve »

Man måste ju ha nån sorts logiskt tänkande i huvudet också vars man ska dra en gräns för annars om man ska dela en pizza på hälften med någon lär man ju få en hjärtinfarkt om man bara får tretton tjugosjundedelar

Och ja, det är skillnad på en pizza och en varvräknare...men det är skillad på 50% och 0,002% också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Jens Gustavsson »

prata på ni om ni tycker det är intressant bara ni kan hålla god ton i era inlägg.

min autometer som jag har i vegan den misstämmer 300 rpm ungefär vid max rpm (9000rpm) det är inte snyggt men säkert inom tolerans för en varvräknare för nån tusenlapp? ca 3% fel.

mellan broms bänken och vemset så har jag aldrig sett nån skillnad på men har inte haft nått atom ur inkopplat för utvärdering :lol:

kan tilläggas att broms bänkens live värden på data skärmen bara är en grov visuell live bild också! efter repan har körts så ligger en fil redo i dyno burken som körs över i långsammare mer exakt form till datorn för analys.

obs för att säga nått positivt om autometer så är de bra att ha i dynon (kopplad till motorns tändsystem). jag har lärt mig att de upptäcker fel triggningar och små störningar väldigt bra då den är hyper känslig. den rpm mätaren stämmer mycket bättre än den i vegan också innom 1% skulle jag tro.

mvh jens
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Man måste ju ha nån sorts logiskt tänkande i huvudet också vars man ska dra en gräns för annars om man ska dela en pizza på hälften med någon lär man ju få en hjärtinfarkt om man bara får tretton tjugosjundedelar

Och ja, det är skillnad på en pizza och en varvräknare...men det är skillad på 50% och 0,002% också
Nu får du ge dig Steve, du har fått fram din poäng. Jag håller med om att sprutets anmälda varvtal (så gott som alltid) är tillräkligt noggrannt för att man ska kunna räkna ut lämnad effekt. Däremot håller jag INTE med om att sprutet behöver ha stenkoll på varvtalet för att motorn ska gå ordentligt. Okej? God jul.

Hädanefter diskuterar vi INTE huruvida 99,998% noggrannhet är tillräkligt för att räkna ut lämnad effekt.
Jens Gustavsson skrev:prata på ni om ni tycker det är intressant bara ni kan hålla god ton i era inlägg.

min autometer som jag har i vegan den misstämmer 300 rpm ungefär vid max rpm (9000rpm) det är inte snyggt men säkert inom tolerans för en varvräknare för nån tusenlapp? ca 3% fel.

mellan broms bänken och vemset så har jag aldrig sett nån skillnad på men har inte haft nått atom ur inkopplat för utvärdering :lol:

kan tilläggas att broms bänkens live värden på data skärmen bara är en grov visuell live bild också! efter repan har körts så ligger en fil redo i dyno burken som körs över i långsammare mer exakt form till datorn för analys.

obs för att säga nått positivt om autometer så är de bra att ha i dynon (kopplad till motorns tändsystem). jag har lärt mig att de upptäcker fel triggningar och små störningar väldigt bra då den är hyper känslig. den rpm mätaren stämmer mycket bättre än den i vegan också innom 1% skulle jag tro.

mvh jens
Skulle faktiskt vara intressant att veta hur mycket varvtalet kan kasta för sprutet. Om du loggar varvtalet både i sprutet och i bänken, stämmer dessa på varvet? Kan du på nåt sätt verifiera att även tidslinjen är synkad?

Autometer (och de flesta andra), jag fattar inte vart pengarna går... Blinkande bakgrundsbelysning i tio olika färger? Komponenterna du får för 1000 spänn är tillräckliga för att slå toleransen 0,002% med god marginal. Lite OT men jag satsasde 500 spänn på en Turbosmart laddtrycksmätare och tänkte att den skulle visa ens någorlunda. Hmm, minus hektot med maskin avstängd och under -1 bar vid motorbroms :hihi: Då får man en industrimätare för halva priset och dess kast är högst i 0,01 barsklassen.

Det jag vill komma till är att Autometer och Turbosmart oftast är leksaker i dessa sammanhang.

Och vår mikro, Kenwood, klockan är en jävel, den blir efter snabbt som fan och just när man vant sig och lärt sig tolka den så har tanten varit och ställt den rätt igen :doh: Dessutom tar det 2,5 minuter att värma en mugg O'boy i den. Mor har en micro i samma effektklass (från 90-talet?) (kommer inte ihåg fabrikat) och den gör samma jobb på 45 sekunder...
//MartinL
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av dundersmurfen »

Jag kan flika in att mitt program till bromsbänken räknar microsekunder på triggern. Det är ok upplösning men lite för klent tycker jag. Hallgivaren och pullup å diverse känns som det påverkar mer. Har tyvärr ingen susning om klock frekvensen på cpu ligger stadigt det är över min nivå :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av OttoB »

Lite om saken
https://community.plm.automation.siemen ... a-p/354698

E: Vi har 1800 puls/rev enkoder på våra testmotorer, och motor styrning skötes via LabView FPGA och den samplar i 40 MHz rate. Ticks vi kallar dom, varje sekund 40 000 000 ticks. Allt i våran motorstyrning är baserad på dessa ticksar. Dieselsprut och ventilsystem tex. Motorns gång är för ojämn att använda rpm för att styra något kritistk som tändning eller dieselsprut. Rpm kan användas som referens i olika mappar, men dessa ticksar och vevaxelns position är något vi kan lita på. Rpm bara räknas med hjälp av dessa. Men som finne man är, det kan vara nokot som jag fattar inte om den här debatten.
Skriv svar